Terug
Gepubliceerd op 07/05/2024

2024_DCAN_00298 - District Antwerpen. Houtenbrug - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 06/05/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00298 - District Antwerpen. Houtenbrug - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00298 - District Antwerpen. Houtenbrug - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Houtenbrug in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 19 oktober 2012 (jaarnummer 1230);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Houtenbrug is een verkeersluwe straat, gesignaleerd met de verkeersborden F103 (begin voetgangerszone) en F105 (einde voetgangerszone).
Door de hoge frequentie van wildparkeren, alsook om het verkeersluwe karakter van deze straat te benadrukken wordt de huidige signalisatie aangevuld met jerseys en een F45b (doorlopende straat).

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

Uit onderzoek blijkt dat er nood is om deze verkeersluwe situatie te verduidelijken voor zowel burgers, als handhavers.

Bij de heraanleg van Klapdorp en Houtenbrug zal de voetgangerszone afgesloten worden met paaltjes. Met deze proefopstelling wordt die situatie al voor de heraanleg bereikt.

Als proefopstelling worden jerseys aangebracht ter hoogte van Klapdorp en een F45b aangebracht ter hoogte van de Huikstraat. Zo wordt het inrijden van de Houtenbrug onmogelijk gemaakt via Klapdorp, en wordt gelijktijdig de veiligheid van de voetgangers gevrijwaard. Houtenbrug blijft bereikbaar voor laden en lossen via de Huikstraat. Na het verstrijken van de termijn van zes maanden zal de proefopstelling geëvalueerd worden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie van 24 april 2024; Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Houtenbrug.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.