Terug
Gepubliceerd op 07/05/2024

2024_DCAN_00300 - District Antwerpen. Van Geertstraat en omgeving - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 06/05/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00300 - District Antwerpen. Van Geertstraat en omgeving - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00300 - District Antwerpen. Van Geertstraat en omgeving - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Van Geertstraat, Dodoenstraat, Tuinbouwstraat en Ketsstraat in district Antwerpen:

  • behoren tot het beheer van stad Antwerpen;
  • hebben een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college:
    • voor de Van Geertstraat op 23 oktober 2015 (jaarnummer 8885); 
    • voor de Dodoenstraat op 19 oktober 2021 (jaarnummer 8732);
    • voor de Tuinbouwstraat op 28 april 1992 (jaarnummer 525);
    • voor de Ketsstraat op 13 mei 2022 (jaarnummer 3984).
  • maken deel uit van een goedgekeurde districtsoverschrijdende zone 30, gekend als  "Van Geertstraat en omgeving"; 
  • maken deel uit van de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd, binnen de Singel, met het oog op het betalend- en bewonersparkeren. 

Omwille van toenemend sluipverkeer tussen de Carnotstraat en de Provinciestraat wordt de Van Geertstraat, ter hoogte van nummer 29 en aan de hand van breekpalen, onderbroken voor gemotoriseerd verkeer.
Volgende aanvullende maatregelen worden genomen:

  • de rijrichting van de Ketsstraat, tussen de Provinciestraat en de Van Geertstraat, wordt omgekeerd (de toegelaten rijrichting  wordt daarmee richting de Van Geertstraat);
  • het deel van de Tuinbouwstraat, gelegen tussen de Van Geertstraat en de Dodoenstraat, wordt enkelrichting gemaakt met de toegelaten rijrichting naar de Van Geertstraat;
  • er wordt een verdrijvingsvlak aangebracht op de hoek van de Van Geertstraat en de Van Leentstraat.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van  28 november 2022 (jaarnummer 663) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit, stelt voor om tijdens een proefperiode van zes maanden:

  • de nodige verdrijvingsvlakken en plooibakens aan te brengen op het breed uitlopend gedeelte aan de kruising met de Dodoenstraat ter hoogte van het nummer 29;
  • de rijrichting te keren tussen de Provinciestraat en de Van Geertstraat;
  • het beperkt eenrichtingsverkeer in te richten in de Tuinbouwstraat, in het deel gelegen tussen de Dodoenstraat en de Van Geertstraat, met toegelaten rijrichting naar de Van Geertstraat;
  • een verdrijvingsvlak te voorzien op de hoek van de Van Geertstraat en de Van Leentstraat.

De parkeerbalans neemt af met vier plaatsen (in de Van Geertstraat, voor de huisnummers 29 tot 33).

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Van Geertstraat en omgeving.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 19920428_GR_nr_525.pdf
  • 20240429_VanGeertstraat_en_omgeving_NT_1.pdf
  • 20240429_VanGeertstraat_en_omgeving_NT_2.pdf
  • 20240429_VanGeertstraat_en_omgeving_NT_3.pdf
  • 20240429_VanGeertstraat_en_omgeving_NT_4.pdf