Terug
Gepubliceerd op 07/05/2024

2024_DCAN_00291 - Stedelijk patrimonium. Droogdokkensite, Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen. Omgevingsaanleg fase 1 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 06/05/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00291 - Stedelijk patrimonium. Droogdokkensite, Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen. Omgevingsaanleg fase 1 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2024_DCAN_00291 - Stedelijk patrimonium. Droogdokkensite, Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen. Omgevingsaanleg fase 1 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In zitting van 3 april 2020 (jaarnummer 3084) keurde het college, in overeenstemming met de beheersovereenkomst, de opdracht voor de begeleiding van het stadsproject Droogdokkensite door AG Vespa goed.

In zitting van 19 maart 2021 (jaarnummer 2348) keurde het college het algemeen kader, de inhoudelijke visie, het projectbudget, de begeleiding door AG Vespa voor het deel gebouwen en de opzeg van het verhuurcontract voor de loodsen van de Kogge goed.

In zitting van 26 maart 2021 (jaarnummer 18) keurde de raad van bestuur van AG Vespa de selectieleidraad voor het aanstellen van een ontwerpteam goed.

In zitting van 11 juni 2021 (jaarnummer 4690) keurde het college de projectdefinitie goed.

In zitting van 21 juni 2021 (jaarnummer 586) keurde het directiecomité van AG Vespa het selectieverslag goed onder voorbehoud van goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst door Provincie Antwerpen op 24 juni 2021. Drie ontwerpteams werden uitgenodigd om deel te nemen aan de gunningsfase.

In zitting van 25 juni 2021 (jaarnummer 52) keurde de raad van bestuur van AG Vespa de gunningsleidraad, inclusief projectdefinitie en architectenovereenkomsten voor de herontwikkeling van de Droogdokkensite goed. Tevens werd de samenwerkingsovereenkomst tussen  Provincie Antwerpen en AG Vespa voor de bouw van het havenbelevingscentrum goedgekeurd.

In zitting van 28 juni 2021 (jaarnummer 435) keurde de gemeenteraad de principes goed voor de erfpacht met Provincie Antwerpen voor de realisatie van het havenbelevingscentrum in gebouw AWN 02.

In zitting van 20 december 2021 (jaarnummer 1003) gunde het directiecomité van AG Vespa de ontwerpopdracht voor de herontwikkeling van de Droogdokkensite tot maritieme belevingssite aan Atelier Kempe Thill BV (Atelier Kempe Thill BV, Origin Architecture en Engineering CVBA, LAND BVBA, Bollinger Grohmann Ingenierie SRL, Studie 10 BV).

In zitting van 1 juli 2022 (jaarnummer 5440) keurde het college het Masterplan voor herontwikkeling van de Droogdokkensite tot maritieme belevingssite goed.

In zitting van 18 november 2022 (jaarnummer 9202) keurde het college het schetsontwerp voor herontwikkeling van de Droogdokkensite tot maritieme belevingssite goed. 

In zitting van 15 januari 2024 (jaarnummer 26) nam het districtscollege Antwerpen kennis van het voorontwerp. 

In zitting van 9 februari 2024 (jaarnummer 1019) keurde het college van burgemeester en schepenen het voorontwerp voor herontwikkeling van de Droogdokkensite tot maritieme belevingssite goed. 

Juridische grond

Artikelen 50 en 129 van het Decreet over het lokaal bestuur stellen dat het districtscollege zo dikwijls vergadert als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen. De districtsburgemeester kan in spoedeisende gevallen buitengewone vergaderingen bijeenroepen, op de dag en het uur die hij bepaalt;

Artikelen 50 tot en met 57 van het Decreet over het lokaal bestuur, samen te lezen met artikelen 126 en 127 (Afdeling 2. De werking van het college van burgemeester en schepenen).

Argumentatie

Inleiding
De komende jaren wordt de Droogdokkensite herontwikkeld tot maritieme belevingssite en dit onder de regie van de bedrijfseenheid TV/Cultuur van stad Antwerpen. Het wordt een ontmoetingsplek gericht op beleving van maritiem erfgoed, havenerfgoed en de actuele en toekomstige havendynamiek met als voornaamste doelen behoud van erfgoed, kennisoverdracht en de bezoeker dichter bij de haven en het water te krijgen. Hiervoor wordt de Droogdokkensite de komende jaren getransformeerd tot een levendige en publieke plek met een sterke focus op maritiem erfgoed en havenbeleving. Onder andere wordt in samenwerking met Provincie Antwerpen een nieuw havenbelevingscentrum gebouwd. Om deze herontwikkeling te realiseren werd eind 2020 een ontwerpteam onder leiding van Atelier Kempe Thill aangesteld.

Op 1 juli 2022 werd het masterplan, dat de concrete toekomstvisie voor de gehele site vastlegt, goedgekeurd. De komende jaren werken de opdrachtgevers en het ontwerpteam samen aan het ontwerp en de gefaseerde realisatie van de site van zuid naar noord. De opdracht bestaat uit verschillende delen:

  • de gebouwen AWN1 en AWN2 en het als monument beschermde pomphuis 1 worden gerenoveerd/gerestaureerd door AG Vespa;
  • het nieuwe havenbelevingscentrum wordt gebouwd door Provincie Antwerpen;
  • de buitenaanleg, inclusief de restauratie van de beschermde dokken wordt gefaseerd aangelegd door AG Vespa.

In 2022 werd een subsidiedossier in het kader van het Relanceplan 'Vlaamse veerkracht' ('Relancesubsidie') ingediend en goedgekeurd. De middelen voorzien in het Relanceplan zijn bedoeld om het economische en maatschappelijke weefsel te herstellen na de coronapandemie. Er werd een subsidie van maximaal 5 miljoen euro toegekend voor restauratie van (een deel van) dokken 1, 2, 3, 4 en 6 en het historische pomphuis.

In november 2022 werd het schetsontwerp voor de volledige omgevingsaanleg goedgekeurd door het college.

In mei 2023 werd de samenwerking met Atelier Kempe Thill voor realisatie van de omgevingsaanleg inclusief dokken stopgezet en werd de opdracht via raamcontract toegewezen aan Sweco Belgium. Sweco startte in mei 2023 met het voorontwerp van de eerste fase van de omgevingsaanleg. Vervolgens startte Sweco in december 2023 met de definitieve fase. 

Omgevingsaanleg fase 1- wat houdt dit in?
De eerste fase van de omgevingsaanleg omvat de zone vanaf de parking Sluisstraat, rond dok 1, het nieuwe inkomplein en de nieuwe publieke straat ten zuiden van AWN02. Dit met de bedoeling om aangelegd te zijn tegen dat AWN02 volledig gerealiseerd is: in 2026 opent het nieuwe havenbelevingscentrum van Provincie Antwerpen in samenwerking met Port of Antwerp immers haar deuren, zal het historische pomphuis volledig gerealiseerd zijn en zal Stormkop vzw haar intrek nemen in de voormalige ketelmakerij.

Impact op het openbaar domein, onderhouden door district
Enkel de parking Sluisstraat wordt vandaag onderhouden door district (investering = bovenlokaal, onderhoud = lokaal).

Het nieuwe havenbelevingscentrum heeft nood aan 50 parkeerplaatsen voor bezoekers. De gemeenteraad keurde hiertoe op 28 juni 2021 volgende principes van het latere zakelijk recht toe: 

  • stad Antwerpen garandeert de provincie in de erfpacht en gedurende de gehele duur daarvan het gebruik van 50 (met bareel afgesloten) parkeerplaatsen binnen een straal van 250 meter gemeten vanuit de dichtstbijzijnde grenslijn van de erfpacht en aan de westelijke zijde van het Kattendijkdok;
  • stad Antwerpen staat in voor de herinrichting van de huidige parking waarvan 50 plaatsen uitsluitend voor het havenbelevingscentrum worden bestemd en voor de realisatie van parkeerplaatsen elders op de site. AG Vespa treedt op als gedelegeerd bouwheer;
  • de provincie betaalt hiervoor een eenmalige compensatoire vergoeding van 250.000,00 euro. De vergoeding is betaalbaar bij het verkrijgen van de omgevingsvergunning door de provincie of uiterlijk op 30 november 2024 indien de omgevingsvergunning niet vóór dit tijdstip is verkregen.

De 50 parkeerplaatsen voor bezoekers van het havenbelevingscentrum worden aangelegd op het achterste deel van de parking Sluisstraat en worden afgescheiden door een slagboom. Als gevolg hiervan verdwijnen deze plaatsen uit het openbaar domein. De achterste zone wordt immers via zakelijk recht toegekend aan  Provincie Antwerpen. 

Dit verkleint het aandeel parkeerplaatsen dat door district Antwerpen onderhouden dient te worden. 

Het coördinatieoverleg openbaar domein van 23 oktober 2023 adviseert om te bekijken of het voorste deel van de parking Sluisstraat 'lokaal' blijft (onderhoud door district) of beter 'bovenlokaal' zou worden toegevoegd om een logischer onderhoudscluster te bekomen (onderhoud door stad). Deze aanpassing, samen met de exacte contour, wordt voorbereid.  

Voorstel tot compensatie van de 50 parkeerplaatsen
Het Masterplan voorziet dat de 50 plaatsen van de parking Sluisstraat die uit het openbaar domein verdwijnen zullen worden gecompenseerd in de zone van het vijzelgemaal, ten noorden van dok 10. In een latere fase zal daar een nieuwe publieke parking worden aangelegd. De timing van realisatie is op dit moment echter nog niet gekend.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS02 - Stadsontwikkeling
2WNS0202 - Projectwerking
2WNS020201 - Projecten opvolgen tot voltooiing
2WNS020201PA3705 - Droogdokkensite

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp van 'Droogdokkensite omgevingsaanleg fase 1' goed voor wat betreft de lokale locaties zoals aangeduid in rood op het plan 'aanduiding lokale & bovenlokale locatie DO'.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van het definitief ontwerp van 'Droogdokkensite omgevingsaanleg fase 1' voor wat betreft de bovenlokale locaties zoals aangeduid in groen op het plan 'aanduiding lokale & bovenlokale locatie DO'.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen