Terug
Gepubliceerd op 05/03/2024

2024_DCAN_00154 - District Antwerpen. Mediaplein - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 04/03/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00154 - District Antwerpen. Mediaplein - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00154 - District Antwerpen. Mediaplein - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Mediaplein in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Centraal Station";
  • is opgenomen in de zone "Toegangsbeperking voor vrachtwagens in zone Borgerhout intra muros zuid en Kievitwijk-evaluatie", die goedgekeurd werd in het college van 21 juni 2019 (jaarnummer 5262);
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De gemeenteraad keurde op 25 juni 2018 (jaarnummer 478) de naam 'Mediaplein' goed voor het plein tussen de achteringang van het Centraal Station en de Van Spangenstraat. Hierdoor werd het deel van de Lange Kievitstraat, tussen de Pelikaanstraat en de Van Immerseelstraat, mee opgenomen in het Mediaplein.

Het Mediaplein wordt nu gereglementeerd. Een deel van het plein wordt gereglementeerd als voetgangerszone, waar het fietsen bestendig toegelaten wordt.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • voor het comfort van de fietsers die van het voetgangersgedeelte komen, wordt de voorrangsregeling ingevoerd (artikel 1);
  • het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs wordt ingevoerd, zodat zij geen onnodige omweg moeten doen komende vanhet voetgangersgedeelte (artikel 2);
  • de toegang wordt verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 15 ton (artikel 3);
  • de toegang voor autocars wordt verboden (artikel 4);
  • het parkeerverbod wordt ingevoerd (artikel 5), om de doorstroming van het verkeer te waarborgen en om onnodig zoekverkeer voor een parkeerplaats te vermijden;
  • er werden twee parkeerplaatsen voor taxi's voorzien (artikel 6);
  • er werden drie parkeerplaatsen voor elektrische taxi's voorzien (artikel 7);
  • een deel van het plein wordt voetgangerszone, waar het fietsen bestendig wordt toegelaten (artikel 8);
  • de rijbaan wordt verdeeld door rijstroken ter hoogte van de Pelikaanstraat (artikel 9), zo wordt het inrijdend verkeer niet gehinderd door stilstaande voertuigen voor de verkeerslichten;
  • voor de veiligheid van de voetgangers wordt een oversteekplaats voor voetgangers voorzien ter hoogte van de Pelikaanstraat (artikel 10). 
 De parkeerbalans: voorheen waren er enkel taxistandplaatsen voorzien. Deze zijn behouden.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 28 februari 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Mediaplein in district Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen