Terug
Gepubliceerd op 16/04/2024

2024_DCAN_00197 - Vrijheidstraat SWOU12291 - Wegeniswerken - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 15/04/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00197 - Vrijheidstraat SWOU12291 - Wegeniswerken - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2024_DCAN_00197 - Vrijheidstraat SWOU12291 - Wegeniswerken - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

12 juni 2023


Het districtscollege wenst bij de heraanleg van de Vrijheidstraat in te zetten op een klimaat robuust ontwerp met een verbetering van de woon- en leefkwaliteiten die het karakter van de straat kunnen versterken. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en vertaald naar een projectdefinitie en concept, waarbij adviezen aan betrokken diensten zijn gevraagd. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept voor de Vrijheidstraat ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. 

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Vrijheidstraat is een lokale straat.

Argumentatie

Het concept streeft naar een gebalanceerd ontwerp met meer ruimte voor voetgangers, kwalitatief hoogwaardig groen en behoud van bestaande terrassen. Om meer ruimte te maken voor voetgangers, zal het bestaande profiel worden aangepast. Hierbij worden de trottoirs verbreed, zodat voetgangers comfortabel door de straat kunnen wandelen. Dit werd  in een proefopstelling reeds getest. 

Er worden verkeersremmende maatregelen toegepast door middel van een verhoogd plateau ter hoogte van de Welvaartstraat, dat tevens een veilige oversteekplaats voor voetgangers biedt. Daarnaast worden er bomen geplaatst in de parkeerstrook om een visueel vernauwend effect te creëren en het verkeer te vertragen. Dubbelzijdig parkeren blijft behouden. 

Om de groenbeleving en de kwaliteit van het verblijfsklimaat in de straat te verbeteren, zal er speciale aandacht worden besteed aan het creëren van ruimte voor bomen met een lange levensverwachting. 

Binnen dit project wordt gestreefd naar een klimaatbestendig ontwerp dat de woonsfeer en levenskwaliteit verbetert, met behoud van het eigen karakter van de straat.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • Zebrapaden ter hoogte van de Kasteelpleinstraat en Marnixplaats;
  • Fietsen: gemengd verkeer;
  • Fietsen en speedpedelecs in beide richtingen toegelaten;
  • Fietsbeugels;
  • Dropzones voor deelmobiliteit;
  • Zone 30: herhalingstickers ‘30’ om de ca. 250 m;
  • Snelheidsremmers (verkeersplateau, rijbaankussen, as verschuiving, wegversmalling);
  • Voorrangsregeling: voorrang van rechts;
  • Parkeerorganisatie: langsparkeren. Aandachtspunt voor de parkeerorganisatie: vermijden van parkeerplaatsen minimaal 5 meter voor de oversteekplaatsen (al dan niet gemarkeerd met zebrapaden);
  • Parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens (met logo op groene achtergrond);
  • Aan publieke laadpalen: ruimte vrijhouden voor twee parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen;
  • Laad- en loszone ter hoogte van nr. 1-3;
  • Rijrichting: enkelrichting naar Marnixplaats;
  • Rekening houden met de inritten en/of garages.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 51 plaatsen in de bestaande toestand naar 41 plaatsen in de nieuwe toestand.

Binnen het project wordt er met het oog op verkeersveiligheid een verhoogd plateau aangelegd. Bovendien zullen er nieuwe bomen worden geplant in de parkeerstrook, wat zorgt voor visuele vernauwing en tevens bijdraagt aan het creëren van een groenere omgeving. 

Bomenbalans 

In het concept gaat de bomenbalans van 67 small bomen naar 20 medium bomen en 22 nieuwe small bomen. Met het oog op de toekomst worden er 42 nieuwe bomen voorzien. Gezien diverse omgevingsfactoren, zoals de korte afstand tot de gevel en beperkte ondergrondse groeiruimte, is het onwaarschijnlijk dat de huidige, kleine bomen ooit hun volledige potentieel zullen bereiken.

Om de groenbeleving en de kwaliteit van het verblijfsklimaat in de straat te verbeteren, zal er speciale aandacht worden besteed aan het creëren van boven- en ondergrondse ruimte voor medium bomen met een lange levensverwachting en het creëren van meer groenvolume.  

Hemelwaterplan

Binnen dit project wordt de riolering niet mee opgenomen.

Algemene financiële opmerkingen

Het budget zal voorzien worden op SUB_NR/INTERN/2500-2600/5002500000/224/2ANT010502M01340/2AN090610.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein vond plaats op 12 juni 2023.

Het coördinatieoverleg openbaardomein geeft gunstig advies op de project definitie en concept op voorwaarde dat:  

  • De aanbevelingen van TV/SPORT&JEUGD worden onderzocht in het vervolgtraject; 
    • de aanbevelingen worden onderzocht in de volgende fase 
  • De aanbevelingen van SW/MOBILITEIT worden verwerkt in de volgende fase;
    • de aanbevelingen worden onderzocht in de volgende fase 
  • Er zorgvuldig rekening gehouden wordt met het optimaliseren van de parkeerfaciliteiten binnen de beschikbare ruimte, evenals met alle relevante randvoorwaarden binnen het nieuwe ontwerp;
    • in de volgende fase zal er verdere aandacht worden besteed aan de uitwerking en optimalisatie van de parkeerfaciliteiten, evenals de zorgvuldige implementatie van alle  mobiliteitsvoorwaarden.
  • Onder de voorwaarde dat er een ontwerpend onderzoek wordt gestart naar de integratie van een groen structurerend element. Hierbij is het essentieel dat dit element naadloos kan worden geïntegreerd in alle aangrenzende straten, om het harmonieuze karakter van de wijk te behouden en verder te versterken;
    • iIn de volgende fase zal een ontwerpend onderzoek worden opgestart, gericht op het ontwikkelen van een toekomstgerichte visie voor de vormgevende groene elementen die zowel op straatniveau als in de wijk toegepast kan worden;
  • Er In overleg met SB/GROEN een waardevol en toekomstgericht groen concept wordt geïmplementeerd, rekening houdend met de genoemde randvoorwaarden;
    • dit wordt verder uitgewerkt in de volgende fase.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M01340 - SWOU12291 Vrijheidstraat

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept van 30 mei 2023 voor de wegeniswerken in de Vrijheidstraat, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

taak

SW/PR/ONT

Na de inspraakprocedure: concept uitwerken tot een voorontwerp 

SW/PR/ADM

Mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college

Bestuurscoördinator district

Communicatie en participatietraject organiseren


Bijlagen

  • 20240405_12291_PD_CB.pdf