Er werden geen opmerkingen gemaakt over de notulen van de zitting van 18 december 2023, bijgevolg worden zij als goedgekeurd beschouwd.
23 voor
3 tegen
1 onthouding
Het amendement "Amendement Regionaal Vervoersplan" wordt vervangen door en vervolgens toegevoegd aan het initiële amendement als:
Jaarlijks verslag uit te brengen aan de districtsraad over de werkzaamheden van de Vervoerregioraad.
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende amendement met 23 stemmen voor, 4 stemmen tegen en 1 onthouding het besluit goed.
Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Gohari Firuz, Markowitz Samuel, Vansummeren Stella, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Dogan Ebubekir, Thoelen Annelies, Wuyts Christophe
Tegen: Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Van de Wauwer Orry
Onthouding: van Craenenbroeck Lutgardis
1 onthouding
27 voor
Aan het amendement Routeplan 2030 wordt de volgende voorwaarde nog toegevoegd:
Jaarlijks verslag uit te brengen aan de districtsraad over de werkzaamheden van de Vervoerregioraad.
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende amendement met 27 stemmen voor en 1 onthouding het besluit goed.
Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Gohari Firuz, Markowitz Samuel, Vansummeren Stella, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Wuyts Christophe
Onthouding: van Craenenbroeck Lutgardis
1 onthouding
27 voor
De districtsraad adviseert het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen en ontwerp plan-MER gunstig op voorwaarde dat:
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende amendement met 27 stemmen voor en 1 onthouding het besluit goed.
Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Gohari Firuz, Markowitz Samuel, Vansummeren Stella, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Wuyts Christophe
Onthouding: van Craenenbroeck Lutgardis
27 voor
1 onthouding
In 2017 sloten de Vlaamse overheid, stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland het zogenaamde “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid”. Doel van dit verbond is om samen een bereikbare en leefbare Antwerpse regio te realiseren. Het toekomstverbond kent vijf onderdelen, waaronder het realiseren van een verschuiving in de gezamenlijke vervoerswijzekeuze (modal shift) in de vervoerregio Antwerpen.
In het toekomstverbond wordt overeengekomen om tegen 2030 minstens 50 procent van alle verplaatsingen in de regio te laten gebeuren met de fiets, trein, tram, bus, taxi, waterbus, deelsystemen, enz. De wijze waarop deze doelstelling moet gerealiseerd worden, wordt uitgewerkt in het “Routeplan 2030”, het regionale mobiliteitsplan voor de vervoerregio Antwerpen.
In juni 2017 kwam de vervoerregioraad Antwerpen een eerste maal samen. Alle lokale besturen binnen de vervoerregio zijn vertegenwoordigd in de vervoerregioraad, inclusief de districten van stad Antwerpen.
Op 27 juni 2018 keurde de vervoerregioraad de Visienota voor het Routeplan 2030 goed. Hierin wordt een gemeenschappelijke missie geformuleerd, aangevuld met een samenhangende visie op de toekomstig mobiliteitsontwikkeling. De visie is opgebouwd rond 10 ambities die samen de strategische doelstellingen vormen van het beleidsplan.
Op 27 september 2023 keurde de vervoerregioraad het ontwerp van het Routeplan 2030 voorlopig goed, bestaande uit de plannota, gebiedsgerichte nota’s, actieplan en evaluatiekader.
Op 20 december 2023 werd een gemeenschappelijke themacommissie georganiseerd waarin het 'Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen' werd toegelicht aan de gemeenteraad en de districtsraden met het oog op advisering.
Artikel 8 §1 Decreet bepaalt dat de vervoerregioraad verantwoordelijk is voor het voorbereiden, opmaken, opvolgen, evalueren en, in voorkomend geval, herzien van het regionaal mobiliteitsplan.
Artikel 138 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Op basis van een uitgebreid onderzoeks- en afstemmingstraject met alle partners die betrokken zijn in de vervoerregioraad Antwerpen, stelde het Vlaams gewest (departement Mobiliteit en openbare werken (MOW)) een ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan op voor de vervoerregio Antwerpen.
Dit ontwerp wordt voor advies voorgelegd aan de lokale besturen die deel uitmaken van de Vervoerregio Antwerpen.
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende amendement met 27 stemmen voor en 1 onthouding het besluit goed.
Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Gohari Firuz, Markowitz Samuel, Vansummeren Stella, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Wuyts Christophe
Onthouding: van Craenenbroeck Lutgardis
De districtsraad adviseert het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen en ontwerp plan-MER gunstig op voorwaarde dat:
Dit besluit wordt overgemaakt aan de Vervoerregio Antwerpen.
28 voor
Op 20 november 2023 (jaarnummer 134) keurde de districtsraad het aangepaste ondersteuningsreglement 'Districtsfonds: beleef je buurt! Activiteit of evenement' goed.
Op 20 november 2023 (jaarnummer 135) keurde de districtsraad aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025, overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus, goed.
In 2024 voorziet district Antwerpen budgetten voor de ondersteuning van initiatieven, conform het reglement dat door de districtsraad werd goedgekeurd.
District Antwerpen ontving een laattijdige aanvraag voor ondersteuning via het Districtsfonds:
Aanvrager, activiteit/evenement en bedrag | Datum en locatie |
Wijkcomité Willibrordus vzw Datum aanvraag: 10 december 2023 | 26 - 28 januari 2024 Stuivenbergsite |
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Wijkcomité Willibrordus vzw diende op 10 december 2023 een aanvraag in voor de activiteit 't Stuivenberg vertelt, die zal doorgaan van 26 tot en met 28 januari 2024. De aanvraag is daarmee minder dan 7 weken voor de start van de activiteit ingediend, zoals artikel 7 van het reglement 'Districtsfonds: beleef je buurt! Activiteit of evenement' voorschrijft.
Het was, los van de aanvraag die bij het district binnen kwam, lang onzeker of het project in Stuivenberg kon doorgaan. Dit verklaart de laattijdige aanvraag. Uiteindelijk werd slechts recent toelating gegeven, onder voorwaarde dat er door de organisator nutsvoorzieningen worden voorzien op de site. Het districtscollege vindt het een mooi en waardevol project voor het district en stelt daarom voor om uitzonderlijk tussen te komen in de kosten voor de logistieke ondersteuning van het project.
Uitzonderingen op het ondersteuningsreglement 'Districtsfonds: beleef je buurt! Activiteit of evenement' moeten voorgelegd worden aan de districtsraad. Om deze aanvraag te kunnen behandelen moet daarom een uitzondering worden toegekend door de districtsraad.
Bij latere uitbetaling wordt de ondersteuning voorzien op: 2400/5002000000/6496800/2ANT010404A00000/2AN090739.
De districtsraad keurt de uitzondering op artikel 7 van het reglement ‘Districtsfonds: beleef je buurt! Activiteit of evenement’ goed voor de behandeling van de aanvraag van wijkcomité Willibrordus vzw voor de activiteit ’t Stuivenberg vertelt’.
De gemeenteraad keurde op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 goed.
Op 17 juni 2022 (jaarnummer 4884) keurde het college de principebeslissing 'Actualisatie en wijzigingen parkeerbeleid' goed. Het college gaf tevens opdracht aan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) om een aantal parkeermaatregelen verder te onderzoeken, ontwikkelen en implementeren.
De gemeenteraad keurde op 25 september 2023 (jaarnummer 642) de meest recente wijzigingen aan het reglement met betrekking tot de gemeentelijke parkeervergunningen goed.
De gemeenteraad keurde op 25 september 2023 (jaarnummer 640) de meest recente wijzigingen aan het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed.
De gemeenteraad keurde op 25 september 2023 (jaarnummer 639) de meest recente wijzigingen aan het retributiereglement met betrekking tot de betalende gemeentelijke parkeervergunningen goed.
Op 27 april 2023 (jaarnummer 2806) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend, schijfparkeren en voorbehouden parkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald. Dit aanvullend reglement trad in werking op 1 augustus 2023.
Op 15 september 2023 (jaarnummer 6347) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor de straten waar betalend parkeren geldt tot welke tariefcode ze horen. Dit aanvullend reglement treedt in werking op 1 december 2023.
Bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt nu voor om de bestaande parkeerzone E uit te breiden met bijkomende Shop&go-parkeerplaatsen in de Lange Gasthuisstraat, Minderbroedersrui, Oudevaartplaats en Paardenmarkt.
De aanvullende verkeersreglementen 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk' en ‘Parkeerzonering in alle districten' worden gelijktijdig geagendeerd. Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.
Het college keurde in zitting van 5 december 2023 (jaarnummer 8908) het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk ' goed, en dit met ingang van 1 februari 2024, op voorwaarde van het verlenen van een advies door de districtsraad Antwerpen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu het aanvullend verkeersreglement ter advies voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Vanaf 1 augustus 2023 werd het het Shop&go-principe ingevoerd in de Nationalestraat. Deze straat was reeds gereglementeerd als winkelstraat en valt geografisch gezien ook binnen de perimeter van de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders'. In een winkelstraat wordt er vooral rotatie van parkeren beoogd door kortparkerende klanten. Vergunningen voor bewoners zijn hier in winkelstraten niet geldig van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u. Om klanten de mogelijkheid te blijven geven om korte boodschappen te doen, werden in de Nationalestraat vanaf 1 augustus 2023 Shop&go-plaatsen voorzien van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u op de huidige parkeerplaatsen. Hier kan sindsdien maximaal 30 minuten betalend geparkeerd worden door alle weggebruikers. Van maandag tot en met zaterdag van 18.00u tot 9.00u en op zon- en feestdagen (inclusief 11 juli) geldt er bewonersparkeren (conform de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders') en kan er bijgevolg enkel nog door bewoners en vergunninghouders geparkeerd worden.
Door een toenemende vraag van handelaars naar rotatie van parkeren en het vermijden van langparkeerders voor de etalages van winkels, worden naast de Nationalestraat ook enkele parkeerplaatsen in de Lange Gasthuisstraat, Minderbroedersrui, Oudevaartplaats en Paardenmarkt toegevoegd aan parkeerzone E met dezelfde Shop&go-regeling. Van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u zullen hier Shop&go-plaatsen worden voorzien, waar maximaal 30 minuten betalend geparkeerd mag worden door alle weggebruikers:
Op deze plaatsen zal dan van maandag tot en met zaterdag van 18.00u tot 9.00u en op zon- en feestdagen (inclusief 11 juli) gewoon bewonersparkeren gelden, waardoor enkel bewoners en vergunninghouders er mogen parkeren.
Tot slot wordt de tekstuele beschrijving van de straten die behoren tot de donkergroene en lichtgroene zone geactualiseerd in functie van de collegebeslissing van 15 september 2023.
Dit nieuwe reglement treedt op 1 februari 2024 in werking. Tot dan geldt het huidige reglement.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.
De districtsraad geeft gunstig advies over het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk ', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 27 mei 2023 (jaarnummer 2806).
De gemeenteraad keurde op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 goed.
Op 17 juni 2022 (jaarnummer 4884) keurde het college de principebeslissing 'Actualisatie en wijzigingen parkeerbeleid' goed. Het college gaf tevens opdracht aan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) om een aantal parkeermaatregelen verder te onderzoeken, ontwikkelen en implementeren.
De gemeenteraad keurde op 25 september 2023 (jaarnummer 642) de meest recente wijzigingen aan het reglement met betrekking tot de gemeentelijke parkeervergunningen goed.
De gemeenteraad keurde op 25 september 2023 (jaarnummer 640) de meest recente wijzigingen aan het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed.
De gemeenteraad keurde op 25 september 2023 (jaarnummer 639) de meest recente wijzigingen aan het retributiereglement met betrekking tot de betalende gemeentelijke parkeervergunningen goed.
Op 27 april 2023 (jaarnummer 2806) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend, schijfparkeren en voorbehouden parkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald. Dit aanvullend reglement trad in werking op 1 augustus 2023.
Op 15 september 2023 (jaarnummer 6347) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor de straten waar betalend parkeren geldt tot welke tariefcode ze horen. Dit aanvullend reglement treedt in werking op 1 december 2023.
Bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt nu voor om de bestaande parkeerzone E uit te breiden met bijkomende Shop&go-parkeerplaatsen in de Lange Gasthuisstraat, Minderbroedersrui, Oudevaartplaats en Paardenmarkt.
De aanvullende verkeersreglementen 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk' en ‘Parkeerzonering in alle districten' worden gelijktijdig geagendeerd. Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.
Het college keurde in zitting van 5 december 2023 (jaarnummer 8909) het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeerzonering in alle districten' goed, en dit met ingang van 1 februari 2024, op voorwaarde van het verlenen van een advies door districtsraad Antwerpen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu het aanvullend verkeersreglement ter advies voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Vanaf 1 augustus 2023 werd het Shop&go-principe ingevoerd in de Nationalestraat. Deze straat was al gereglementeerd als winkelstraat en valt geografisch gezien ook binnen de perimeter van de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders'. In een winkelstraat wordt er vooral rotatie van parkeren door kortparkerende klanten beoogd. Vergunningen voor bewoners zijn hier in winkelstraten niet geldig van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u. Om klanten de mogelijkheid te blijven geven om korte boodschappen te doen, werden in de Nationalestraat vanaf 1 augustus 2023 Shop&go-plaatsen voorzien van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u op de huidige parkeerplaatsen. Hier kan sindsdien maximaal 30 minuten betalend geparkeerd worden door alle weggebruikers. Van maandag tot en met zaterdag van 18.00u tot 9.00u en op zon- en feestdagen (inclusief 11 juli) geldt er bewonersparkeren (conform de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders') en kan er bijgevolg enkel nog door bewoners en vergunninghouders geparkeerd worden.
Door een toenemende vraag van handelaars naar rotatie van parkeren en het vermijden van langparkeerders voor de etalages van winkels, worden naast de Nationalestraat ook enkele parkeerplaatsen in de Lange Gasthuisstraat, Minderbroedersrui, Oudevaartplaats en Paardenmarkt toegevoegd aan parkeerzone E met dezelfde Shop&go-regeling. Van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u zullen hier Shop&go-plaatsen worden voorzien, waar maximaal 30 minuten betalend geparkeerd mag worden door alle weggebruikers:
Op deze plaatsen zal dan van maandag tot en met zaterdag van 18.00u tot 9.00u en op zon- en feestdagen (inclusief 11 juli) gewoon bewonersparkeren gelden, waardoor enkel bewoners en vergunninghouders er mogen parkeren.
Dit nieuwe reglement waarbij de bovengenoemde Shop&go-plaatsen worden toegevoegd aan parkeerzone E treedt op 1 februari 2024 in werking. Tot dan geldt het huidige reglement.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.
De districtsraad geeft gunstig advies over het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeerzonering in alle districten', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 september 2023 (jaarnummer 6347),
De De Beuckerstraat in district Antwerpen:
Op 30 oktober 2023 ontving de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een melding dat de oorspronkelijk aanvrager van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap is overleden. Naar aanleiding van deze melding werd ook een onderzoek gestart naar het gebruik van de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 16.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Beuckerstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 april 2022 (jaarnummer 3090).
De Lakenstraat in district Antwerpen:
Stad Antwerpen ontving een aanvraag van het FOMU om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in-/uitrit in de Lakenstraat.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lakenstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 3 november 2023 (jaarnummer 7730).
De Lange Dijkstraat in district Antwerpen:
De eigenaar van de handelszaak die gevestigd is op nummer 23 vraagt om de bestaande laad- en loszone te herpositioneren in functie van een terras. Het aanvullend verkeersreglement wordt eveneens geactualiseerd. De Lange Dijkstraat werd immers in 2018 heringericht als fietsstraat, gebaseerd op de ruimtelijke inrichting die door de proefopstelling van 2013 werd onderzocht. De kruispunten werden compacter ingericht en van plateaus voorzien.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Dijkstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 september 2006 (jaarnummer 2021).
De Vlijtstraat in district Antwerpen:
Op 8 december 2023 ontving de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling een melding dat het parkeerverbod in de Vlijtstraat te ruim is, alsook de vraag om dit in te korten.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt toe met vijf plaatsen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Vlijtstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 29 september 2023 (jaarnummer 6746).
De Emiel Vloorsstraat in districten Antwerpen en Hoboken:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Emiel Vloorsstraat in districten Antwerpen en Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 9 oktober 2020 (jaarnummer 8472).
Het districtssecretariaat ontving op 5 januari 2024 een antwoord van het college op de motie van de districtsraad (zitting van 20 november 2023, jaarnummer 92) betreffende fietsdiefstallen en de beveiligde fietsenstalling aan het Centraal Station.
Artikel 290 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Ingevolge artikel 132 van het Decreet Lokaal Bestuur is dit artikel ook van toepassing op de districten.
Artikel 26 van het reglement bestuurlijke organisatie stad en OCMW Antwerpen bepaalt dat districtsadviezen binnen een termijn van 40 werkdagen worden beantwoord door het college van burgemeester en schepenen, overeenkomstig de Wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Het districtssecretariaat registreert alle inkomende en uitgaande briefwisseling van het district. De districtssecretaris zorgt voor een correcte opvolging en beantwoording van de briefwisseling.
De districtsraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen op het advies van 20 november 2023 betreffende fietsdiefstallen en beveiligde fietsenstalling aan het Centraal Station.