Terug
Gepubliceerd op 22/05/2024

2024_DCAN_00321 - District Antwerpen. Blancefloerlaan - Proefopstelling. Aanpak Zwarte Punten. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
di 21/05/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00321 - District Antwerpen. Blancefloerlaan - Proefopstelling. Aanpak Zwarte Punten. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00321 - District Antwerpen. Blancefloerlaan - Proefopstelling. Aanpak Zwarte Punten. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de zitting van 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) besliste het college om de principes van het project 'snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsingrepen' goed te keuren. De coördinatie van dit project gebeurt binnen de 'Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid' die bestaat uit verschillende partners die samenwerken voor een veiliger Antwerpen.

In het nieuwe bestuursakkoord 2019-2025 dat goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) is wat er verwacht wordt in verband met verkeersveiligheid opgenomen onder resolutie 164 'Op basis van lijst van zwarte punten en snelheidsmetingen, gaan we met de districten, het Vlaams Gewest en Havenbedrijf over tot een versnelde uitvoering van infrastructurele en technische maatregelen ter verbetering'.

De lokale verkeerspolitie maakt elk jaar een inventaris op van kruispunten en wegsegmenten waar, op basis van objectieve ongevallengegevens en criteria, een hoge concentratie van (letsel)ongevallen gebeuren.

De lijst van deze "zwarte punten" wordt jaarlijks opgenomen in een verkeersveiligheidsaudit per district. In de verkeersveiligheidsaudit 2020 van district Antwerpen werd, na onderzoek, het kruispunt Blancefloerlaan - Gloriantlaan weerhouden voor een gerichte (infrastructurele) aanpak.

De Blancefloerlaan in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen, uitgezonderd het deel tussen de afrit van de autosnelweg en de grens met Zwijndrecht waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 18 januari 2019 (jaarnummer 455);
  • maakt deel uit van de wijk "Linkeroever" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton;
  • maakt deel uit van de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd "zone Linkeroever" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

De Gloriantlaan in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 25 januari 2021 (jaarnummer 425);
  • bevat een zone 30 schoolomgeving; 
  • maakt deel uit van de 'wijk Linkeroever' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) stelt verkeersveiligheidsmaatregelen voor ter hoogte van het kruispunt en legt het voor advies voor. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg; 
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur; 
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld. 

Argumentatie

De dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteit stelt, in samenwerking met de lokale verkeerspolitie, voor deze locatie een maatregelenpakket op. Het maatregelenpakket richt zich op de specifieke oorzaken van de lokale verkeersonveiligheid. Hierbij wordt rekening gehouden met onder andere de huidige functie en vormgeving van de weg en/of het kruispunt, de verkeersstromen en intensiteiten. 

Het maatregelenpakket bevat enkele snelle en tijdelijke maatregelen en het aanpassen van de voorrangsregeling op het kruispunt.

Voor deze locatie gaat het over de volgende maatregelen:

  1. Kans op conflict met de fietser en voetganger verminderen door de rijbaan te versmallen en daarmee de oversteken korter maken; doormiddel van wegmarkeringen en paaltjes;
  2. Het kruispuntvlak versmallen door het aanbrengen van een middenberm in wegmarkeringen; 
  3. Zicht op de overstekende voetganger en fietser verbeteren door een parkeervrije zone van 10 meter vóór de oversteken te voorzien; 
  4. Voorrangssituatie verduidelijken door de Blancefloerlaan net als op het kruispunt met de Waterhoenlaan in de voorrang te brengen en haaientanden te voorzien. 

Om vrij zicht te garanderen op de oversteekplaatsen worden 4 parkeerplaatsen wettelijke parkeerplaatsen ingenomen door markering. Dit is nodig om voor de veiligheid van de overstekende voetganger en fietser.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Blancefloerlaan.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240229_Blancefloerlaan_Gloriantlaan_BT_NT.pdf