Terug
Gepubliceerd op 20/02/2024

2024_DCAN_00120 - District Antwerpen. Van Immerseelstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 19/02/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00120 - District Antwerpen. Van Immerseelstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00120 - District Antwerpen. Van Immerseelstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Van Immerseelstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;        
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 22 februari 2013 (jaarnummer 1698);         
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Centraal Station";    
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • is opgenomen in de zone "Toegangsbeperking voor vrachtwagens in zone Borgerhout intra muros zuid en Kievitwijk-evaluatie", die goedgekeurd werd in het college van 21 juni 2019 (jaarnummer 5262).

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het college keurde op 26 augustus 2022 (jaarnummer 7052) de proefopstelling "Schoolstraat" voor de Van Immerseelstraat goed.
De schoolstraat kreeg vervolgens een positieve evaluatie. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit), de school "Vrije basisschool Benoth Jerusalem" en district Antwerpen stellen daarom voor om de schoolstraat definitief te bestendigen.

Uit onderzoek ter plaatse blijkt dat het verkeersreglement niet overeenkomt met de huidige situatie, deze wordt nu geactualiseerd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1 & artikel 2);
  • de Van Immerseelstraat wordt afgesloten met een schoolstraatafsluiting aan de toegang van de schoolstraat:
    • ter hoogte van de Somerstraat (artikel 3);
  • de verkeersborden die de toegang verbieden (C3 met onderbord "schoolstraat - op schooldagen van maandag tot en met vrijdag, 's ochtends van 8.05 tot 8.30 uur. Op maandag- en woensdagavond van 15.35 tot 16.00 uur, op dinsdag- en donderdagavond van 16.00 tot 16.25 uur, en op vrijdagmiddag van 12.00 tot 12.25 uur, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs") worden aan de toegangen van de schoolstraat, kant Somerstraat en Lange Kievitstraat geplaatst (artikel 3);
  • oversteekplaatsen voor voetgangers werden ingericht, dit verhoogt de zichtbaarheid en veiligheid van de voetganger (artikel 4);
  • de toegang tot de ondergrondse openbare weg wordt verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, groter is dan 2,10 meter (artikel 6).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 20 december 2023; Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Immerseelstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 22 februari 2013 (jaarnummer 1698).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen