Terug
Gepubliceerd op 23/04/2024

2024_DCAN_00200 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 22/04/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00200 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00200 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 18 april 2014 (jaarnummer 3439) besliste het college om de Sinksenfoor vanaf 2015 op de site Spoor Oost te organiseren, onder voorbehoud van het bereiken van een akkoord over het gebruik van de gronden.

Op 20 maart 2015 (jaarnummer 2224) keurde het college het principe goed om het betalend parkeren in de omgeving van Spoor Oost toe te passen tot 22.00 uur en op zondag.

Op 29 april 2016 (jaarnummer 3684) keurde het college de aangepaste proefopstelling goed. De zone werd lichtjes anders afgebakend.

Het college keurde op 5 december 2023 (jaarnummer 8908) het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer goed voor "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk.

Het college keurde in zitting van 8 december 2023 (jaarnummer 8863) de data voor verschillende kermissen goed. De Sinksenfoor krijgt een nieuwe editie op Spoor Oost, van 18 mei 2024 tot en met 23 juni 2024.
De zone voor deze editie wordt afgebakend conform de proefopstellingen van de voorbije jaren.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

Op 18 april 2014 besliste het college om de Sinksenfoor vanaf 2015 op de site Spoor Oost te organiseren. Hierover werd met de foorkramers een overeenkomst bereikt. Jaarlijks trekt de Sinksenfoor ongeveer tussen de 800.000 en 1.200.000 bezoekers, met op topdagen 100.000 bezoekers per dag. Het organiseren van een dergelijk groot evenement vraagt daarom de nodige mobiliteitsmaatregelen om al deze bezoekers op een veilige en comfortabele manier naar het evenement te brengen. Daarom maakte stad Antwerpen een evenementenvervoerplan op in functie van de Sinksenfoor.

Eén van de maatregelen in dit evenementenvervoerplan is het toepassen van een flankerend parkeerbeleid in de onmiddellijke omgeving van Spoor Oost. Er worden diverse mobiliteitsmaatregelen genomen gedurende de Sinksenfoor om de verkeersoverlast rond Spoor Oost ten gevolge van de Sinksenfoor zo beperkt mogelijk te houden. Elk jaar wordt er een beschrijvende evaluatie gemaakt van deze maatregelen en voorgelegd aan het college.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) stellen voor om voor deze editie van de Sinksenfoor, naar analogie met de vorige edities, het betalend parkeren binnen de Singel voor een deel van het gebied uit te breiden tot 22.00 uur en op zondag specifiek in de zones Dam en Stuivenberg (oostelijk deel van de spoorweg boven Park Spoor Noord tot aan Schijnpoortweg) en een gedeelte in zone Borgerhout Intra Muros Noord (met als westgrens de volgende straten die nog inbegrepen zijn: Bothastraat/Drossaardstraat/Potgieterstraat/Pothoekstraat). 

De nodige afspraken werden met respectievelijk Lantis en Indigo gemaakt over het gebruik van het terrein gelegen langs de Noordersingel en over de opening van de parking Bernaerts tijdens de Sinksenfoor (zelfde openingsuren als die van de Sinksenfoor, 7,00 EUR/parkeerbeurt).

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en MPA stellen voor om de proefopstelling goed te keuren.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen zullen de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft ongunstig advies voor de proefopstelling voor deze editie van de Sinksenfoor (zones Dam, Stuivenberg en Borgerhout Intra Muros Noord) voor de periode van 18 mei 2024 tot en met 23 juni 2024, omwille van de uitgebreide werken in de Slachthuiswijk waardoor verschillende straten onderbroken zijn, de circulatie gehinderd is en er reeds veel minder parkeerplaatsen beschikbaar zijn.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Event_Geheel_Stippellijn_2-gecomprimeerd.pdf