Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

2024_DCAN_00198 - Klapdorp en Houtenbrug. Wegeniswerken SWOU12181 - Voorontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 25/03/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Samuel Markowitz, districtsschepen

Verontschuldigd

Tom Van den Borne, districtsschepen

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Paul Cordy, voorzitter districtscollege
2024_DCAN_00198 - Klapdorp en Houtenbrug. Wegeniswerken SWOU12181 - Voorontwerp - Goedkeuring 2024_DCAN_00198 - Klapdorp en Houtenbrug. Wegeniswerken SWOU12181 - Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

projectdefinitie en concept

goedkeuring districtscollege

13 november 2023

606

mobiliteitsvoorwaarden

goedkeuring college 

1 december 2023

8602

info bewoners

Inspraakmoment

31 januari 2024

---

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

4 maart 2024

---


Het districtscollege keurde in de zitting van 13 november 2023 (jaarnummer 606) de projectdefinitie en het concept voor wegeniswerken aan Klapdorp, district Antwerpen, goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Het college keurde in de zitting van 1 december 2023 (jaarnummer 8602) de mobiliteitsvoorwaarden goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een voorontwerp.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. 

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Klapdorp en Houtenbrug zijn lokale straten.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht:

  • In het voorontwerp worden er 23 parkeerplaatsen voorzien, inclusief een parkeerplaats voor personen met een handicap;
  • Houtenbrug wordt opgenomen in het projectgebied en zal bij heraanleg doorlopend gemaakt worden door het plaatsen van een brandweerpaal aan de zijde van Klapdorp. Bovendien wordt Houtenbrug maximaal onthard en bijkomend vergroend.
  • Tussen de Kaasbrug en de Varkensmarkt wordt de straat zeer smal, waardoor het voorzien van parkeerplaatsen hier niet mogelijk is. In dit gedeelte worden verkeersremmende elementen voorzien in de vorm van geveltuinen waar deze gevraagd zijn door de bewoners, of betonnen poefjes;
  • Doorheen de straat wordt er standaard straatmeubilair en materialisatie voorzien;
  • Op de Koepoortbrug wordt er onderzocht waar er een toekomstboom voorzien kan worden en wordt het pleintje ingericht met de focus op speel- en verblijfsruimte, rekening houdende met de nodige loopruimte.
  • De bomentoets werd aangeleverd en verwerkt in het voorontwerp. Ook buurtgroen werd ingetekend waar dit gevraagd is door bewoners.

Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 31 plaatsen in de bestaande toestand naar 23 plaatsen in de nieuwe toestand. De parkeerbalans is het gevolg van het ontwerpen van de straat als woonerf met as-verschuivingen.

Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans met 26 bomen in het voorontwerp. In het voorontwerp worden de 7 bestaande bomen behouden en 19 nieuwe medium bomen voorzien.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. Klapdorp en Houtenbrug liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.

Inspraak

Het infomoment voor de bewoners ging door op 31 januari 2024.

Opmerkingen:

  • Er is vraag naar meer vergroening in de vorm van groenslingers en geveltuinen:
    • het gevraagde buurtgroen werd opgenomen in het voorontwerp;
  • Er wordt ook gevraagd hoe er met de waterlast omgegaan gaat worden:
    • dit wordt samen met Aquafin onderzocht en uitgewerkt in het definitief ontwerp;
  • Bewoners geven aan dat er voldoende fietsnietjes voorzien dienen te worden.
    • er werden extra fietsnietjes toegevoegd in het voorontwerp;
  • Er is vraag om rekening te houden met voldoende ruimte voor laden en lossen:
    • in een woonerf is laden en lossen overal mogelijk zolang de circulatie niet wordt gehinderd. Hier werd in het voorontwerp rekening mee gehouden;
  • De bewoners geven aan dat er voldoende aandacht moet zijn voor de veiligheid en overlast in de buurt (oa. Zwerfvuil, sluikstorten, hangjongeren, wildplassen, lawaai…):
    • hiermee werd bij de inrichting van de straat in het voorontwerp rekening gehouden;
  • De hoek van Klapdorp met de Mutsaardstraat is aanrijgevoelig:
    • in het voorontwerp werden de parkeerstrook en boom ter hoogte van deze hoek zo ingepland dat de hoek meer wordt gevrijwaard.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2500/5002500000/224/2ANT011101M01241/2AN090200.

Adviezen

• Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden
  • Coördinatieoverleg openbaar domein
  • 4 maart 2024 
  • gunstig met voorwaarden:
    • De inplanting van de betonnen poefjes als zit-en speelelement opnieuw wordt geëvalueerd in het definitief ontwerp;
    • in het definitief ontwerp rekening wordt gehouden met zones waar foutparkeren mogelijk is en hier indien mogelijk ontwerpmatig de nodige afbakening wordt voorzien;
    • in het definitief ontwerp wordt onderzocht waar een dropzone voor deelsteps voorzien kan worden;
    • er onderzocht wordt waar er in de straat geveltuintjes voorzien kunnen worden en hoe deze kunnen bijdragen aan de verkeersgeleiding in de straat;
    • de opritband in de Kaasbrug opnieuw ingetekend wordt, rekening houdend met de afslagbewegingen;
    • de as-verschuiving ter hoogte van huisnummer 73-75 in het definitief ontwerp worden onderzocht, rekening houdend met de beschikbare ruimte voor fietsers en voetgangers en de laad- en losbewegingen;
    • de ruimte voorzien voor het gemengd verkeer opnieuw wordt geëvalueerd daar waar de straat smaller wordt;
    • de toepassing van een karrenspoor met halfverharding in Klapdorp wordt onderzocht;
    • de plantvakken onder de bomen op de Koepoortbrug in het definitief onderwerp verder worden uitgewerkt op een uniforme manier;
    • de inplanting van de fietsbeugels worden geëvalueerd in functie van de draaicirkel van de afvalwagens;
    • de inplanting van de nieuwe bomen op de Koepoortbrug worden opgenomen in het definitief ontwerp, in afstemming met het wortelonderzoek en SB/GROEN;
    • het groen ontwerp van de Houtenbrug in het definitief ontwerp verder uit wordt gewerkt, rekening houdend met de bestaande geveltuinen en in samenspraak met SB/GROEN in functie van het onderhoud;
    • het voorzien van zitelementen op de Koepoortbrug in het definitief ontwerp verder wordt uitgewerkt;
    • de bestaande camera en glasvezeltraject behouden blijven en bijkomende camera’s in het definitief ontwerp verder worden afgestemd met SW/BO/VERKEERSTECHNIEK.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0111 - Strategisch Programma: Wandelstad
2ANT011101 - Wandelstad
2ANT011101M01241 - SWOU12181 Klapdorp

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het voorontwerp van 25 maart 2024 voor wegeniswerken in Klapdorp en Houtenbrug, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

  • Opdracht aan Water-link:
    1. opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
  • Na de inspraakprocedure:
    1. voorontwerp uitwerken tot een definitief ontwerp.
    2. indien vereist archeologienota laten opmaken.

SW/Mobiliteit

draft signalisatieplan opmaken

Bestuurscoördinator district

communicatie en participatietraject organiseren

nodige budgetten voorzien


Bijlagen

  • 20240325_12181_VO_NT_BOVENBOUW.pdf
  • 20240325_12181_VO_NT_ONDERBOUW.pdf
  • 20240304_12181_PRES_COD_VO.pdf