Terug
Gepubliceerd op 22/10/2024

2024_DCAN_00668 - District Antwerpen. Lange Achteromstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 21/10/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Van den Borne, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Samuel Markowitz, districtsschepen

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
2024_DCAN_00668 - District Antwerpen. Lange Achteromstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00668 - District Antwerpen. Lange Achteromstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Lange Achteromstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 26 juni 2006 (jaarnummer 1329);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Harmonie-Brederode"; 
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Vanwege aanhoudende problematiek omtrent foutparkeren stelt de dienst Mobiliteit voor om een parkeerverbod met borden in te voeren vanaf nummer 41 tot en met nummer 55, als vervanging van het parkeerverbod met gele onderbroken streep op de trottoirband.

Tijdens onderzoek ter plaatse werd vastgesteld dat het aanvullende verkeersreglement niet meer overeenstemt met de huidige situatie in deze straat. Het reglement wordt daarom nu geactualiseerd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • het parkeren wordt verboden langs de oneven zijde, ter hoogte van de nummers 41-55 (artikel 3);
  • een verdrijvingsvlak werd aangebracht ter hoogte van nummer 49 (artikel 4);
  • een oversteekplaats voor voetgangers werd ingericht, dit verhoogt de zichtbaarheid en veiligheid van de voetganger (artikel 5).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 4 oktober 2024; Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Achteromstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad op 26 juni 2006 (jaarnummer 1329).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen