Terug
Gepubliceerd op 19/12/2024

2024_DCAN_00818 - District Antwerpen - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 16/12/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Samuel Markowitz, districtsschepen; Tom Van den Borne, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Paul Cordy, voorzitter districtscollege
2024_DCAN_00818 - District Antwerpen - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00818 - District Antwerpen - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) zet in op de uitbreiding van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”. 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 besliste het directiecomité van MPA AG (jaarnummer 218) om een concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1) af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).

Het college keurde in zitting van 3 februari 2023 (jaarnummer 657) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor district Antwerpen goed.

Het college keurde in zitting van 24 maart 2023 (jaarnummer 1829), 5 mei 2023 (jaarnummer 3011), 29 maart 2024 (jaarnummer 2574) en 20 september 2024 (jaarnummer 7500) de proefopstelling uitbreiding bestaande locaties 'publieke laadpalen' in district Antwerpen goed.
Het college keurde in zitting van 24 maart 2023 (jaarnummer 1828), 14 april 2023 (jaarnummer 2419), 5 mei 2023 (jaarnummer 3010), 17 mei 2023 (jaarnummer 3370), 2 juni 2023 (jaarnummer 3758), 30 juni 2023 (jaarnummer 4593) en 28 juli 2023 (jaarnummer 5261) de proefopstellingen nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in district Antwerpen goed.
Het college keurde in zitting van 8 september 2023 (jaarnummer 6155), 10 november 2023 (jaarnummer 7949), 1 december 2023 (jaarnummer 8610), 26 januari 2024 (jaarnummer 673), 23 februari 2024 (jaarnummer 1517 en 1518) en 14 augustus 2024 (jaarnummer 6635) de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in district Antwerpen goed.

Via www.antwerpenlaadt.be werden er diverse nieuwe aanvragen voor de plaatsing van publieke laadpalen ingediend. Deze locaties worden via een proefopstelling ingericht en in een latere fase gereglementeerd in een aanvullend verkeersreglement.

MPA AG legt deze nieuwe locaties nu ter advies voor aan het districtscollege.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Nieuwe locaties
MPA AG heeft de nieuwe aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enz.) en stelt voor een publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locaties: 

District Antwerpen

  1. Atletenstraat 89 (verplaatsing);
  2. Dambruggestraat 88;
  3. Glasgowstraat 35 (uitbreiding met één plaats);
  4. Hanegraefstraat 40;
  5. Jacob Jordaensstraat 76 (uitbreiding met één plaats);
  6. Kerkstraat 168 (uitbreiding met één plaats);
  7. Lamorinièrestraat 172 (verplaatsing);
  8. Lange Beeldekensstraat 100;
  9. Lange Leemstraat 192;
  10. Lange Slachterijstraat 36;
  11. Lodewijk Ontropstraat 10;
  12. Oever 4 (verplaatsing);
  13. Oudesteenweg 62 (twee plaatsen);
  14. Sint-Laureisstraat 118;
  15. Verschansingstraat 49.

Uit de analyse van de gebruikscijfers blijkt tevens dat de plaatsen aan de laadpalen in de Glasgowstraat, Jacob Jordaensstraat en Kerkstraat vaak bezet zijn en uitgebreid mogen worden met één extra voorbehouden plaats.
Aangezien er voor de Oudesteenweg meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld en worden er ineens twee plaatsen ingericht.
Met het oog op het maximaliseren van de beschikbare parkeercapaciteit werd besloten om de laadpaal ter hoogte van de Lamorinièrestraat 172, Oever 3 en VIIde-Olympiadelaan 124 uit de parkeerstrook te halen en te installeren op het voetpad. De laadpaal ter hoogte van Oever 3 wordt omwille van een wortelzone verplaatst naar het voetpad aan de overzijde, ter hoogte van Oever 4. De laadpaal ter hoogte van de VIIde-Olympiadelaan 124 wordt verplaatst naar het voetpad ter hoogte van de Atletenstraat 89 aangezien de schrikstrook tussen het voet- en fietspad in de VIIde-Olympiadelaan onvoldoende breed is.

Alle voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen worden vanaf heden ingericht met een maximale lengte van 5,5 meter, in tegenstelling tot wat er op het plan vermeld staat.

De laadpalen worden door concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.

Elke laadpaal heeft twee laadpunten (tenzij anders vermeld). Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.

Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies over de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in district Antwerpen voor de volgende locaties:

  1. Atletenstraat 89 (verplaatsing);
  2. Dambruggestraat 88;
  3. Glasgowstraat 35 (uitbreiding met één plaats);
  4. Hanegraefstraat 40;
  5. Jacob Jordaensstraat 76 (uitbreiding met één plaats);
  6. Kerkstraat 168 (uitbreiding met één plaats);
  7. Lamorinièrestraat 172 (verplaatsing);
  8. Lange Beeldekensstraat 100;
  9. Lange Slachterijstraat 36;
  10. Verschansingstraat 49.

Voor de volgende locaties geeft het districtscollege gunstig advies over de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in district Antwerpen op voorwaarde dat de beschermpalen op het (verhoogde) voetpad niet voorzien worden:

  1.  Oever 4
  2. Oudesteenweg 62
  3. Lange Leemstraat 192
  4. Sint-Laureisstraat 118
  5. Lodewijk Ontropstraat 10.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.