Terug
Gepubliceerd op 29/10/2024

2024_DCAN_00679 - Sint-Katelijnevest. Wegeniswerken. SWOU10115 (Stadslus) - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 28/10/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Samuel Markowitz, districtsschepen; Tom Van den Borne, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Lotte Silkens, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Lotte Silkens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Paul Cordy, voorzitter districtscollege
2024_DCAN_00679 - Sint-Katelijnevest. Wegeniswerken. SWOU10115 (Stadslus) - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2024_DCAN_00679 - Sint-Katelijnevest. Wegeniswerken. SWOU10115 (Stadslus) - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

FaseActieDatumJaarnummer
Infomoment
28 september 2023


De tramsporen en riolering in de Sint-Katelijnevest moeten vernieuwd worden. Omdat hiervoor de nodige werken moeten gebeuren, wordt de kans benut om ineens de wegenis opnieuw aan te leggen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Sint-Katelijnevest is een lokale straat.

Argumentatie

Binnen het nieuwe profiel van de straat zullen de tramsporen op de bestaande ligging vernieuwd worden. Spoortechnisch is er nauwelijks marge om de spoorinplanting te wijzigen. De nieuwe wegbreedte wordt (ongeveer) 6m60. Dat is iets smaller dan in de bestaande toestand. De voetpaden worden (op plekken waar de straat breed genoeg is) op 1m40 naast de tramsporen aangelegd. Die maat biedt voldoende ruimte om te kunnen fietsen naast de sporen. De voetpaden worden hierdoor (vooral aan de oostelijke zijde) iets breder.

De bestaande laad- en loszone zal in de nieuwe toestand behouden blijven. Deze wordt wel iets ingekort om de voetgangers meer ruimte te geven.

Bij de heraanleg zullen materialen gebruikt worden die beter aansluiten op de omgeving:

  • de voetpaden worden aangelegd in mozaïekkeien in graniet (10x10 cm). Dit materiaal sluit aan bij de bestrating die ook in de rest van het historisch centrum wordt gebruikt. Binnen de Stadslus worden hiermee ook de Wijngaardbrug, Wolstraat, Korte Koepoortsrtaat en Korte Nieuwstraat aangelegd;
  • in de rijweg en tussen de sporen (nu in kasseien en asfalt) komt een uitgewassen betonverharding. Dit sluit aan bij de nieuwe rijwegverharding op de Sint-Jacobsmarkt, Kipdorp en in de Lange Nieuwstraat.

Onder de straat zal een extra rioleringsafvoer worden aangelegd zodat regenwater en vuil water gescheiden kan worden afgevoerd. Alle huisaansluitingen zullen ook worden vernieuwd.

Het gedeelte van de Sint-Katelijnevest dat zich binnen de contouren van de Stadslus bevindt (zone tussen de kruispunten Wijngaardbrug/Kipdorp en Lange Nieuwstraat/Korte Nieuwstraat) zal mee worden opgenomen binnen het project Stadslus om zo de hinder en tramonderbreking te beperken.

Parkeerbalans
In dit gedeelte van de Sint-Katelijnevest zijn geen parkeerplaatsen.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Sint-Katelijnevest ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Inspraak

Op 28 september 2023 vond een inspraakmoment plaats waarbij het ontwerp getoond werd.

Algemene financiƫle opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SBT11363/INTERN/5002500000/224/2ANT010506M01720/2AN090200/2400, 2500 en 2600.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010506 - Investeringsplan fietsen
2ANT010506M01720 - SWOU10115 Apostelstraat, Borzestraat, Kipdorp, Korte Koepoortstraat, Korte Nieuwstraat, Lange Nieuwstraat, Melkmarkt, Sint-Jacobsmarkt, Sudermanstraat, Wijngaardbrug, Wolstraat (stadslus)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (13 november 2023) voor wegeniswerken in de Sint-Katelijnevest (Stadslus), district Antwerpen, goed mits rekening gehouden wordt met:

  • De doorgang op het voetpad naast de laad- en loszone is slechts 1m20 breed, dit is het minimum minimorum. Goede reglementering van de laad- en loszone én handhaving zullen nodig zijn.

Artikel 2

Het districtscollege keurt goed dat de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor wegeniswerken in de Sint-Katelijnevest (Stadslus), district Antwerpen, wordt ingediend bij de bevoegde instantie.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

  • Opdrachtdocumenten opmaken.
  • Opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties.

SW/Mobiliteit

definitief signalisatieplan opmaken


Bijlagen

  • 20231113_10115_DO_dwarsprofiel_IN70010B(C).PDF
  • 20231113_10115_DO_grondplan_IN40210B(C).PDF