'Het Eilandje' transformeerde door de jaren heen van een industrieel havengebied naar een residentiële woonzone dichtbij de stadskern. Deze ruimtelijke ontwikkeling vroeg een aangepast circulatieplan en een aangepaste inrichting van het openbaar domein. In de gemeenteraad van 13 februari 2009 (jaarnummer 1697) werd het 'Programma Eilandje' goedgekeurd, waarin de volgende krijtlijnen met betrekking tot de Kattendijkdok-Oostkaai werden uitgetekend:
De Kattendijkdok-Oostkaai in district Antwerpen:
Recent werd het tweede pleindeel (het deel tussen de Kattendijkdok-Oostkaai en het Kattendijkdok) van het Schengenplein opengesteld. Om de verbinding tussen beide pleindelen veiliger te maken, worden op de Kattendijkdok-Oostkaai zebrapaden voorzien.
De stapsgewijze ontwikkeling van de zone tussen de Kattendijkdok-Oostkaai en het Kattendijkdok heeft door de jaren heen voor enkele tijdelijke maatregelen gezorgd (parkeerverbod, buszone in functie van riviercruises, voetgangerszone, etc.). Deze tijdelijke maatregelen zitten vervat in dit besluit en worden na volgende fases herbekeken en indien nodig aan de hand van een collegebesluit aangepast.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
Het zichtbare verlies aan publieke parkeerplaatsen kadert binnen het overkoepelend stadsproject Cadix. Aanvankelijk werd er een inschatting gemaakt van de aanwezige parkeerplaatsen (1.037 parkeerplaatsen), waarna het ontwerp openbaar domein (553 parkeerplaatsen) werd afgestemd met het te realiseren programma in de wijk (parkeren op te nemen op eigen terrein – volgens parkeernormen RUP Eilandje). De parkeerbalans van 2014 toonde binnen de wijk een parkeerbehoefte van 433 parkeerplaatsen op het openbaar domein. Een berekende bijsturing om de buffer enigszins te vergroten om programma’s in de rand te kunnen blijven faciliteren (TNA, Campus Cadix, jachthaven, etc.) resulteerde in een aanbod aan publiek parkeren (inclusief dwarsparkeren in enkele straten) van 665 parkeerplaatsen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kattendijkdok-Oostkaai in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 5 februari 1979 (jaarnummer 145).