De districtsraad keurt de notulen van 18 juni 2024 goed.
Vanaf 1 januari 2020 voorziet het Decreet Lokaal Bestuur dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het college keurde in de zitting van 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van opvolgingsrapportering goed.
Het college keurde in de zitting van 31 mei 2024 (jaarnummer 4667) de timing van de opvolgingsrapportering goed.
De districtsraad keurde in zitting van 28 mei 2024 (jaarnummer 41) de aanpassing 8 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 143 DLB bepalen dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op de districten
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
In BBC 2020 verschuift de focus in de rapportering over de beleidsplanning naar de prioritaire actieplannen. Het meerjarenplan en de jaarrekening worden opgesteld volgens nieuwe schema’s (die eenvoudiger en minder complex zijn) en het autorisatieniveau van de kredieten wordt verhoogd waardoor er meer mogelijkheden zijn om interne kredietverschuivingen uit te voeren die niet worden voorgelegd aan de districtsraad. Om ervoor te zorgen dat de districtsraad toch voldoende geïnformeerd blijft over het beleid heeft BBC 2020 de bijkomende verplichting opgelegd om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, te rapporteren over de stand van zaken van het eerste semester van het lopende jaar, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. De rapportering is gebaseerd op wettelijke rapporten die worden gebruikt bij het meerjarenplan en de jaarrekening.
Alle raadsleden krijgen een aantal maal per jaar een rapportering over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:
De opvolgingsrapportering bevat volgende documenten:
De districtsraad van Berchem neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester 2024 van meerjarenplan 2020-2025.
De districtsraad Berchem neemt kennis van het volgende besluit.
De districtsraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 7 augustus 2024 waarbij de jaarrekening 2023 van het district Berchem goedgekeurd wordt.
Op 27 april 2021 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad ondersteuningsreglement: Berchemse jeugdprojecten goed.
Artikel 7 van het reglement ondersteuningsproducten: Berchemse jeugdprojecten stelt dat de beslissing voor de ondersteuning 6 weken na ontvangst van de volledige aanvraag wordt genomen.
Festiveuzzel vzw diende op 17 februari 2024 een aanvraag in voor ondersteuning op basis van het ondersteuningsreglement Berchemse jeugdprojecten. De gevraagde ondersteuning bedraagt 6.750,00 EUR. Het reglement voorziet 3.500,00 EUR per project, hier kan mits motivering van worden afgeweken. Het evenement zet zich in om aan zo veel mogelijk niet-verplichte voorwaarden te voldoen. De aard en de grootte van het project zorgen ervoor dat het project een hoger bedrag vraagt ter ondersteuning.
Festiveuzzel vzw organiseert sinds 2009 een evenement in Berchem met op het hoogtepunt 1800 bezoekers. Sinds de coronapandemie is de organisatie iets kleinschaliger geworden, maar nu wilt de organisatie het terug groter aanpakken. Het doel van Festiveuzzel blijft een gezellig, laagdrempelig buurtfestival in Berchem. Met oog voor jonge gezinnen en opkomend Antwerps talent.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Artikel 7 van het reglement ondersteuningsproducten: Berchemse jeugdprojecten stelt dat de beslissing voor de ondersteuning 6 weken na ontvangst van de volledige aanvraag wordt genomen.
De aanvraag gebeurde tijdig door de organisatie, maar werd laattijdig verwerkt waardoor de beslissing niet meer volgens het reglement kon verlopen. Enkel de districtsraad kan een uitzondering op het ondersteuningsreglement toestaan.
De districtsraad keurt de afwijking op artikel 7 van het ondersteuningsreglement: Berchemse jeugdprojecten goed voor de ondersteuningsaanvraag van Festiveuzzel VZW, ondernemingsnummer BE0666.963.684
Vanuit de fractie Vooruit-Groen vinden wij het advies van de districtsraad wat betreft het Ringpark Groene Vesten inhoudelijke solide, maar wel te weinig krachtig geformuleerd. Zowel naar leefbaarheid als naar kwaliteit van de groene ruimte in Berchem is er nog niets gerealiseerd voor Berchem. Nochtans zijn de noden ook hier groot en biedt het voorstel onvoldoende antwoord op enkele uitdagingen. We zouden daarom het advies willen herformuleren naar een ongunstige advies tenzij er aan enkele voorwaarden wordt voldaan.
We wijzen er ook extra op dat het mobiliteitsluik heel veel plaats inneemt in dit plan, letterlijk en figuurlijk. Het mag geen verhardingsverhaal worden met wat greenwashende randmaatregelen: de focus van het Ringpark Groene Vesten moet liggen op het verbeteren van de leefbaarheid door groene voorzieningen en geluidsdempende maatregelen.
voor: Ronny De Bie, Arnold Peeters, Kris Van Aelst, Erkan Ozturk, Lucienne Verbraeken, Evi Cuypers, Christine Michielsen, Ezra Cnaepkens
tegen: Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Conny Budts, Magda Geers, Jan Poppe, Jan Cloots, Henri Van Herpen, Jan Dedecker, Buket Karaca, Kris Gysels, Bruno De Saegher, Evi Van der Planken
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt de stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt de stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Aanleiding
Datum | Orgaan | Jaarnummer | Omschrijving | ||||||
22 november 2016
| gemeenteraad | 749
| De gemeenteraad keurde de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed. | ||||||
29 juni 2018
| college | 6145
| Het college bekrachtigde de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Naast deze Ringprojecten werd 10,5 miljoen euro voorzien voor verder studiewerk rond onder andere het verkeerskundig systeem op de zuidoostelijke ring, tunnelveiligheid, multimodale knopen en overkappingskansen voor de volgende fasen. | ||||||
17 december 2018
| gemeenteraad | 788
| De gemeenteraad keurde de samenwerkingsovereenkomst goed tussen de stad Antwerpen en AG Vespa voor vier projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding. Voor de projectcluster “Zuidoostelijk bermenlandschap” (huidige naam: "Ringpark Groene Vesten"), werd afgesproken om deze nog in onderling overleg toe te wijzen. | ||||||
6 september
2019 | college | 7156
| Het college keurde de projectdefinitie en het bestek van voor de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' goed. Het college keurde goed dat AG Vespa op basis van het bestek de volledige plaatsingsprocedure van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' in eigen naam voor de vaste gedeelten en in naam van de stad Antwerpen (inclusief verzelfstandigde entiteiten) voor de voorwaardelijke gedeelten uitvoert. Het college keurde goed dat AG Vespa de uitvoering van de deelopdracht ‘Ringpark Groene Vesten’ in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen zal aansturen en opvolgen tot en met de oplevering van de vaste gedeelten van de deelopdracht. | ||||||
10 januari 2020
| college | 268
| Het college keurde het projectbudget voor de eerste fase van het leefbaarheidsproject Ringpark Groene Vesten (gelijklopend met de vaste gedeelten van de ontwerpopdracht) voor een bedrag van 4.588.679,46 euro inclusief btw goed. Het projectbudget bestaat uit: ereloon ontwerpteam vaste gedeelten: 2.301.299,00 euro inclusief btw (op basis van offerte) en technische studies, in-situ proeven en coördinatie: 2.287.380,46 euro inclusief btw (geraamd bedrag). | ||||||
24 april 2020
| college
| 3629
| Het college keurde goed dat AG Vespa, als gedelegeerd bouwheer van de stad Antwerpen, het 'Voorwaardelijk Gedeelte 15. Bijkomend onderzoek en ondersteuning’ van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' kan lichten tijdens de aansturing van de vaste gedeelten en binnen het toegekende taakstellend budget en dat AG Vespa tevens bevoegd is om in uitvoering van het 'Voorwaardelijke Gedeelte 15' alle nodige handelingen te stellen binnen het toegekende taakstellend budget. | ||||||
9 oktober 2020
| college | 8337
| Het conceptontwerp van Ringpark Groene Vesten werd ter kennisname aan het stedelijk college voorgelegd. | ||||||
19 april 2021
| districtsraad Antwerpen | 66
| De districtsraad Antwerpen adviseerde voor het landschapsontwerp en faseringsplan van het project Ringpark Groene Vesten specifiek voor de onderdelen binnen district Antwerpen, tussen Kolonel Silvertopstraat en de as Gen. Lemanstraat-Floraliënlaan. | ||||||
2 juli 2021 | college | 5400 | Het college keurde het landschapsontwerp Ringpark Groene Vesten als kaderplan goed, rekening houdend met het advies van het coördinatieoverleg openbaar domein. Het college selecteerde de deelprojecten waarvoor nog verder onderzoek en afstemming vereist was- met name cluster Centraal, cluster Oost, geluidsmaatregel Tuinwijk in Borgerhout en geluidsmaatregel middenberm - en besloot om in afwachting van de resultaten van het verder onderzoek voor deze deelprojecten het nodige budget te reserveren. | ||||||
27 juni 2022 | districtscollege Antwerpen | 332 | Het districtscollege keurde het voorontwerp Pomppark Zuid goed, op voorwaarde dat:
| ||||||
10 november 2023 | college | 7476 | Het college keurde het aangepast faseringsplan van het landschapsontwerp Ringpark Groene Vesten goed. Het college selecteerde het realiseerbare deelproject ‘Cluster Centraal’ en beslist om dit deelproject te laten uitvoeren. Het college keurde het projectbudget van 50.260.478,59 euro inclusief btw goed, als taakstellend budget voor het realiseerbaar deelproject Cluster Centraal, vanaf voorontwerp tot en met uitvoering. Het college keurde goed dat AG Vespa, in opdrachthouderschap van de stad Antwerpen, de ‘Voorwaardelijke Gedeelten 4, 5, 6, 7 en 8’ met betrekking tot de ‘Realiseerbare Deelprojecten’ en het 'Voorwaardelijk Gedeelte 15. Bijkomend onderzoek en ondersteuning’ van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' kan lichten voor de aansturing van de opdracht ‘Cluster Centraal’. AG Vespa is tevens bevoegd om in uitvoering van het 'Voorwaardelijke Gedeelte 4 tot en met 8 en 15' alle nodige handelingen te stellen binnen het toegekende taakstellend budget voor ‘Cluster Centraal’. Het college gaf opdracht aan:
| ||||||
14 juni 2024 | college | 5095 | Het college keurde het voorontwerp voor Cluster Centraal goed, rekening houdend met het advies van het coördinatieoverleg openbaar domein.
|
Ringpark Groene Vesten
Het Ringpark Groene Vesten bevat de volledige ringruimte van gevel tot gevel tussen de binnen- en de buitenstad. De uiteinden worden begrensd door de Kolonel Silvertopstraat in het westen en de Tuinwijk Borgerhout (inbegrepen) in het noorden. De ambitie voor het 'Ringpark Groene Vesten' is de realisatie van een ambitieus en verbindend grootstedelijk bermenpark in de ringzone dat:
Het toekomstbeeld voor de zuidelijke ringweg is een zo volledig mogelijke overkapping met daaronder een gescheiden verkeerssysteem van de E19 tot de E313. Het leefbaarheidsproject ‘Ringpark Groene Vesten’ heeft de bedoeling om in afwachting daarvan al belangrijke positieve leefbaarheidseffecten te genereren voor de naburige wijken door op de leefbaarheidsmaatregelen voor lucht- en geluid en door op de modal shift met het vernieuwde ringfietspad in te zetten. Bij voorkeur zijn deze maatregelen meteen een voorbereidend werk op een toekomstige grootschalige overkapping (hink-stap-sprong).
Ringpark Groene Vesten wil de impact van de snelweg (R1) zo goed als mogelijk beperken (in afwachting van een overkapping), door in te zetten op het verbeteren van de leefkwaliteit in de ringzone en het verkleinen van de barrière van de Ring tussen intra- en extra-muros. Naast de vijf ambities is de overkoepelende ambitie om nieuwe parkruimte te maken, door de bermen dicht tegen de ring te plaatsen en de restruimtes om te vormen tot volwaardige parkruimtes. Daarnaast is ruimtelijke identiteit belangrijk. Er is een grote verscheidenheid in het projectgebied: de historische vesten (zoals Brilschans en Mastvest) en nieuwere infrastructurele elementen zoals de pompgemalen aan de Desguinlei en Stenenbrug. Er is de ambitie om deze verschillende elementen mee te integreren in het park en om deze verscheidenheid te omarmen in het park. De ruimtelijke connectiviteit, samenhang en herkenbaarheid wordt gerealiseerd door een aantal continue elementen: het Ringpad, de (geluids)bermen en schermen, de Ringwadi en Singelwadi (watersysteem) en door de toegangen tot het park te voorzien van terugkerende parkelementen.
Op 31 mei 2021 (jaarnummer 309) heeft de gemeenteraad de gecoördineerde lijst met bovenlokale locaties goedgekeurd. Het projectgebied betreft lokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Groene Vesten. Het district Berchem heeft adviesbevoegdheid.
Cluster Centraal is de zone extra-muros langs de R1-zuid tussen de Floraliënlaan/ tunnelmond Craybeckxtunnel in het zuiden en de Zurenborgbrug in het noorden. Intra-muros maken ook de geluidsmuur ter hoogte van Wolvenberg tussen de R1-zuid en het ringspoor onderdeel van dit voorontwerp.
Het ontwerp voor Cluster Centraal is een aaneenschakeling van verschillende plekken langs de Ring en strekt zich uit over 2.7 kilometer en is om en bij de 20 ha groot en wordt gerealiseerd door de ambities van het landschapsontwerp Ringpark Groene Vesten verder uit werken.
Het voorliggende voorontwerp is het resultaat van de besprekingen tijdens verschillende werkbanken, werksessies, werkateliers en Ringdagen. Het voorontwerp voor het deelproject Cluster Centraal volgt het concept van het landschapsontwerp voor de Groene Vesten.
Het nieuwe park kent volgende hoofdambities:
Het ringpad (fiets- en voetpad) vormt samen met de muur, de ruggengraat van het nieuwe park. Deze muur vormt langs ring- en parkzijde een imposante façade. Die het park zal afscheiden van de R1-zuid. Hierdoor zal het achterliggende park in de geluidsluwte vertoeven. De geluidsmuur heeft ook een positieve impact op de luchtkwaliteit achter de muur.
Door het ringpad, waar het ruimtelijk kan, los te koppelen van de muur, maakt het ringpad onderdeel uit van het park en worden er plekken gecreëerd waar doormiddel van grondophogingen groenbermen worden gevormd die de hoogte van de muur zullen breken.
Het ringpad gaat telkens onder de radialen (bruggen) onderdoor waardoor we vlotte en veilige verbindingen maken tussen de verschillende parkdelen. In deze onderdoorgangen zullen, naast de geluidsmuur en het ringpad, ook ecologische corridors worden aangelegd die de connectie leggen tussen de verschillende groenstructuren en de migratie van verschillende soorten langs de ring mogelijk zal maken.
De parkpaden maken verbindingen met aangrenzende stedelijke gebied en het parkprogramma. Ze vormen een uitnodiging om te genieten van de groene ruimtes.
Cluster Centraal wil als spons dienen voor de aanliggende wijken. Hiervoor worden er wadi's gecreëerd die het water uit de wijken buffert en laat infiltreren. In de laagste delen van deze wadi's wordt een kleilaag voorzien waardoor hier het water permanent zal blijven staan. Zo wordt natte natuur gecreëerd die bijdraagt aan de biodiversiteit van het park. Alle wadi's worden gravitair met elkaar gekoppeld, zodat één systeem ontstaat.
Het bestaande programma blijft behouden in het nieuwe ontwerp. Er worden optimalisaties gezocht naar inrichting waardoor er ruimte wordt gewonnen ten voordele van het park, groen en water.
De vernieuwde speeltuin van het Leeuwerikpark en de speeltuin aan de Rodekruislaan, die binnenkort vernieuwd wordt, worden maximaal bewaard.
Voor de bestaande speeltuin aan de Corneel Jasperstraat zal er tijdens de volgende ontwerptrajecten worden bekeken of deze kan worden gerecupereerd.
Er worden diverse weelderige en gevarieerde randzones ontwikkeld ter versterking van de zogenaamde mantelzones, met overgangen naar weidegebieden en in afwisseling met de intensief gebruikte delen van het park.
Binnen de projectcontour zijn een aantal niet obstakvrije zones waarvoor nog moet bekeken worden of deze gelicht kunnen worden.
Interferentie met lopende of op te starten projecten
Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Agentschap Wegen en Verkeer - afdeling Antwerpen en het team intendant gevoerd. Het landschapsontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn.
In de werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team intendant, partner overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Agentschap Natuur en Bos, Provincie Antwerpen, Vervoersregio Antwerpen, Natuurpunt, NMBS en Infrabel), alsook enkele vertegenwoordigers uit de werkateliers. Tijdens een co-creatief proces worden in de schoot van de Werkbank de ontwerpstappen met de diverse stakeholders afgestemd en naar consensus gezocht.
Het voorontwerp voor Ringpark Groene Vesten Cluster Centraal werd voorgelegd aan de 'Werkbank Groene Vesten', het 'Projectteam Groene Vesten' en de Stuurgroep Over de Ring en besproken.
Tijdens de fase van het voorontwerp zijn er, naast de werkbanken, onder andere volgende bijkomende informatie- en participatiemomenten gehouden:
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp van Ringpark Groene Vesten – Cluster Centraal op voorwaarden dat:
|
voor: Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Conny Budts, Magda Geers, Jan Poppe, Jan Cloots, Henri Van Herpen, Jan Dedecker, Buket Karaca, Kris Gysels, Bruno De Saegher, Evi Van der Planken
tegen: Ronny De Bie, Arnold Peeters, Kris Van Aelst, Erkan Ozturk, Lucienne Verbraeken, Evi Cuypers, Christine Michielsen, Ezra Cnaepkens
De districtsraad Berchem adviseert het voorontwerp Cluster Centraal van Ringpark Groene Vesten gunstig, mits aan volgende voorwaarden wordt tegemoetgekomen:
A. De Verborgen Tuin:
De districtsraad vraagt aan de stad en AGVESPA om te bekijken of dit stuk alsnog kan overgekocht worden of minstens een stuk van dit stuk, zodat de geluidsmuur voor de zone achter het Leeuwerikenpark ook volledig is.
B. Leeuwerikenpark:
°In het leeuwerikenpark, in het verlengde van de Hof ter Schriecklaan, ligt een bomenlaan die een zeer oude weg naar en van Berchem omzoomde. De districtsraad vraagt om in de aanleg van het park respect te hebben voor de erfgoedwaarden van deze oude weg en deze ook zichtbaar te maken. Vaak wordt er onder de koelte van deze bomen ook petanque gespeeld op informele wijze. Deze mogelijkheid moet in dit park voorzien blijven.
°De districtsraad dringt aan op de integrale toegankelijkheid van de parkpaden en het voorzien van voldoende rustplekken in en uit de schaduw.
C. Polygoonpark:
° Dit stuk is een zeer luidruchtig stuk. De geluidsmaatregelen moeten hier dus op aangepast worden.
° De districtsraad ziet in plannen dat een speeltuin wordt gepland juist voor de bewoning. Kan bekeken worden of de speelruimte iets verder van de bewoning kan worden geïnstalleerd?
°De plannen dienen overlegd en afgestemd te worden met de VZW De Volkstuinen.
°Behoudt de hondenweide dezelfde oppervlakte en worden nieuwe speeltuigen voor de hondenweide geïncorporeerd?
°De districtsraad dringt aan op de integrale toegankelijkheid van de parkpaden en het voorzien van voldoende rustplekken in en uit de schaduw.
D. Park Groenenhoek
° Het nieuwe aangekochte stuk achter de Corneel Jaspersstraat zou toegankelijk moeten zijn vanaf de Borsbeekbrug en vanaf de Diksmuidelaan. Hiertoe zou enerzijds de driehoek t.h.v. de Borsbeekbrug moeten aangekocht worden en anderzijds de grond van DE LIJN. De districtsraad vraag de stad hier werk van te maken.
°De districtsraad dringt aan op de integrale toegankelijkheid van de parkpaden en het voorzien van voldoende rustplekken in en uit de schaduw.
E. Rodekruispark
°De districtsraad wenst dat het ringfietspad dat momenteel naast de speeltuin Rodekruis loopt, achter deze speeltuin moet blijven om conflicten tussen voetgangers, spelende kinderen en doorgaand fietsverkeer te vermijden. De districtsraad vraagt dan ook dit fietspad zo snel mogelijk te verleggen en dit prioriteit te geven.
°De districtsraad dringt aan op de integrale toegankelijkheid van de parkpaden en het voorzien van voldoende rustplekken in en uit de schaduw.
De Velodroomstraat in het district Berchem:
Op 15 maart 2024 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Velodroomstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Velodroomstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 mei 2022 (jaarnummer 3988).
De Oogststraat in het district Berchem:
Op 10 maart 2024 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Oogststraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
Uit nazicht is gebleken dat het aanvullend verkeersreglement niet meer overeenkomt met de huidige situatie. Het aanvullend verkeersreglement wordt dan ook geactualiseerd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Oogststraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 juni 2020 (jaarnummer 5213).
Een verplichte weg voor voetgangers en fietsers werd ingericht, dit wordt nu gereglementeerd.
Na een melding heeft bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) beslist het verkeersbord C31 te verwijderen.
Uit nazicht is gebleken dat het aanvullend verkeersreglement niet meer overeenkomt met de huidige situatie. Het aanvullend verkeersreglement wordt dan ook geactualiseerd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Guldenvliesstraat in de districten Antwerpen en Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 23 oktober 2020 (jaarnummer 8897).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Diksmuidelaan in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 juli 2024 (jaarnummer 5840).
De Heilig Hartstraat in het district Berchem:
Naar aanleiding van een melding met betrekking tot handhaving stelt bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om de Heilig Hartstraat in te richten als woonerf.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Heilig Hartstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 18 januari 2019 (jaarnummer 449).
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Koninklijkelaan in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 4 november 2022 (jaarnummer 8930).
Beste
Ik heb vernomen dat autobestuurders op dit kruispunt het aandurven om door het rode licht te rijden, waardoor de veiligheid van voetgangers, fietsers en andere autobestuurders uit de andere richting in het gedrang komen. Kan hier een flitscamera komen of kan de politie hier wat vaker patrouilleren of kan er een infobord komen om de situatie te verbeteren?
Met vriendelijke groeten
Christine
We geven wel graag het volgende mee: Dit probleem is ons bekend, het gaat om automobilisten die stadinwaarts willen rijden op de Grotesteenweg maar voorsorteren op het wegvak om rechtsaf te slaan. Vervolgens rijden deze automobilisten rechtdoor op het moment dat de rechtsafbeweging groen krijgt. Zo komen ze in conflict met verkeer komende uit de Belpairestraat. Er werd door stad Antwerpen gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer om dit probleem te verhelpen. Bij de werken aan de vernieuwing van de fietspaden op de Grotesteenweg wordt hiervoor een uitstulping voorzien aan de overzijde van dit kruispunt zodat automobilisten niet meer rechtdoor kunnen rijden vanop de voorsorteerstrook om rechtsaf te rijden. Daarnaast wordt ook de signalisatie aangepast om deze situatie te verhelderen. De werken aan deze zone zijn voorzien voor het einde van het 2024.’
wo 18/09/2024 - 11:05