Terug
Gepubliceerd op 08/10/2024

2024_DCBE_00194 - District Berchem. Aanpassingen kruispunt Frans van Hombeeckstraat - Grotesteenweg - Verkeersveiligheidsmaatregelen. Advies - Goedkeuring

districtscollege Berchem
ma 07/10/2024 - 17:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Jan Dedecker, districtsschepen; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Bruno De Saegher, districtsschepen; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Evi Van der Planken, districtsburgemeester
2024_DCBE_00194 - District Berchem. Aanpassingen kruispunt Frans van Hombeeckstraat - Grotesteenweg - Verkeersveiligheidsmaatregelen. Advies - Goedkeuring 2024_DCBE_00194 - District Berchem. Aanpassingen kruispunt Frans van Hombeeckstraat - Grotesteenweg - Verkeersveiligheidsmaatregelen. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Grotesteenweg is een gewestweg en valt onder bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer (hierna AWV). Voetpaden, groen en riolering zijn in wezen ten laste van stad Antwerpen. Openbaar vervoersinfrastructuur behoort De Lijn toe. AWV wil de verkeersveiligheid op verschillende kruispunten van de Grotesteenweg (N1) tussen Uitbreidingstraat en Prins Albertlei verhogen. Op de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid van 7 maart 2022 werden de conceptvoorstellen om de verkeersveiligheid ter hoogte van de verschillende kruispunten goedgekeurd.

Op het Coördinatieoverleg Openbaar Domein van 18 maart 2024 werd het definitief ontwerp van de Grotesteenweg overlopen en werd de bijkomende onderzoeksvraag gesteld om het kruispunt verkeersveiliger te maken door de rechtsafslag beweging richting Driekoningenstraat te ontdubbelen van de rechtdoor rijbeweging. Hierdoor zou de linksafslagstrook omgevormd worden tot rechtdoor rijstrook. Er werd onderzocht of het mogelijk is om de linksafslagbeweging (die conflictvrij is) komende van de Grotesteenweg te supprimeren. Uit tellingen is gebleken dat de linksafslagbeweging minimaal waren waardoor de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) een definitief ontwerp opmaakte om de linksafslagbeweging te suprimeren. Het ontwerp werd mee opgenomen in de uitvoering van de  structurele en duurzame herinrichting van AWV.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) legt het supprimeren van de linksfaslagbeweging ter bekrachtiging voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Frans van Hombeeckstraat is een lokale weg. De Grotesteenweg (N1) is een gewestweg en valt onder de bevoegdheid van Agentschap Wegen en verkeer. 

Het college is bevoegd voor de bovenlokale budgetten en voor verkeersveiligheid- en mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 138 Decreet Lokaal bestuur: De districtsraad heeft een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Argumentatie

Ter hoogte van het verkeerslichtengeregeld kruispunt met de Frans van Hombeeckstraat is er een linksafslagstrook en een rechtdoor-rechtsafslagstrook. Doordat er veel rechtsafslagbewegingen zijn richting de Driekoningenstraat wordt de rechtdoor rijbeweging geblokkeerd met een terugslag tot op het kruispunt met de Vredestraat. Automobilisten beginnen ook ter hoogte van het kruispunt via de linksafslagstrook de wachtende rechtsafslaande viertuigen voorbij te steken, waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan ter hoogte van het kruispunt. Het conflict met linksafslaande voertuigen en trams, fietsers en voetgangers werd er al uitgehaald maar het  conflict met rechtsafslaande voertuigen en rechtdoorgaande fietsers en voetgangers is er nog.

Door het omvormen van de linksafslagstrook naar een rechtdoorrijstrook zal er geen conflictvrije linksafslagbeweging meer mogelijk zijn. Gevolg van het aanpassen van de rijstroken is dat de Frans van Hombeeckstraat enkelrichting gaat worden richting de Grotesteenweg voor gemotoriseerd verkeer. Bedrijfseenheid Stadsontwikkeling afdeling Mobiliteit heeft op 26 maart 2024 tellingen van het gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de kruispunten Klauwaardstraat, Sint-Hubertus en Frans van Hombeeckstraat laten uitvoeren in de ochtend- en avondspits. Uit de tellingen blijkt dat de linksafslagbewegingen van gemotoriseerd verkeerd ter hoogte van het kruispunt richting de Frans van Hombeeckstraat in de ochtendspits (21 voertuigen) en avondspits (22 voertuigen) minimaal zijn.

In deze omgeving is er vraag naar een laad- en loszone, deze werd mee opgenomen in het definitief ontwerp van de Frans van Hombeeckstraat.

De kosten van deze werken worden volledig gedragen door stad Antwerpen.  

Omgevingsvergunning

Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Advies

De aanpassingen van de inrichting van het kruispunt alsook de verkeerslichtenregeling werden in de volgende overlegorganen besproken:

faseactiedatum
PCV-dossier N1 Grotesteenweg (intramuros), 7 locaties om verkeersveiligheid te verbeterengoedkeuring Provinciale Commissie Verkeersveiligheid7 maart 2022
Definitief ontwerp Grotesteenweg (intramuros)goedkeuring Coördinatieoverleg Openbaar Domein18 maart 2024

Algemene financiële opmerkingen

De uitgaven zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020 -2025 onder SUB_NR/INTERN/2400/5153000000/224/2LMS010302M03709/2SA020200.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur

Besluit

Het districtscollege berchem legt het volgende voor aan de districtsraad berchem:

Artikel 1

De districtsraad adviseert het definitief ontwerp van 6 juni 2024 van het kruispunt Grotesteenweg (N1) -  Frans van Hombeeckstraat gunstig.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240606_FransVanHombeeckstraat_Grotesteenweg.pdf