Samenstelling
Aanwezig
Ilse Jacques, voorzitter districtsraad;
Arnold Peeters, districtsraadslid;
Ria Vermeulen, districtsraadslid;
Evi Van der Planken, districtsburgemeester;
Erkan Ozturk, districtsraadslid;
Bruno De Saegher, districtsschepen;
Jan Poppe, districtsraadslid;
Kris Gysels, districtsschepen;
Buket Karaca, districtsschepen;
Lucienne Verbraeken, districtsraadslid;
Clara Willemse, districtsraadslid;
Jan Dedecker, districtsschepen;
Henri Van Herpen, districtsraadslid;
Conny Budts, districtsraadslid;
Evi Cuypers, Districtsraadslid;
Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid;
Kris Van Aelst, districtsraadslid;
Karin Møller, districtsraadslid;
Jan Cloots, districtsraadslid;
Magda Geers, districtsraadslid;
Christine Michielsen, districtsraadslid;
Ann De Potter, districtssecretaris;
Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Luc Van de Weyer, districtsraadslid;
Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid;
Ezra Cnaepkens, districtsraadslid
Verontschuldigd
Ronny De Bie, districtsraadslid
Secretaris
Ann De Potter, districtssecretaris
Voorzitter
Ilse Jacques, voorzitter districtsraad
2024_DRBE_00061 - District Berchem. Flor Alpaertsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Aanleiding en context
De Flor Alpaertsstraat in het district Berchem:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 6 juli 2018 (jaarnummer 6386);
- maakt deel uit van een goedgekeurde zone zone 30, gekend als "Omgeving Oogststraat";
- maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018-2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden.
Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Flor Alpaertsstraat is één van de inkomende dossiers.
Op 13 mei 2024 werd een aanvraag ingediend met het verzoek om markeringen aan te brengen bij de inritten van het eigendom aan Fruithoflaan 85. Deze inritten grenzen aan de Flor Alpaertsstraat.
Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor een markering aan de inritten van de aanvrager. Tussen de inritten ter hoogte van huisnummer 85 wordt een volwaardig verdrijvingsvlak aangebracht.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- tussen de twee inritten ter hoogte van huisnummer 85 wordt een verdrijvingsvlak aangebracht (artikel 3).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 6 september 2024
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0104 - Berchem maakt maximaal gebruik van haar adviesbevoegdheid
2BER010401 - Berchem is een bereikbaar district
Besluit
De districtsraad Berchem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad berchem beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Flor Alpaertsstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 6 juli 2018 (jaarnummer 6386).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.