De Grotesteenweg is een gewestweg en valt onder bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer (hierna AWV). Voetpaden, groen en riolering zijn in wezen ten laste van stad Antwerpen. Openbaar vervoersinfrastructuur behoort De Lijn toe. AWV wil de verkeersveiligheid op verschillende kruispunten van de Grotesteenweg (N1) tussen Uitbreidingstraat en Prins Albertlei verhogen. Op de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid van 7 maart 2022 werden de conceptvoorstellen om de verkeersveiligheid ter hoogte van de verschillende kruispunten goedgekeurd.
Op het Coördinatieoverleg Openbaar Domein van 18 maart 2024 werd het definitief ontwerp van de Grotesteenweg overlopen en werd de bijkomende onderzoeksvraag gesteld om het kruispunt verkeersveiliger te maken door de rechtsafslag beweging richting Driekoningenstraat te ontdubbelen van de rechtdoor rijbeweging. Hierdoor zou de linksafslagstrook omgevormd worden tot rechtdoor rijstrook. Er werd onderzocht of het mogelijk is om de linksafslagbeweging (die conflictvrij is) komende van de Grotesteenweg te supprimeren. Uit tellingen is gebleken dat de linksafslagbeweging minimaal waren waardoor de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) een definitief ontwerp opmaakte om de linksafslagbeweging te suprimeren. Het ontwerp werd mee opgenomen in de uitvoering van de structurele en duurzame herinrichting van AWV.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) legt het supprimeren van de linksfaslagbeweging ter bekrachtiging voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Frans van Hombeeckstraat is een lokale weg. De Grotesteenweg (N1) is een gewestweg en valt onder de bevoegdheid van Agentschap Wegen en verkeer.
Het college is bevoegd voor de bovenlokale budgetten en voor verkeersveiligheid- en mobiliteitsvoorwaarden.
Artikel 138 Decreet Lokaal bestuur: De districtsraad heeft een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Ter hoogte van het verkeerslichtengeregeld kruispunt met de Frans van Hombeeckstraat is er een linksafslagstrook en een rechtdoor-rechtsafslagstrook. Doordat er veel rechtsafslagbewegingen zijn richting de Driekoningenstraat wordt de rechtdoor rijbeweging geblokkeerd met een terugslag tot op het kruispunt met de Vredestraat. Automobilisten beginnen ook ter hoogte van het kruispunt via de linksafslagstrook de wachtende rechtsafslaande viertuigen voorbij te steken, waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan ter hoogte van het kruispunt. Het conflict met linksafslaande voertuigen en trams, fietsers en voetgangers werd er al uitgehaald maar het conflict met rechtsafslaande voertuigen en rechtdoorgaande fietsers en voetgangers is er nog.
Door het omvormen van de linksafslagstrook naar een rechtdoorrijstrook zal er geen conflictvrije linksafslagbeweging meer mogelijk zijn. Gevolg van het aanpassen van de rijstroken is dat de Frans van Hombeeckstraat enkelrichting gaat worden richting de Grotesteenweg voor gemotoriseerd verkeer. Bedrijfseenheid Stadsontwikkeling afdeling Mobiliteit heeft op 26 maart 2024 tellingen van het gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de kruispunten Klauwaardstraat, Sint-Hubertus en Frans van Hombeeckstraat laten uitvoeren in de ochtend- en avondspits. Uit de tellingen blijkt dat de linksafslagbewegingen van gemotoriseerd verkeerd ter hoogte van het kruispunt richting de Frans van Hombeeckstraat in de ochtendspits (21 voertuigen) en avondspits (22 voertuigen) minimaal zijn.
In deze omgeving is er vraag naar een laad- en loszone, deze werd mee opgenomen in het definitief ontwerp van de Frans van Hombeeckstraat.
De kosten van deze werken worden volledig gedragen door stad Antwerpen.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Advies
De aanpassingen van de inrichting van het kruispunt alsook de verkeerslichtenregeling werden in de volgende overlegorganen besproken:
fase | actie | datum |
PCV-dossier N1 Grotesteenweg (intramuros), 7 locaties om verkeersveiligheid te verbeteren | goedkeuring Provinciale Commissie Verkeersveiligheid | 7 maart 2022 |
Definitief ontwerp Grotesteenweg (intramuros) | goedkeuring Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 18 maart 2024 |
De uitgaven zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020 -2025 onder SUB_NR/INTERN/2400/5153000000/224/2LMS010302M03709/2SA020200.
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Jan Cloots, Magda Geers, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Kris Gysels, Karin Møller
ONTHOUDING: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Christine Michielsen, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Kris Van Aelst
De districtsraad adviseert het definitief ontwerp van 6 juni 2024 van het kruispunt Grotesteenweg (N1) - Frans van Hombeeckstraat gunstig.