De districtsraad keurt de notulen van 17 september 2024 goed.
Omdat de raadscommissie van vorige week gecanceld is, ben ik genoodzaakt om de vragen die ik heb bij deze verkeersveiligheidsmaatregel vandaag te stellen.
Ik begrijp dat men het rechts afslaand verkeer wilt scheiden van het rechtdoor rijdend verkeer omdat dit, tot voor de werken aan de Grote Steenweg begonnen, voor een gevaarlijke situatie en voor een file tot aan de Vredestraat zorgde.
Maar: het links afslaand verkeer kon aan dit kruispunt wel conflictvrij zijn afslagbeweging uitvoeren.
Aan de andere kruispunten op de Grote Steenweg is dit niet mogelijk doordat er geen verkeerslichten staan aan de kruispunten met de Klauwaardstraat en de Sint-Hubertusstraat.
Daarbij komt nog dat er nu in de Frans Van Hombeeckstraat een laad- en loszone voorzien wordt.
Hierdoor wordt er waarschijnlijk meer vrachtverkeer de Vijfhoek ingestuurd dan dat tot nu toe het geval was. Die vrachtwagens zullen dat langs de Klauwaardstraat of de Sint-Hubertusstraat moeten rijden om aan deze laad- en loszone te geraken. Zij kruisen dus, zonder lichten, de tramsporen, het fietspad (dat dubbel richting wordt) en het voetpad. De Sint-Hubertusstraat ligt dan nog in een schoolomgeving waar we graag vrachtverkeer willen mijden tijdens de begin- en eind-uren van de scholen.
Ik zou dus graag het advies als volgt aanpast zien:
Artikel 1
De districtsraad adviseert het definitief ontwerp van 6 juni 2024 van het kruispunt Grotesteenweg (N1) - Frans van Hombeeckstraat gunstig mits:
stemmen VOOR: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Christine Michielsen, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Kris Van Aelst
stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Jan Cloots, Magda Geers, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Kris Gysels, Karin Møller
De Grotesteenweg is een gewestweg en valt onder bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer (hierna AWV). Voetpaden, groen en riolering zijn in wezen ten laste van stad Antwerpen. Openbaar vervoersinfrastructuur behoort De Lijn toe. AWV wil de verkeersveiligheid op verschillende kruispunten van de Grotesteenweg (N1) tussen Uitbreidingstraat en Prins Albertlei verhogen. Op de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid van 7 maart 2022 werden de conceptvoorstellen om de verkeersveiligheid ter hoogte van de verschillende kruispunten goedgekeurd.
Op het Coördinatieoverleg Openbaar Domein van 18 maart 2024 werd het definitief ontwerp van de Grotesteenweg overlopen en werd de bijkomende onderzoeksvraag gesteld om het kruispunt verkeersveiliger te maken door de rechtsafslag beweging richting Driekoningenstraat te ontdubbelen van de rechtdoor rijbeweging. Hierdoor zou de linksafslagstrook omgevormd worden tot rechtdoor rijstrook. Er werd onderzocht of het mogelijk is om de linksafslagbeweging (die conflictvrij is) komende van de Grotesteenweg te supprimeren. Uit tellingen is gebleken dat de linksafslagbeweging minimaal waren waardoor de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) een definitief ontwerp opmaakte om de linksafslagbeweging te suprimeren. Het ontwerp werd mee opgenomen in de uitvoering van de structurele en duurzame herinrichting van AWV.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) legt het supprimeren van de linksfaslagbeweging ter bekrachtiging voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Frans van Hombeeckstraat is een lokale weg. De Grotesteenweg (N1) is een gewestweg en valt onder de bevoegdheid van Agentschap Wegen en verkeer.
Het college is bevoegd voor de bovenlokale budgetten en voor verkeersveiligheid- en mobiliteitsvoorwaarden.
Artikel 138 Decreet Lokaal bestuur: De districtsraad heeft een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Ter hoogte van het verkeerslichtengeregeld kruispunt met de Frans van Hombeeckstraat is er een linksafslagstrook en een rechtdoor-rechtsafslagstrook. Doordat er veel rechtsafslagbewegingen zijn richting de Driekoningenstraat wordt de rechtdoor rijbeweging geblokkeerd met een terugslag tot op het kruispunt met de Vredestraat. Automobilisten beginnen ook ter hoogte van het kruispunt via de linksafslagstrook de wachtende rechtsafslaande viertuigen voorbij te steken, waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan ter hoogte van het kruispunt. Het conflict met linksafslaande voertuigen en trams, fietsers en voetgangers werd er al uitgehaald maar het conflict met rechtsafslaande voertuigen en rechtdoorgaande fietsers en voetgangers is er nog.
Door het omvormen van de linksafslagstrook naar een rechtdoorrijstrook zal er geen conflictvrije linksafslagbeweging meer mogelijk zijn. Gevolg van het aanpassen van de rijstroken is dat de Frans van Hombeeckstraat enkelrichting gaat worden richting de Grotesteenweg voor gemotoriseerd verkeer. Bedrijfseenheid Stadsontwikkeling afdeling Mobiliteit heeft op 26 maart 2024 tellingen van het gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de kruispunten Klauwaardstraat, Sint-Hubertus en Frans van Hombeeckstraat laten uitvoeren in de ochtend- en avondspits. Uit de tellingen blijkt dat de linksafslagbewegingen van gemotoriseerd verkeerd ter hoogte van het kruispunt richting de Frans van Hombeeckstraat in de ochtendspits (21 voertuigen) en avondspits (22 voertuigen) minimaal zijn.
In deze omgeving is er vraag naar een laad- en loszone, deze werd mee opgenomen in het definitief ontwerp van de Frans van Hombeeckstraat.
De kosten van deze werken worden volledig gedragen door stad Antwerpen.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Advies
De aanpassingen van de inrichting van het kruispunt alsook de verkeerslichtenregeling werden in de volgende overlegorganen besproken:
fase | actie | datum |
PCV-dossier N1 Grotesteenweg (intramuros), 7 locaties om verkeersveiligheid te verbeteren | goedkeuring Provinciale Commissie Verkeersveiligheid | 7 maart 2022 |
Definitief ontwerp Grotesteenweg (intramuros) | goedkeuring Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 18 maart 2024 |
De uitgaven zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020 -2025 onder SUB_NR/INTERN/2400/5153000000/224/2LMS010302M03709/2SA020200.
De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:
stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Jan Cloots, Magda Geers, Buket Karaca, Luc Vanlaerhoven, Kris Gysels, Karin Møller
ONTHOUDING: Ria Vermeulen, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Christine Michielsen, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Kris Van Aelst
De districtsraad adviseert het definitief ontwerp van 6 juni 2024 van het kruispunt Grotesteenweg (N1) - Frans van Hombeeckstraat gunstig.
De Flor Alpaertsstraat in het district Berchem:
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018-2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden.
Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Flor Alpaertsstraat is één van de inkomende dossiers.
Op 13 mei 2024 werd een aanvraag ingediend met het verzoek om markeringen aan te brengen bij de inritten van het eigendom aan Fruithoflaan 85. Deze inritten grenzen aan de Flor Alpaertsstraat.
Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor een markering aan de inritten van de aanvrager. Tussen de inritten ter hoogte van huisnummer 85 wordt een volwaardig verdrijvingsvlak aangebracht.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Flor Alpaertsstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 6 juli 2018 (jaarnummer 6386).
De Borsbeeksebrug werd heraangelegd waarna een deel van de straat hernoemd werd tot Politieplein. Hiervoor wordt nu een aanvullend verkeersreglement opgesteld.
Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Politieplein in het district Berchem.
Artikel 304, §3 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 137 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
jeugdraad | 24 september 2024 |
Beste voorzitter, schepenen en raadsleden,
Ik kreeg ‘een noodkreet’ van een buurtbewoner van Berchem.
Ze heeft me gecontacteerd betreft de heraanleg van de Cogels Osylei, met name het ‘rond punt’.
Ze maakt zich vreselijk veel zorgen dat het rond punt enkel met beton en steen wordt zonder enig stuk ‘groen’. Zij en de buurt dachten naar aanleiding van de laatste plannen dat het rond punt ‘groener’ zou worden.
Ondertussen zijn de werken volop bezig en zal ik hoogstwaarschijnlijk de werken niet kunnen laten wijzigen.
Alsnog vraag ik me af:
- Worden de werken zoals de laatste plannen (04/04/2024 en zie in bijlage) helemaal uitgevoerd zoals gepland of werden er nog last minute wijzigingen aangebracht?
- Aangezien er in jullie programma stond dat jullie ook voor zoveel mogelijk ontharding zijn. Waarom wordt er hier niet ‘maximaal’ onthard?
- Wat is de reden dat er hier werd gekozen voor ‘Verharding met gezaagde en gevlamde kasseien met groene voeg, cirkelvormig gelegd?
- Ook zie ik dat er tussen deze verharding, wordt gekozen voor ‘Verharding van herbruik straatkeien met waterdoorlatende voeg. Top dat dit waterdoorlatend is maar ook hier: waarom wordt hier niet maximaal onthard? Dient dit als een voetpad voor voetgangers?
- …
Natuurlijk werd dit plan door de Raad in het verleden goedgekeurd en is er heel veel werk in gestoken met de bevraging, organisatie en start van de werken. Maar ik heb het plan dubbel moeten checken, want op het eerste zicht lijkt het een mooi groen rond punt maar als je er op inzoomt, dan blijkt het tegendeel.
Dan blijkt uit het bekijken van de legende dat, wat het groene deel zou moeten zijn, een rasterpatroon is dat deels nog verhard is.
Graag zou ik willen benadrukken of er voor toekomstige projecten, nog meer aandacht voor ontharding en vergroening kan zijn en dat dit ook goed zichtbaar en leesbaar is voor iedereen.
Alvast bedankt om naar mij even te luisteren en te informeren.
Er wordt naar het verkeerde vakje uit de legende gerefereerd. Het is altijd de bedoeling geweest bij het definitief ontwerp om dit in natuursteen aan te leggen met grasvoeg. De uitvoering is conform de plannen.
In het voortraject werd in afstemming met de bewoners uiteindelijk hiervoor gekozen in tegenstelling tot beplanting. Er werden verschillende varianten tov elkaar afgewogen, en de erfgoedwaarde woog zwaarder door in het beschermd stadszicht. De historische groenstructuur van deze straat wordt bepaald door de typerende voortuinen met bolacacia’s. In consensus werd uiteindelijk gekozen voor natuursteen met grasvoegen. Deze geven een groener beeld en laten ook water insijpelen.
Hierdoor is het eerder een pleintje van waaruit de straat met de typerende architectuur kan geobserveerd worden en waar ook groepen al dan niet met stadsgidsen kunnen halt houden om toelichtingen te geven.
Er werd tijdens de vergunningsaanvraag ook een openbaar onderzoek gevoerd. De vergunning werd verleend om dit zo te realiseren
wo 23/10/2024 - 09:57