Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

2024_DCBE_00138 - Transvaalstraat. Wegeniswerken - SWPR13032 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Berchem
ma 01/07/2024 - 17:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bruno De Saegher, districtsschepen; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Jan Dedecker, districtsschepen; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Ann De Potter, districtssecretaris

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Bruno De Saegher, districtsschepen
2024_DCBE_00138 - Transvaalstraat. Wegeniswerken - SWPR13032 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2024_DCBE_00138 - Transvaalstraat. Wegeniswerken - SWPR13032 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase
actie
datum
jaarnummer
beleidsnota fietsstraten Antwerpengoedkeuring college13 mei 20164217
onderzoek en uitrollen rode lopers fietsstratengoedkeuring college2 juni 20204697
projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege Berchem18 september 2023168
mobiliteitsvoorwaardengoedkeuring college6 oktober 20236954

Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare - veilige fietscorridors met voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt de stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is.

Op 2 juni 2020 besliste het college (jaarnummer 4697) om bijkomende fietsstraatassen uit te rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met een kenmerkende rode asfalt.
Voor de straten die niet in onderhoud, heraanleg of rioleringswerken zitten, zal de stad instaan om de rode asfaltlaag aan te brengen. In de meerjarenbegroting van de stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen. Zo ook in de Transvaalstraat, waarvoor een definitief ontwerp ter goedkeuring voorligt. De Transvaalstraat is een van deze fietsstraten.

Op 13 mei 2016 keurde het college (jaarnummer 4217) de beleidsnota "Fietsstraten Antwerpen" goed.

Op 18 september 2023 (jaarnummer 168) keurde het districtscollege Berchem, de projectdefinitie en concept (3 juli 2023) voor de wegeniswerken in de Transvaalstraat, district Berchem, goed.

Op 6 oktober 2023 (jaarnummer 6954) keurde het college de mobiliteitsvoorwaarden voor de wegeniswerken in de Transvaalstraat, district Berchem, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Transvaalstraat is een lokale straat.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht.

Het plan is verder verfijnd met meer gedetailleerde uitwerking van de materialisatie en de plaatsing van het straatmeubilair. Tussen het Tramplein en de Waterloostraat wordt een verkeersdrempel aangelegd. Deze ingreep biedt verkeersremming en een veilige oversteekplaats voor voetgangers. Ter hoogte van het Tramplein wordt een dropzone voor deelmobiliteit voorzien.

Op het nieuwe plein ter hoogte van de Guldenvliesstraat zijn grote open plantvakken ingetekend, waarbij rekening is gehouden met de bereikbaarheid van de inritten. In deze vakken komen nieuwe bomen, waarvan één large boom. Ook zijn er zitbanken, fietsbeugels, een speelaanleiding en een afvalbak voorzien op het plein.

Er zijn meer nieuwe bomen toegevoegd: van 18 in het concept naar 20 in het definitieve ontwerp.

Het aantal fietsnietjes is verhoogd van 12 in het concept naar 25 in het definitieve ontwerp.

Er worden twee nieuwe verlichtingsarmaturen voorzien om het plein en de oversteek goed te verlichten.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 74 plaatsen in de bestaande toestand naar 61 plaatsen in de nieuwe toestand omwille van verkeersveiligheid en nieuwe bomen.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans van één boom in de bestaande toestand naar 21 bomen in de nieuwe toestand.

  • 1 large-boom: Tilia cordata 'Böhlje' (boom van de bomenbank);
  • 1 medium-boom: Acer campestre;
  • 1 small-boom: Acer campestre;
  • 8 small-bomen: Ulmus 'Lobele;
  • 8 small-bomen: Styphnolobium japonicum 'Regent';
  • 1 ondersteuner: Cornus mas;
  • 1 small-boom: boomsoort nog te bepalen.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Transvaalstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Omdat het project binnen het goedgekeurde herwaarderingsplan "Zurenborg" valt, zal stad Antwerpen een melding indienen van "werkzaamheden binnen beschermde stads- of dorpsgezichten", in functie van toelating van het Agentschap Onroerend Erfgoed Vlaanderen.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op doelstelling 5012500000/224/2BER010201M02242/2500. Dit voor de heraanleg van het nieuwe plein in het begin van de straat (zijde Guldenvliesstraat).

De heraanleg van de fietsstraat Transvaalstraat wordt voorzien met bovenlokale middelen. Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 5153000000/224/2LMS010402M02242/2500.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

15 april 2024

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het definitief ontwerp op voorwaarde dat:
    • Een extra zebrapad voorzien wordt ter hoogte van het Tramplein;
      • Er is een zebrapad voorzien ter hoogte van het Tramplein.
    • In overleg met SW/PR/Verlichting de verlichting verder uitgewerkt wordt en onderzocht wordt of de voetgangersoversteken voldoende verlicht zijn;
      • De verlichting zal verder uitgewerkt worden in overleg met SW/PR/Verlichting.
    • In samenspraak met SB/Groen bodemverbetering, in functie van een duurzame uitgroei van de bestaande bomen, verder uitgewerkt wordt in het uitvoeringsdossier;
      • Bij de opmaak van het uitvoeringsdossier zal de bodemverbetering in samenspraak met SB/Groen verder uitgewerkt worden.
    • In overleg met de betrokken nutsmaatschappijen onderzocht wordt of de nutsleidingen verlegd kunnen worden tot buiten de plant-/boomvakken (o.a. voor de nieuwe boom op de hoek met Generaal Van Merlenstraat);
      • De nutsleidingen zullen bekeken worden met de ingenieur en de betrokken nutsmaatschappijen.
    • De plantvakken ter hoogte van het pleintje aan de spoorweg ondergronds verbonden worden om de doorwortelbare ruimte te maximaliseren;
      • De ondergrondse volumes worden in samenspraak met SB/Groen verder uitgewerkt;
    • Het boomvak ter hoogte van de Generaal Van Merlenstraat voorzien wordt van maximale ondergronds doorwortelbare ruimte;
      • De ondergrondse volumes worden in samenspraak met SB/Groen verder uitgewerkt.
    • De fietsstraatmarkeringen voorzien worden conform het Draaiboek Openbaar Domein;
      • De fietsstraatmarkeringen werden ingetekend op het plan conform aan het Draaiboek Openbaar Domein.
    • Onderzocht wordt of de plateau’s in een meer rood getinte gezaagde kassei of graniet uitgevoerd kunnen worden;
      • De plateau’s worden aangelegd in gezaagde kassei conform de Pretoriastraat.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0102 - Berchem is een district waar het goed wonen is
2BER010201 - Berchem zorgt voor de heraanleg, de herinrichting en het onderhoud van lokale straten en pleinen
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2LMS010402M02242 - SWPR13032 Transvaalstraat (fietsstraten)

Besluit

Het districtscollege berchem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (15 april 2024) voor de wegeniswerken in de Transvaalstraat, district Berchem, goed mits er aandacht wordt gegeven aan het feit dat het ontwerp niet resulteert in een neutrale maar een negatieve parkeerbalans en er alsnog bekeken wordt waar er mogelijk minder parkeerplaatsen moeten verdwijnen dan wel gecompenseerd kunnen worden in de onmiddellijke omgeving.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/PR/ONTMelding indienen van 'werkzaamheden binnen beschermde stads- of dorpsgezichten' bij het Agentschap Onroerend Erfgoed Vlaanderen
Opdrachtdocumenten opmaken
SW/MobiliteitDefinitief signalisatieplan opmaken

Bijlagen

  • 20240517_13032_DO.pdf
  • 20240517_13032_DO_BT_NT.pdf
  • 20240605_Transvaalstraat_plan1.pdf
  • 20240605_Transvaalstraat_plan2.pdf
  • 20240605_Transvaalstraat_plan3.pdf