Terug
Gepubliceerd op 28/05/2024

2024_DCBE_00112 - Hogeweg. Wegeniswerken (ABU) Tuinstraat. SWOU12817 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Berchem
ma 27/05/2024 - 17:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Bruno De Saegher, districtsschepen; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Jan Dedecker; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Bruno De Saegher, districtsschepen
2024_DCBE_00112 - Hogeweg. Wegeniswerken (ABU) Tuinstraat. SWOU12817 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2024_DCBE_00112 - Hogeweg. Wegeniswerken (ABU) Tuinstraat. SWOU12817 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase
actie
datum
jaarnummer
projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege Berchem4 juli 2022130
mobiliteitsvoorwaardengoedkeuring college19 augustus 20226863
info bewoners
juni 2023
adviescoördinatieoverleg openbaar domein11 december 2023

Het districtscollege keurde in zitting van 4 juli 2022 (jaarnummer 130) de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken (ABU) Tuinstraat in de Hogeweg, district Berchem goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Het college keurde in zitting van 19 augustus 2022 (jaarnummer 6863) de mobiliteitsvoorwaarden goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een definitief ontwerp.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Hogeweg is een lokale straat.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling  maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht.

Karakter & Gebruik

Het plein blijft de bestaande knooppuntfunctie behouden wat wil zeggen dat toegankelijkheid en doorstroming centraal staan. De invulling van de verblijfsruimte is verder vergroend en geoptimaliseerd voor het gebruik.  De focus van de groeninvulling ligt niet meer op louter kijkgroen maar krijgt een doorwaadbaar karakter wat de groenbeleving verhoogd door de aanleg van een kuierpad en speelaanleiding.

Toegankelijkheid zachte weggebruiker

Het woonerf blijft integraal toegankelijk in de vorm van een tuinstraat met karrenspoor. Het ontwerp van het karrenspoor is verder uitgewerkt  en heeft een totale rijwegbreedte van 4m waarvan de centrale strook van 1m uit grasbetontegels bestaat en er 2 toegankelijke stroken van telkens 1m50 in gesloten verharding zijn. Dit is voldoende breed om zachte weggebruikers in beide richtingen voldoende en comfortabele gebruiksruimte te geven.

De routes voor zachte weggebruikers over het plein zijn verder geoptimaliseerd. Op het plein van het districtshuis zetten deze bredere en iets smallere doorsteek zich verder links en rechts van het plantvak en is er voor voetgangers een minimale vrije doorgang van 2m verzekerd en voor fietsers een minimum van 5m.

Een secundaire route voor voetgangers is eveneens het kuierpad doorheen het plantvak en eventuele speelaanleiding.

Uitbreiding projectscope overgang kunstenplein

In het definitief ontwerp wordt de overgangszone tussen het plein aan het districtshuis en het kunstenplein meegenomen omwille van het tijdelijk karakter van de bestaande houten constructie en de steeds slechtere staat waarin deze zich bevindt. De indeling met een trap doorheen het groen en een helling voor de informele fietsverbinding blijft echter behouden. De materialisatie van de trap is robuust en stenig zodat het niet meer de nadelen heeft van de huidige houten constructie.

Mobiliteit

De enige parkeerplaats, een mindervaliden parkeerplaats, wordt verplaatst naar de Driekoningenstraat.

Op het plein zelf is er tot slot plaats voorzien voor het opstellen van een ceremoniewagen.

Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van één plaats in de bestaande toestand naar geen plaats in de nieuwe toestand.

Tot slot worden vier bestaande fietsbeugels verplaatst van de kant van de Vredestraat naar de achterzijde van het huidige districtshuis en is er plaats voor één extra beugel. De fietsbeugels aan de zijde van de Vredestraat krijgen een nieuwe plek op het verkeersplateau in de Vredestraat zelf zodat de groenstrook maximaal kan doorlopen langs de zijgevel van het woonerf.

Groen

In de tuinstraat komen er lineaire plantvakken tegen de gevels met een minimale breedte van 1m en met een tegeltje tussen de gevel en het groen om onderhoud te faciliteren. De vakken worden ingevuld met een monobeplanting.

Op het Kunstenplein wordt de gemengde border verbreed tussen de trappenpartij en de fietshelling. Waar vandaag het palenbos staat, wordt bosgoed aangeplant in de stijl van het tiny forest aan de overzijde. De centrale plantvakken worden eveneens vergroot en met kruidachtigen ingevuld.

De bestaande pergolastructuur met houten palen en touwen wordt vervangen door de meest duurzame oplossing zowel op vlak van kosten als natuurwaarde. Er is plaats voor drie large bomen en twee toekomstbomen. De fundering van het pad wordt geschikt gemaakt voor wortelgroei.

Op het plein naar het huidige districtshuis wordt de daktuin vergroot van 93m² naar meer dan 200m² groen en ook tegen het gebouw komt een groot plantvak. Beiden worden ingevuld met gemengde kruidachtigen in de stijl van de bestaande beplanting en net buiten de ondergrondse parking is er plaats voor twee medium bomen in volle grond. Het kunstwerk krijgt op advies van kunst in de stad een nieuwe plek in de groenzone. De oriëntatie van het werk blijft identiek.

Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans: + twee Toekomstbomen, + drie Large bomen + twee Medium bomen. De boomsoorten worden in samenspraak met de groendienst gekozen.


Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Hogeweg ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.

In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5012500000/224/2BER010201M02176/2400.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

11 december 2023
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarden dat:

    1. er onderzocht wordt of er nog enkele fietsbeugels kunnen geïntegreerd worden in de buurt van de Vredestraat;
      Er werden fietsbeugels ingetekend op het verkeersplateau in de Vredestraat.
    2.  het ontwerp afgestemd wordt met het camerateam.
      Het camerateam wordt verder betrokken bij opmaak uitvoeringsplannen en in coördinatie met de andere nutsmaatschappijen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0102 - Berchem is een district waar het goed wonen is
2BER010201 - Berchem zorgt voor de heraanleg, de herinrichting en het onderhoud van lokale straten en pleinen
2BER010201M02176 - SWOU12817 Hogeweg

Besluit

Het districtscollege berchem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (21 december 2023) voor wegeniswerken in de Hogeweg (ABU) Tuinstraat, district Berchem, goed mits

  • er paaltjes komen  ter hoogte van de Grotesteenweg zodat het voetpad en fietspad niet overrijdbaar is door wagens.
  • er minder zitbanken geplaatst worden om overlast te vermijden 
  • er antislipstroken bevestigd worden op het grote houten zitelement op het plein 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

Opdrachtdocumenten opmaken.

SW/Mobiliteit

definitief signalisatieplan opmaken


Bijlagen

  • 20231221_12817_DO_CB.pdf
  • 20231221_12817_DO_presentatie.pptx
  • 20240222_12817_SIG_plan1.pdf
  • 20240222_12817_SIG_plan2.pdf