Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

2024_IP_00014 - Interpellatie van raadslid Luc Van de Weyer: Volkstuintjes

districtsraad Berchem
di 23/01/2024 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Ronny De Bie, districtsraadslid; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Kris Van Aelst, districtsraadslid; Karin Møller, districtsraadslid; Ezra Cnaepkens, districtsraadslid; Jan Cloots, Districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2024_IP_00014 - Interpellatie van raadslid Luc Van de Weyer: Volkstuintjes 2024_IP_00014 - Interpellatie van raadslid Luc Van de Weyer: Volkstuintjes

Motivering

Indiener(s)

Luc Van de Weyer

Gericht aan

Evi Van der Planken

Tijdstip van indienen

do 18/01/2024 - 17:38

Toelichting

Nieuwe beheersovereenkomst volkstuinen

Toelichting

Er wordt gewerkt aan een nieuwe beheersovereenkomst voor de zeven vzw's van volkstuinen in de stad Antwerpen.


De vzw's staan momenteel in voor de dagelijkse werking van de volkstuintjes: lidmaatschap, controle, afvalophaling, verzekering,...  Voor grotere werken, zoals herstellingen aan de omheining, waterleiding of de enkele gebouwen op de sites, zoals sanitair of bergruimtes, kunnen de vzw's beroep doen op de stad.


Dat laatste wil de stad nu ook overdragen aan de vzw's. Dat maakt hen ongerust.

Het is positief dat er uniformiteit komt, eerst werden de tuinders niet gehoord, maar er zou nu toch overleg komen. Naar mijn informatie zou die op 22 januari plaatshebben.


In steden zoals Gent en Oostende is volkstuinieren een belangrijk issue.

Het 'park' van Volkstuincomplex Slotenkouter is een van de grootste en oudste volkstuinencomplexen in Gent.
Het bestaat uit:

  • 100 tuinen
  • Ruime wandelpaden
  • Ecologische berm
  • Véél openbaar groen
  • Chalet
  • Petanquebaan

In een mooie groene omgeving liggen zo'n 100 volkstuintjes van 100 of 200 vierkante meter. Hierop kweken de volkstuinders een diversiteit aan groenten.

Tuiniers en sympathisanten treffen elkaar ook buiten de tuin, tijdens activiteiten die de vereniging vaak organiseert in samenwerking met de buurt. 


Vragen

Begrijpt u de bezorgdheid van de tuinders?


Wat is de filosofie achter het overdragen van het onderhoud? Betekent dit voor de stad een besparing op het personeel dat onderhoud doet?


In Berchem is het een primitieve situatie, geen drinkwater, geen toiletten.

Hoe staat het district Berchem tegenover de tuinders, ondersteunen, gedogen?

Bespreking

Antwoord

Zoals u zelf al aanhaalt in uw vraag is het inderdaad de stad die werkt aan een nieuwe beheersovereenkomst voor de zeven vzw’s van volkstuinen. Dit is dus een algemeen reglement, en is niet bijzonder voor de Berchemse volkstuinders. In die zin zou ik u ook zeker aanraden om uw fractie dezelfde vraag te laten stellen binnen de gemeenteraad.

 

Er werd eind 2022 een nieuw beheerreglement voor alle volkstuinen goedgekeurd, waarmee de stad vorig jaar aan de slag is gegaan. 

Er werd een planningsgesprek met elke vzw gehouden,  en er worden momenteel plaatsbezoeken gehouden door de stedelijke administratie en AGVESPA om in kaart te brengen welke domeinen de vzw’s ter beschikking hebben. 

 

De bestuurders van de vzw’s hebben het moeilijk met deze reguleringen, en de stad gaat terug met hen in gesprek om tot overeenkomst te komen. Dus dat is ook wat u aanhaalt in uw vraag, en waarvoor dus weldegelijk aandacht is. 

Het beheerreglement werd ondertussen wel door hen ondertekend. Elk bestuur heeft ook zijn eigen huishoudelijk reglement nog, waarin alle interne regels opgesomd worden. Het is niet de bedoeling dat sta, noch district zich in de huishoudelijke reglementen als regelgever gaat opstellen. 

 

Uniformiteit is dus wel belangrijk in deze beslissing, anderzijds krijgt de vzw zelf meer mogelijkheden door haar huishoudelijk reglement. Maar even belangrijk is dus de dialoog:

 

De stad is hierover in dialoog gegaan met de betrokkenen: 

• Voor de uitwerking van het beheerreglement, is men destijds in overleg geweest met 

de voorzitters van de vzw’s. Zo heeft iedereen op dezelfde manier de info gekregen en input kunnen geven.

• de stad heeft daarna afgelopen jaar ook nog eens met alle voorzitters die dat wilden, een gesprek 

gehad om naar hun bezorgdheden te luisteren. 

Vanuit het beheerreglement voorziet de stad sinds 2023 jaarlijkse planningsgesprekken. De dienst 

voedseltuinen van de administratie stelt dan samen met de vzw’s een actieplan op. Zo kan er op 

basis van hun noden gezien worden hoe ze best ondersteund kunnen worden. Daarnaast wil de stad ook zicht krijgen op bv. de wachtlijst voor de tuinen.

Bijna alle gesprekken zijn afgerond en er zal nu gekeken worden waar er noden zijn. Zo kan elke volkstuinvzw in alle transparantie aangeven wat er nodig is en kan er bekeken worden waar we mee gaan investeren of ondersteunen en op welke termijn. 

Waterbeheer en watervoorziening is daarbij een belangrijk thema. Door de drogere periodes in de zomer van afgelopen jaren en door de PFAS problematiek hebben we hier een versnelling hoger geschakeld. Zo zijn er Vlaamse middelen in het kader van de Blue Deal goedgekeurd om proefprojecten op te starten in een aantal volkstuinen. Daarbij wordt er regenwater opgevangen van grote daken in de buurt zodat er geen grondwater meer wordt opgepompt. 

Daarnaast was er bv. recent ook een vraag naar compost waarbij we vanuit de stad hebben gezorgd 

voor de organisatie en de financiering van het transport van compost naar alle volkstuinsites. 

We ondersteunen dus waar mogelijk maar we willen dit gestructureerd, gepland en uniform 

aanpakken. 

Dit zal dus binnen een nieuwe terbeschikkingstellingsovereenkomst gebeuren. De bezorgdheden

hierover zijn gekend. Daarom worden de voorzitters opnieuw uitgenodigd om heel 

binnenkort terug samen te zitten, binnen de stedelijke context, om hierover te praten en samen tot oplossingen te komen.

 

Als Berchem staan we hier positief tegenover, en zullen we dit verder nauwlettend opvolgen. 

wo 24/01/2024 - 13:09