Op 8 januari 2019 legde mevrouw Lieselot Keymis de eed af als districtsraadslid Berchem (jaarnummer 3) en werd zij verkozen als voorzitter van de districtsraad Berchem (jaarnummer 6). Op de bestendige raadscommissiezitting Berchem van 22 januari 2019 werd mevrouw Lieselot Keymis verkozen als voorzitter van deze bestendige raadscommissiezitting.
Artikel 13 en 120 van het Decreet Lokaal Bestuur stellen dat als de voorzitter van de districtsraad haar ontslag wenst te geven, zij dit schriftelijk meedeelt aan de persoon die haar vervangt met toepassing van artikel 7, §5, tweede lid: districtsraadslid Ronny De Bie.
Districtsraadslid Ronny De Bie werd per e-mail op 9 januari 2024 op de hoogte gebracht van het ontslag van mevrouw Lieselot Keymis als districtsraadslid met ingang van 21 februari 2024. Hierdoor vervallen haar mandaten als voorzitter van de districtsraad en als voorzitter van de bestendige raadscommissiezitting.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Artikel 13 en 120 stellen dat als de voorzitter van de districtsraad zijn ontslag wenst te geven, hij dit schriftelijk meedeelt aan de persoon die hem vervangt met toepassing van artikel 7, §5, tweede lid.
Dit impliceert dat de voorzitter van de districtsraad als volgt wordt vervangen:
1° als de voorzitter zijn bevoegdheid schriftelijk heeft opgedragen aan een districtsraadslid, neemt dat districtsraadslid het voorzitterschap waar;
2° als de voorzitter zijn bevoegdheid niet heeft opgedragen aan een districtsraadslid overeenkomstig punt 1°, neemt het districtsraadslid met de hoogste rang het voorzitterschap waar. Als dat raadslid de voorzitter niet kan vervangen, wordt het voorzitterschap waargenomen door een ander districtsraadslid in volgorde van rang.
Het ontslag is definitief zodra zijn vervanger de kennisgeving ontvangt.
Artikelen 7 en 120 regelen de verkiezing van de voorzitter van de districtsraad.
De voorzitter van de districtsraad wordt verkozen op basis van een akte van voordracht ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen. Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht ook ondertekend zijn door de meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen.
Stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Luc Vanlaerhoven, Buket Karaca, Kris Gysels, Willem-Frederik Schiltz, Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Yao Issifou, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Kris Van Aelst, Luc Van De Weyer, Ezra Cnaepkens, Karin Møller
ONTHOUDINGEN: Ria Vermeulen
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van districtsraadslid Lieselot Keymis met ingang van 21 februari 2024 en van het feit dat hierdoor ook haar mandaten als voorzitter van de districtsraad en als voorzitter van de bestendige raadscommissiezitting met ingang van 21 februari 2024 vervallen.
De districtssecretaris overhandigt de tijdig ingediende akte van voordracht voor een kandidaat-voorzitter van de districtsraad op naam van Ilse Jacques, aan de voorzitter van de districtsraad.
De voorzitter van de districtsraad stelt vast dat deze akte van voordracht voldoet aan de voorwaarden en verklaart de akte ontvankelijk.
De districtsraad
keurt bijgevolg de geloofsbrieven van kandidaat-voorzitter, Ilse Jacques, goed.
De voorgedragen kandidaat-voorzitter, Ilse Jacques, wordt verkozen verklaard als voorzitter van de districtsraad met ingang van 21 februari 2024.
De heer Janick Doré, districtsraadslid en -schepen, overleed op 11 januari 2024.
Districtsraad
Om in zijn vervanging als districtsraadslid te voorzien, werden volgende opvolgers aangeschreven.
Districtscollege
De voordrachtakte waarmee de heer Janick Doré werd voorgedragen als districtsschepen, vermeldt geen kandidaat-opvolger.
Om in zijn vervanging als districtsschepen te voorzien, beoogt de N-VA-fractie een akte van voordracht tijdig aan te leveren met het oog op behandeling ervan in de districtsraad van februari 2024.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Artikelen 14 en 119 regelen dat:
- een overleden districtsraadslid
wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;
- de geloofsbrieven van de opvolger worden onderzocht overeenkomstig artikel 6§3;
- de vervanger de eed aflegt in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de districtsraad: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Artikelen 49 en 122 bepalen dat als een schepen overleden is en in de akte van zijn voordracht geen opvolger is vermeld, de districtsraad
kan beslissen om het opengevallen schepenmandaat wel/niet in te vullen.
Als de districtsraad beslist om het mandaat in te vullen, wordt tot een nieuwe verkiezing van een schepen overgegaan binnen twee maanden na het openvallen van het schepenmandaat.
Districtsraad
De geloofsbrieven van de heer Jan Cloots
werden tijdig aan de districtssecretaris bezorgd.
De heer Jan Cloots
voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
Districtscollege
Er wordt aan de districtsraad voorgesteld om het opengevallen schepenmandaat in te vullen.
De districtsraad neemt kennis van het overlijden van districtsraadslid en -schepen de heer Janick Doré.
De districtsraad beslist om het opengevallen schepenmandaat terug in te vullen.
De districtsraad keurt de geloofsbrieven van de heer Jan Cloots goed.
De heer Jan Cloots
legt de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
De voorzitter verklaart de heer Jan Cloots
aangesteld in het mandaat van districtsraadslid.
De districtsraad keurt de notulen van 19 december 2023 goed.
Toelichting
Algemeen genomen kunnen wij het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen niet gunstig adviseren omdat:
Anderzijds zijn we verheugd om te merken dat het Routeplan 2030 geen enkele rol ziet toebedeeld aan de regionale luchthaven van Antwerpen als internationaal knooppunt: "Op dit niveau wordt in de Vervoerregio Antwerpen enkel Antwerpen Centraal Station geselecteerd.”
Het advies opgesteld door ons districtscollege beperkt zich tot de grenzen van het district. Deze aanbevelingen zouden we willen amenderen omdat:
Vandaar onze amendementen.
Amendement 1
De districtsraad adviseert het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen ongunstig omdat:
Amendement 2
De districtsraad vraagt om rekening te houden met volgende aanbevelingen specifiek voor het district Berchem:
Stemmen VOOR: Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Yao Issifou, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Kris Van Aelst, Ria Vermeulen, Luc Van De Weyer, Ezra Cnaepkens, Karin Møller
Stemmen TEGEN: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Jan Cloots, Luc Vanlaerhoven, Buket Karaca, Kris Gysels, Willem-Frederik Schiltz
In 2017 sloten de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland het zogenaamde “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid”. Doel van dit verbond is om samen een bereikbare en leefbare Antwerpse regio te realiseren. Het toekomstverbond kent vijf onderdelen, waaronder het realiseren van een verschuiving in de gezamenlijke vervoerswijzekeuze (modal shift) in de vervoerregio Antwerpen.
In het toekomstverbond wordt overeengekomen om tegen 2030 minstens 50 procent van alle verplaatsingen in de regio te laten gebeuren met de fiets, trein, tram, bus, taxi, waterbus, deelsystemen, enz. De wijze waarop deze doelstelling moet gerealiseerd worden, wordt uitgewerkt in het “Routeplan 2030”, het regionale mobiliteitsplan voor de vervoerregio Antwerpen.
In juni 2017 kwam de vervoerregioraad Antwerpen een eerste maal samen. Alle lokale besturen binnen de vervoerregio zijn vertegenwoordigd in de vervoerregioraad, inclusief de districten van stad Antwerpen.
Op 27 juni 2018 keurde de vervoerregioraad de Visienota voor het Routeplan 2030 goed. Hierin wordt een gemeenschappelijke missie geformuleerd, aangevuld met een samenhangende visie op de toekomstig mobiliteitsontwikkeling. De visie is opgebouwd rond 10 ambities die samen de strategische doelstellingen vormen van het beleidsplan.
Op 27 september 2023 keurde de vervoerregioraad het ontwerp van het Routeplan 2030 voorlopig goed, bestaande uit de plannota, gebiedsgerichte nota’s, actieplan en evaluatiekader.
Op 20 december 2023 werd een gemeenschappelijke themacommissie georganiseerd waarin het 'Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen' werd toegelicht aan de gemeenteraad en de districtsraden met het oog op advisering.
Artikel 8 §1 Decreet bepaalt dat de vervoerregioraad verantwoordelijk is voor het voorbereiden, opmaken, opvolgen, evalueren en, in voorkomend geval, herzien van het regionaal mobiliteitsplan
Artikel 138 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Op basis van een uitgebreid onderzoeks- en afstemmingstraject met alle partners die betrokken zijn in de vervoerregioraad Antwerpen, stelde het Vlaams gewest (departement Mobiliteit en openbare werken (MOW)) een ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan op voor de vervoerregio Antwerpen.
Dit ontwerp wordt voor advies voorgelegd aan de lokale besturen die deel uitmaken van de Vervoerregio Antwerpen.
Stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Jan Cloots, Luc Vanlaerhoven, Buket Karaca, Kris Gysels, Willem-Frederik Schiltz
Stemmen TEGEN: Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Yao Issifou, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Kris Van Aelst, Ria Vermeulen, Luc Van De Weyer, Ezra Cnaepkens, Karin Møller
De districtsraad adviseert gunstig met betrekking tot het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen en ontwerp plan-MER mits er aandacht is voor:
Het district vraagt om de volgende concrete projecten die passen binnen de kaders van het Routeplan 2030, mee te nemen in het vervolgproces:
Dit besluit wordt overgemaakt aan de Vervoerregio Antwerpen.
De Theophiel Roucourtstraat in het district Berchem:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Naar aanleiding van een tijdelijke pop-up locatie stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om een voorbehouden parkeerplaats voor ceremoniewagens in te richten. Tevens wordt het aanvullend verkeersreglement geactualiseerd.
Stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Ilse Jacques, Bruno De Saegher, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Jan Cloots, Luc Vanlaerhoven, Buket Karaca, Kris Gysels, Willem-Frederik Schiltz, Karin Møller
Stemmen TEGEN: Ezra Cnaepkens
ONTHOUDINGEN: Erkan Öztürk, Arnold Peeters, Evi Cuypers, Yao Issifou, Ronny De Bie, Lucienne Verbraeken, Clara Willemse, Kris Van Aelst, Ria Vermeulen, Luc Van De Weyer
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Theophiel Roucourtstraat in het district Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 18 oktober 2013 (jaarnummer 10362).
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Aquafin nv. Bestek. Goedkeuring | 27 november 2023 |
Het district Berchem wenst de Prins Leopoldlaan opnieuw aan te leggen. Het comfort en de veiligheid van de weggebruikers wordt gemaximaliseerd. Het groene karakter van de straat wordt versterkt. De verblijfskwaliteit en belevingswaarde worden op die manier geoptimaliseerd.
Het districtscollege keurde in zitting van 20 juni 2022 (jaarnummer 00124) het definitief ontwerp goed.
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden. De stad Antwerpen treedt voor deze opdracht op als aanbestedende overheid. De rioleringswerken zijn ten laste van Aquafin nv.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
Met de gemeenteraadbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 00300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor openbaar domein.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.
Het aandeel van het district Berchem in de projectkost verhoudt zich in grootorde als volgt tot het aandeel van de overige aanbestedende overheden:
Aanbestedende overheid | Aandeel in de projectkost (afgerond) |
Het district Berchem | 56% |
Aquafin nv | 44% |
Het toepasselijk bestek voorziet in een afzonderlijke betaling voor elk van de betrokken aanbestedende overheden. Er worden per aanbestedende overheid gescheiden schuldvorderingen (vergezeld door de gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken waarop deze vorderingen steunen) en facturen opgemaakt.
De districtsraad van Berchem keurt bestek GAC_2023_02909 voor "Wegeniswerken Prins Leopoldlaan, Berchem" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Wegeniswerken Prins Leopoldlaan, Berchem |
|
budgetplaats: 5012500000 | volgt later |
Artikel 304, §3 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 137 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
jeugdraad | 28 november 2023 |
Nieuwe beheersovereenkomst volkstuinen
Toelichting
Er wordt gewerkt aan een nieuwe beheersovereenkomst voor de zeven vzw's van volkstuinen in de stad Antwerpen.
De vzw's staan momenteel in voor de dagelijkse werking van de volkstuintjes: lidmaatschap, controle, afvalophaling, verzekering,... Voor grotere werken, zoals herstellingen aan de omheining, waterleiding of de enkele gebouwen op de sites, zoals sanitair of bergruimtes, kunnen de vzw's beroep doen op de stad.
Dat laatste wil de stad nu ook overdragen aan de vzw's. Dat maakt hen ongerust.
Het is positief dat er uniformiteit komt, eerst werden de tuinders niet gehoord, maar er zou nu toch overleg komen. Naar mijn informatie zou die op 22 januari plaatshebben.
In steden zoals Gent en Oostende is volkstuinieren een belangrijk issue.
Het 'park' van Volkstuincomplex Slotenkouter is een van de grootste en oudste volkstuinencomplexen in Gent.
Het bestaat uit:
In een mooie groene omgeving liggen zo'n 100 volkstuintjes van 100 of 200 vierkante meter. Hierop kweken de volkstuinders een diversiteit aan groenten.
Tuiniers en sympathisanten treffen elkaar ook buiten de tuin, tijdens activiteiten die de vereniging vaak organiseert in samenwerking met de buurt.
Vragen
Begrijpt u de bezorgdheid van de tuinders?
Wat is de filosofie achter het overdragen van het onderhoud? Betekent dit voor de stad een besparing op het personeel dat onderhoud doet?
In Berchem is het een primitieve situatie, geen drinkwater, geen toiletten.
Hoe staat het district Berchem tegenover de tuinders, ondersteunen, gedogen?
‘
Zoals u zelf al aanhaalt in uw vraag is het inderdaad de stad die werkt aan een nieuwe beheersovereenkomst voor de zeven vzw’s van volkstuinen. Dit is dus een algemeen reglement, en is niet bijzonder voor de Berchemse volkstuinders. In die zin zou ik u ook zeker aanraden om uw fractie dezelfde vraag te laten stellen binnen de gemeenteraad.
Er werd eind 2022 een nieuw beheerreglement voor alle volkstuinen goedgekeurd, waarmee de stad vorig jaar aan de slag is gegaan.
Er werd een planningsgesprek met elke vzw gehouden, en er worden momenteel plaatsbezoeken gehouden door de stedelijke administratie en AGVESPA om in kaart te brengen welke domeinen de vzw’s ter beschikking hebben.
De bestuurders van de vzw’s hebben het moeilijk met deze reguleringen, en de stad gaat terug met hen in gesprek om tot overeenkomst te komen. Dus dat is ook wat u aanhaalt in uw vraag, en waarvoor dus weldegelijk aandacht is.
Het beheerreglement werd ondertussen wel door hen ondertekend. Elk bestuur heeft ook zijn eigen huishoudelijk reglement nog, waarin alle interne regels opgesomd worden. Het is niet de bedoeling dat sta, noch district zich in de huishoudelijke reglementen als regelgever gaat opstellen.
Uniformiteit is dus wel belangrijk in deze beslissing, anderzijds krijgt de vzw zelf meer mogelijkheden door haar huishoudelijk reglement. Maar even belangrijk is dus de dialoog:
De stad is hierover in dialoog gegaan met de betrokkenen:
• Voor de uitwerking van het beheerreglement, is men destijds in overleg geweest met
de voorzitters van de vzw’s. Zo heeft iedereen op dezelfde manier de info gekregen en input kunnen geven.
• de stad heeft daarna afgelopen jaar ook nog eens met alle voorzitters die dat wilden, een gesprek
gehad om naar hun bezorgdheden te luisteren.
Vanuit het beheerreglement voorziet de stad sinds 2023 jaarlijkse planningsgesprekken. De dienst
voedseltuinen van de administratie stelt dan samen met de vzw’s een actieplan op. Zo kan er op
basis van hun noden gezien worden hoe ze best ondersteund kunnen worden. Daarnaast wil de stad ook zicht krijgen op bv. de wachtlijst voor de tuinen.
Bijna alle gesprekken zijn afgerond en er zal nu gekeken worden waar er noden zijn. Zo kan elke volkstuinvzw in alle transparantie aangeven wat er nodig is en kan er bekeken worden waar we mee gaan investeren of ondersteunen en op welke termijn.
Waterbeheer en watervoorziening is daarbij een belangrijk thema. Door de drogere periodes in de zomer van afgelopen jaren en door de PFAS problematiek hebben we hier een versnelling hoger geschakeld. Zo zijn er Vlaamse middelen in het kader van de Blue Deal goedgekeurd om proefprojecten op te starten in een aantal volkstuinen. Daarbij wordt er regenwater opgevangen van grote daken in de buurt zodat er geen grondwater meer wordt opgepompt.
Daarnaast was er bv. recent ook een vraag naar compost waarbij we vanuit de stad hebben gezorgd
voor de organisatie en de financiering van het transport van compost naar alle volkstuinsites.
We ondersteunen dus waar mogelijk maar we willen dit gestructureerd, gepland en uniform
aanpakken.
Dit zal dus binnen een nieuwe terbeschikkingstellingsovereenkomst gebeuren. De bezorgdheden
hierover zijn gekend. Daarom worden de voorzitters opnieuw uitgenodigd om heel
binnenkort terug samen te zitten, binnen de stedelijke context, om hierover te praten en samen tot oplossingen te komen.
Als Berchem staan we hier positief tegenover, en zullen we dit verder nauwlettend opvolgen.
wo 24/01/2024 - 13:09Geachte Districtsschepen, De Saegher
Ik richt mij tot u namens de bezorgde bewoners van de Kanunnik Peetersstraat, die recentelijk hun zorgen hebben geuit via een gezamenlijke aangetekende zending. Bijna elke inwoner van de straat heeft deze zending ondertekend, wat getuigt van de ernst van de situatie. Graag wil ik uw aandacht vestigen op enkele cruciale punten uit deze zending:
Hierbij stel ik enkele vragen aan de schepen.
Ik zie uit naar uw reactie en uw samenwerking om tot een bevredigende oplossing voor de bewoners te komen.
1. Bent u op de hoogte van de genoemde problemen na de heraanleg van de Kanunnik Peetersstraat?
Belangrijk om te weten is dat de zone waar de opmerkingen werden geformuleerd nog volop een werfzone is en dat dit cruciaal is voor de huidige opmerkingen. De eerste meldingen kwamen einde december binnen.
De situatie is als volgt;
Door de aanleg van de wadi in het midden van de straat, werd het parkeren van de buitenkant naar het midden - langs de wadi - verplaatst. Momenteel is deze wadi zeer modderig en niet aangevuld. Hierdoor is dit nog een put. Logischerwijze blijven chauffeurs weg van deze put bij het parkeren, maar ook om te kunnen uitstappen. Ze staan dus met één wiel op de rijweg en versmallen zo de uitdraaicirckel voor de auto's die van de oprit komen. Er is geen enkel probleem met de doorgang in de rijrichting, hiervoor is ruimte genoeg. Het betreft dus alleen het manoeuvreren van de auto's uit de oprit en waarvan tuinmuurtjes de uitgang erg smal maken en het manouvreren bemoeilijken.
Van zodra de wadi aangelegd is, zou dit probleem verholpen moeten zijn. Maar we mogen dus niet vergeten dat dit een werfsituatie is. Maar het is duidelijk voor ons dat hier een risico blijft bestaan later.
2. Wat zijn uw concrete plannen om eventuele wijzigingen aan te brengen in de huidige situatie?
We achten het verstandig om een extra grasdal aan te leggen in de wadi aan de parkeerkant. Hierdoor veranderen we de waterdoorlaatbaarheid niet, maar faciliteren we beter het parkeren en het uitstappen. We gaan dit doen over de ganse lengte van de wadi’s in de kanunnik Peetersstraat. Dus ook op het eerste – bijna klaar- stuk. Een extra budget van ongeveer 40.000 werd hiervoor reeds voorzien. Deze beslissing werd in de 2de week van januari genomen. Deze kosten en materialen stonden voorzien in het lastenboek, dus er is geen risico op opportunistische prijszetting. We willen in die zin een robuust ontwerp en dus daarom deze aanpassing.
3. Hebben de hulpdiensten advies uitgebracht met betrekking tot dit heraanlegplan, en zo ja, wat was hun advies met betrekking tot de smalle doorgangen?
Elk ontwerp - over de verschillende fases heen - wordt meermaals besproken door alle betrokken stakeholders, waaronder de hulpdiensten. Hiervoor is naast het normale overleg ook een formele COD -Commissie Openbaar Domein - waarvan de verslagen mee in de Collegebesluiten werden opgenomen. Zij zetelen hier ook in, naast vele andere partijen.
4. Heeft u de eerder genoemde aangetekende zending van de buurtbewoners ontvangen en beantwoord?
Dit werd opgepakt door de medewerkers van KLM.BE
5. Overweegt u een dialoog met de bewoners om de situatie grondig te bespreken, en zo ja, zijn er al stappen ondernomen of zijn er plannen op korte termijn?
Zie voorgaande.
wo 24/01/2024 - 13:10