Vanaf 2005 is de stad Antwerpen gestart met het installeren van vaste en semi-dynamische parkeergeleidingsborden. Vandaag zijn er in de stad 82 locaties met semi-dynamische borden. Omdat de huidige borden niet kunnen inspelen op veranderende omstandigheden, geen grafische weergave kunnen tonen van alternatieve routes bij calamiteiten, evenementen of werven, de status van tunnels en bruggen niet kunnen weergeven en aldus niet voor verkeersgeleiding kunnen gebruikt worden, voldoen deze niet meer aan de verwachtingen van de stad Antwerpen en dienen zij vervangen te worden door vol-dynamische borden.
De opdracht is een opdracht van leveringen in de zin van artikel 2 van de Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2016.
In toepassing van artikel 38 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten wordt deze opdracht gegund volgens de mededingingsprocedure met onderhandeling. Aangezien de geraamde waarde van de opdracht de Europese drempel overschrijdt, wordt de opdracht Europees bekendgemaakt.
In toepassing van artikelen 66 en 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, gaat de aanbestedende overheid over tot selectie van de kandidaten in de mate dat de noodzakelijke inlichtingen en documenten aantonen dat ze cumulatief voldoen aan:
In toepassing van artikel 71 van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur is de raad van bestuur bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten indien de geraamde waarde van de opdracht hoger is dan het bedrag bepaald in voormeld artikel 71, behoudens wanneer de raad van bestuur hiervoor een specifieke delegatie geeft aan het directiecomité.
Het directiecomité is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure (en alle daaraan verbonden beslissingen, kennisgevingen en/of juridische handelingen) en de gunning (met inbegrip van de sluiting) ervan.
I. Beknopte omschrijving van de opdracht
Het voorwerp van de opdracht betreft een raamovereenkomst voor levering, installatie en onderhoud van vol-dynamische parkeer- en verkeersgeleidingsborden en toebehoren en van een centraal beheersysteem.
Voor een meer gedetailleerde omschrijving van de opdracht wordt verwezen naar titel 2.4 van de selectieleidraad.
II. De gekozen procedure
Dit besluit behandelt de goedkeuring van de opstart van een plaatsingsprocedure ‘overheidsopdracht voor leveringen: Raamovereenkomst voor levering, installatie en onderhoud van vol-dynamische parkeer- en verkeersgeleidingsborden en toebehoren en van een centraal beheersysteem' via een mededingingsprocedure met onderhandeling. De opdracht zal Europees worden bekendgemaakt. Voor wat betreft de motivering van het gebruik van de mededingingsprocedure met onderhandeling wordt integraal verwezen naar titel 3.4.2 van de selectieleidraad.
De gekozen plaatsingsprocedure verloopt in twee fasen: (1) een selectiefase en (2) een gunningsfase.
In de selectiefase worden de kandidaten op basis van een publicatie en de selectieleidraad opgeroepen om een aanvraag tot deelneming in te dienen. Enkel de geselecteerde kandidaten zullen in de tweede fase van de procedure de gunningsleidraad ontvangen, op basis waarvan zij een offerte kunnen indienen.
III. Duur van de overeenkomst
De Opdracht wordt gesloten voor een periode van 4 jaar (basisperiode) en is verlengbaar met twee keer 2 jaar (verlengingsperiode). Binnen de basisperiode en de verlengingsperiode kunnen alle onderdelen van de opdracht worden besteld.
Na afloop van de verlengingsperiode, kan de Aanbestedende Overheid beslissen (zonder dat zij daartoe verplicht is) om het onderhoud van het op dat ogenblik bestaande parkeer- en verkeergeleidingssysteem jaar na jaar te verlengen met een maximum van 5 jaar en dit met het oog op de verdere instandhouding van het bestaande systeem (instandhoudingsperiode). Ongeacht het tijdstip waarop de afzonderlijke parkeer- en verkeergeleidingsborden werden geplaatst c.q. werden verwijderd (binnen de basisperiode en/of binnen de plaatsingsperiode), zal het onderhoud op alle geplaatste parkeer- en verkeergeleidingsborden op hetzelfde ogenblik een einde nemen.
IV. Selectie van de kandidaten
De beoordeling van de aanvragen tot deelneming geschiedt door de aanbestedende overheid op basis van de criteria zoals beschreven in titel 3.8 van de selectieleidraad.
In het algemeen worden volgende criteria gehanteerd:
V. Delegatie aan het directiecomité
Er wordt voorgesteld om de vaststelling c.q. goedkeuring van de gunningsleidraad (die in de tweede fase ter beschikking wordt gesteld aan de geselecteerde kandidaten) in toepassing van artikel 71 van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur te delegeren aan het directiecomité.
VI. Selectieleidraad als bijlage
De selectieleidraad (met als nummer 20231024 – Parkeer- en verkeergeleidingsborden) is als bijlage toegevoegd aan dit agendapunt en maakt er integraal deel van uit.
De raad van bestuur keurt de selectieleidraad voor de ‘overheidsopdracht voor leveringen: Raamovereenkomst voor levering, installatie en onderhoud van vol-dynamische parkeer- en verkeersgeleidingsborden en toebehoren en van een centraal beheersysteem’ goed, en keurt eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling met voorafgaande Europese bekendmaking wordt uitgeschreven.
De raad van bestuur beslist om de vaststelling c.q. goedkeuring van de gunningsleidraad, in toepassing van artikel 71 van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur, te delegeren aan het directiecomité.