Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023134047 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Yehuda Yaacoby met als adres Haim Laskov Street 20 te 0 Netanya (Israel) |
Ligging van het project: | Lange Herentalsestraat 4-4A te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nr. 1174N4 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de voorgevel en uitvoeren van structurele werken aan de handelsfunctie in een gemengd gebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/05/2022: proces-verbaal (11002_2022_9395) voor het uitvoeren van werken zonder omgevingsvergunning;
- 22/10/2015 : vergunning door de deputatie (2015695) voor het verbouwen van een handelshuis.
Vergunde toestand
- functie: gemengd gebouw:
- bouwvolume: 3 bouwlagen met een mansardedak;
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
conform de vergunde toestand, behoudens het gelijkvloers en de kelder:
- functie: handelsfunctie op de gelijkvloerse verdieping zonder berging in de kelder;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie: conform de bestaande toestand;
- bouwvolume: conform de bestaande toestand;
- gevelafwerking: conform de bestaande toestand.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel;
- uitvoeren van interne constructieve werken op het gelijkvloers en de kelder.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 10 november 2023 | 14 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 10 november 2023 | 22 november 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De bureauruimten onder en boven de tussenvloer hebben geen licht en lucht en werden afgesloten van de handelsruimte grenzend aan de voorgevel.
Er werd in de voorgaande vergunning door de deputatie als voorwaarde opgenomen dat de kelderverdieping dienst moest doen als berging. Een afvalberging werd niet gedefinieerd of als afwijking op de bouwcode vermeld. Toch werd de functie gewijzigd van reca naar handel. De kelderverdieping werd niet uitgevoerd. Een afvalberging van 4 m² dient voorzien te worden conform dit artikel.
Op de foto's van voorliggende aanvraag is zaakgebonden publiciteit zichtbaar op de penant met de linker perceelgrens. Deze is niet in harmonie met de gevelgeleding.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht).
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functies van handelsgelijkvloers en drie woongelegenheden op de verdiepingen blijven behouden en zijn daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.
Voor voorliggende aanvraag werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie, dat luidt als volgt:
“Het pand is gelegen in afgebakend kernwinkelgebied centrum Antwerpen (Centraal Station), een zone waar optimalisatie van de vergunde handelsruimte gunstig wordt beoordeeld.”
Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig standpunt bijgetreden.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De werken beogen geen uitbreiding van het vergunde volume, noch een wijziging van het aantal woongelegenheden, waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Visueel-vormelijke elementen
Met voorliggende aanvraag wenst de aanvrager onder meer de voorgevelwijzigingen te regulariseren. De afwerking van de voorgevel, zijnde de kleur van de bepleistering, werd gewijzigd. Verder is het buitenschrijnwerk ter hoogte van de plint niet uitgevoerd conform de vergunde situatie: de grote raamopening werd uitgevoerd als een raampartij tot op maaiveldniveau waarin een toegangsdeur tot het handelsgelijkvloers is ingewerkt, het portiek werd gesupprimeerd en er werd een toegangsdeur tot de appartementen geplaatst ter hoogte van het voorgevelvlak.
De aanpassing van de raamopening in de gelijkvloerse pui vormt een eerlijke vertaling van de achterliggende handelsfunctie. Het supprimeren van het portiek en het plaatsen van een afzonderlijk toegangsdeur richting de woonfunctie is in overeenstemming met het straatbeeld. De voorgestelde gevelwijzigingen zijn inpasbaar in de omgeving.
De zaakgebonden publiciteit maakt geen deel uit van de aanvraag. Uit de foto’s blijkt echter dat deze werd uitgevoerd in strijd met artikel 33 van de bouwcode. Als voorwaarde wordt opgelegd dat de publiciteit in harmonie met de gevelgeleding moet uitgevoerd worden, conform de bouwcode.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Voorliggende aanvraag houdt ook het regulariseren van interne constructieve wijzigingen in. Binnen het vergunde volume gaat het om enkele volume-uitbreidingen ten voordele van de handelsfunctie en de toegang tot de woonfunctie. Het portiek tot de appartementen wordt bij het intern bouwvolume wordt genomen, hetgeen ruimtelijk een verbetering is.
Het gedeeltelijk verdiept aanleggen van het gelijkvloers waarbij tevens een mezzanine wordt gecreëerd, komt het ruimtegevoel ten goede. Echter door de kelderverdieping niet uit te voeren conform de vergunde toestand, wordt er geen afvalberging voorzien zoals vereist in artikel 26 van de bouwcode en zoals als voorwaarde bij de voorgaande vergunning werd opgelegd. Daarom wordt opnieuw als voorwaarde bij de vergunning opgelegd dat er moet voldaan zijn aan dit artikel van de bouwcode. Er dient dus een afgescheiden ruimte voor afvalberging voorzien te worden, met een minimale oppervlakte van 4 m² en voorzien van verluchting.
De afgescheiden ruimte achteraan ontvangt geen rechtstreekse toevoer van daglicht noch lucht en is daarmee in strijd met artikel 24 van de bouwcode. Licht en lucht zijn basiskwaliteiten van verblijfsruimtes. Gezien het creëren van afgesloten ruimten niet toegestaan is, wordt het plaatsen van de wanden van de opgedeelde ruimte uitgesloten van vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 oktober 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 10 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 10 november 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 8 februari 2024 |
Verslag GOA | 3 januari 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.