Terug
Gepubliceerd op 15/01/2024

2023_CBS_09239 - Omgevingsvergunning - OMV_2023110116. Eugeen Van Mieghemstraat 10. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/01/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09239 - Omgevingsvergunning - OMV_2023110116. Eugeen Van Mieghemstraat 10. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_09239 - Omgevingsvergunning - OMV_2023110116. Eugeen Van Mieghemstraat 10. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023110116

Gegevens van de aanvrager:

Patricia Olieslagers met als contactadres Eugeen Van Mieghemstraat 10 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

Eugeen Van Mieghemstraat 10 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 17 sectie F nr. 591K3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder zadeldak; 
  • bouwdiepte 9,20m en bouwhoogte 8,33m;

-          gevelafwerking:

  • parement in bruinrode gevelsteen en lichtkleurige cementering (garage);
  • buitenschrijnwerk in wit PVC;
  • poort naar inpandige garage;

-          inrichting:

  • terras tegen de achtergevel;
  • tuin achter het pand.

 

Bestaande toestand

overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van

-          gevelafwerking:

  • 2 dakramen voorgevel;
  • 1 dakraam achtergevel;

 

Nieuwe toestand

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte 12,20m (constructie van een bijgebouw);

-          gevelafwerking:

  • achtergevel gelijkvloers in lichtkleurige cementering (hoofdgebouw);
  • parement in bruinrode gevelsteen en naturel houten bekleding (bijgebouw)

-          inrichting:

  • waterdoorlatend terras tegen het bijgebouw aan;
  • schelpenpaden (tegen het pand en achteraan de tuin).

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de achtergevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken; 

-          plaatsen van verhardingen in de tuin achteraan het pand.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

2 november 2023

3 november 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij (Antwerpen) aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote fluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Deze aanvraag betreft geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Eugeen Van Mieghemstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

 

De vergunde eengezinswoning omvat een gesloten bebouwing van 2 bouwlagen onder een zadeldak en een achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak met een totale bouwdiepte van 9,20 m. In de voorliggende aanvraag west men deze achterbouw uit te breiden tot een bouwdiepte van 12,20 m. De geplande uitbreiding vormt een extensie van de gelijkvloerse leefruimte aan de rechterzijde van het pand. In functie daarvan wordt de scheimuur met de rechter aanpalende hoger uitgevoerd. De uitbreiding is erg beperkt en heeft geen negatieve invloed op de bezonning van het naastgelegen perceel. De geplande werken zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De vergunde voorgevel blijft ongewijzigd in deze aanvraag.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Voor voorliggende aanvraag werd advies ingewonnen van de stedelijke dienst Water. Het advies laat zich als volgt samenvatten:

 

“Het betreft een aanbouw bij een eengezinswoning in gesloten bebouwing. De gevelbreedte bedraagt 8 m. Achteraan tegen de rechter perceelgrens wordt op de rechterzijde een gelijkvloerse uitbreiding gebouwd van 3 m diep bij 5 m breed.

 

Er worden geen fluviale overstromingen gemodelleerd nabij/op het perceel.

Er is wél een middelgrote kans (huidig klimaat) op pluviale overstromingen.

Het overstromingsveilig peil bedraagt 4,19 mTAW en dit is circa 45 cm boven het voetpadniveau. Betreffende het waterbergend vermogen, hebben de aangevraagde werken geen verlies aan overstromingsvolume tot gevolg.

 

In het ontwerp zijn er twee aandachtpunten gevonden; eerste, behoudt de nulpas van de uitbreiding het niveau van de bestaande woning. Die nulpas is slechts 16 cm hoger dan het voetpadniveau. Op zijn minst moet de vloerpas van de uitbreiding circa 45 cm boven straatniveau liggen aangezien het overstromingsveilig peil 4,19 mTAW bedraagt. Tweede, lopen de bestaande toegangen in de voorgevel (voordeur en garage) risico op instroom van water uit de straat.

 

Verenigbaarheid van de aanvraag met het watersysteem:

De nieuwe uitbreiding loopt in het ontwerp van de aanvraag een middelgroot risico om te overstromen zonder bijkomende maatregelen. Het vloerpeil van de uitbreiding moet daarom op 4,19 mTAW gelegd worden. Dit houdt een wijziging van de scheidingsmuren in.

Instroom in de bestaande woning kan vermeden worden door het plaatsen van schotten in de deuropening en garageopening. De hoogte van deze schotten moet eveneens minstens 4,19 mTAW als nuttige hoogte hebben. Om de terugstroom van rioleringswater buiten de woning te houden is het aangeraden om – indien bereikbaar –terugslagkleppen te plaatsen op de afvoer.”

 

Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden en om die reden wordt de aanvraag ongunstig beoordeeld.

 

De aanpassingen die nodig zijn om te voldoen aan het advies van de stedelijke dienst Water, wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor een nieuwe aanvraag noodzakelijk is. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de goede ruimtelijke ordening en de stedenbouwkundige voorschriften.


Standpunt college

De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert om de vergunningsaanvraag te weigeren. Hij baseert zich hiervoor op het advies van de stedelijke dienst Water dat stelt dat er een middelgrote kans op pluviale overstromingen is en hieromtrent een aantal aandachtspunten formuleert. De aanpassingen die nodig zouden zijn om te voldoen aan het advies van de stedelijke dienst Water, zijnde onder meer het verhogen van de vloerpas van de nieuwe uitbreiding, wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor een nieuwe aanvraag noodzakelijk is, aldus de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

De vergunning verlenende overheid moet de watertoets uitvoeren om na te gaan of de geplande werken schade toebrengen aan het watersysteem. Adviezen gebaseerd op de waterkaarten zijn niet bindend voor de vergunning verlenende overheid. Het betreft steeds een feitelijke afweging per dossier. Waterveilig bouwen in overstromingsgevoelig gebied is aan te bevelen.

De aanvraag gaat over een verbouwing van een eengezinswoning. De aanvrager voorziet een gelijkvloerse uitbreiding achteraan tegen de rechter perceelgrens, van ongeveer 3 meter diep bij 5 meter breed. De geplande uitbreiding vormt zo een extensie van de gelijkvloerse leefruimte aan de rechterzijde van het pand, die dienst zal doen als eethoek. De gemeentelijke omgevingsambtenaar zelf stelt hierover terecht dat de uitbreiding erg beperkt is, ze beslaat niet de volledige achtergevelbreedte.

Het college vindt het buiten proportie om een vloerpasverhoging als enigste oplossing voorop te stellen en op basis daarvan deze aanvraag te weigeren. Het is de verantwoordelijkheid en eigen keuze van de aanvrager om de uitbouw te voorzien, wetende dat het perceel in overstromingsgevoelig gebied ligt. De aanvrager heeft in een bijkomende nota met bijhorend plan aangegeven volgende maatregelen te zullen treffen:

• Schotten voorzien aan voor- en achtergevel;

• Zandzakken voorzien voor de verluchting van de kruipkelder;

• Waterdichte coating voorzien aan voor- en achtergevel tot een hoogte van 70 centimeter.

Het college waardeert deze maatregelen en vindt dat de aanvrager hiermee voldoende aantoont dat er waterveilig wordt gebouwd.

Het college verleent bijgevolg de vergunning.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 oktober 2023

Volledig en ontvankelijk

24 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

24 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

22 januari 2024

Verslag GOA

12 december 2023

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden.


Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.