Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023147416 |
Gegevens van de aanvrager: | Susanne Helder met als adres Antverpiastraat 5 te 2180 Antwerpen |
Ligging van het project: | Putsebaan 97 te 2040 Zandvliet (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 1 sectie C nr. 519R2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vellen van 3 bomen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/10/2003: vergunning (853#808) voor het uitbreiden van een woning;
- 23/4/2003: vergunning (853#899) voor het verbouwen van een voorgevel.
Vergunde toestand
- eengezinswoning met tuin.
Bestaande toestand
- overeenkomstig met de vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- 3 bomen worden geveld:
Inhoud van de aanvraag
- vellen van 3 hoogstammige bomen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 30 november 2023 | 19 december 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid).
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Provincie aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Het voorliggende project betreft geen bijkomende verharde oppervlakte, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal – ruimtegebruik – visueel-vormelijke elementen
De Putsebaan wordt gekenmerkt door woningen in zowel open, halfopen en gesloten en bebouwing in een groene omgeving. Aan de overzijde van de straat bevindt zich een school in een groene omgeving. De woningen liggen onmiddellijk aan de straatkant en hebben een achtertuin.
De achtertuin van de woning aan de Putsebaan 97 is relatief groot ten opzichte van deze in de omgeving en is zeer groen. Achteraan wordt de tuin gekenmerkt door een groep van verscheidene hoogstammen, die kriskras ingeplant zijn.
De bomen in voorliggende aanvraag zijn beeldbepalend voor verschillende achtertuinen in de omgeving.
Op eigen terrein is er voldoende plaats om nieuwe bomen aan te planten.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De dienst Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen heeft over het vellen van de drie hoogstammen voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht met volgende motivering:
- Boom nr. 3 Pinus sylvestris: De gehele boom is topzwaar. Voor de veiligheid is het nodig om deze boom te vellen.
- Boom nr. 2 Pinus sylvestris: De boom wordt volledig onderdrukt door nabijgelegen bomen. Hij heeft weinig bijdrage aan het totale groenvolume en zal nooit volwaardig kunnen uitgroeien. De boom mag geveld worden. De boom staat in concurrentiestrijd met naburige bomen, een Quercus robur en Pinus sylvestris. Deze boom is ecologisch waardevoller dan de andere. De boom moet geveld worden om de waardevollere boom meer kansen te geven.
- Boom nr 1 Prunus domestica: De restwand van de stam is minder dan 1/3. De boom heeft een verhoogd risico op stambreuk. Voor de veiligheid is het nodig om deze boom te vellen.
Het voorstel om bosgoed (minstens 80-100 cm) toe te voegen als ondersoort van Prunus avium en Carpinus betulus (of andere inheemse boomsoorten) in het achterste deel van de tuin is goed. Het voorstel om de Prunus domestica te vervangen door een boom van 2de grootte is goed.
Daarom worden volgende voorwaarden opgelegd:
- Bosgoed (minstens 80-100 cm) van Prunus avium en Carpinus betulus (of andere inheemse boomsoorten) moet worden ingeplant als ondersoort in het achterste deel van de tuin.
- De Prunus domestica moet vervangen worden door een boom van 2de grootte.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden de voorwaarden van de stedelijke Groendienst integraal gevolgd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorwaarden van het advies van de dienst Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen dienen te worden gevolgd.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 november 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 30 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 30 november 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 28 februari 2024 |
Verslag GOA | 4 januari 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorwaarden van het advies van de dienst Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen dienen te worden gevolgd.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.