Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

2024_CBS_00889 - District Deurne. Cornelissenlaan, kruispunt Sterckshoflei - Hooftvunderlei. SWOU12281 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_00889 - District Deurne. Cornelissenlaan, kruispunt Sterckshoflei - Hooftvunderlei. SWOU12281 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2024_CBS_00889 - District Deurne. Cornelissenlaan, kruispunt Sterckshoflei - Hooftvunderlei. SWOU12281 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
adviesCoördinatieoverleg Openbaar Domein16 oktober 2023--
projectdefinitie en concept
Goedkeuring districtscollege Deurne
15 januari 2024
11

Het district wil de Cornelissenlaan, kruispunt – Sterckshoflei - Hooftvunderlei heraanleggen. Dit moet zorgen voor een vlottere doorstroming van de zwakke weggebruikers, zonder conflicten tussen fietsers en voetgangers.

Op 15 januari 2024 (jaarnummer 11) keurde het districtscollege Deurne de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Cornelissenlaan, kruispunt – Sterckshoflei - Hooftvunderlei, district Deurne, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Cornelissenlaan, Sterckshoflei, Hooftvunderlei zijn lokale straten.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Voor een comfortabele en vlotte doorstroming van fietsers en voetgangers worden de verkeerslichten in de Sterckshoflei - Hooftvunderlei vervangen door een verhoogde inrichting met een logische aansluiting op de voet- en fietspaden en de parkwegen. In functie van de heraanleg zullen er vier bomen gerooid moeten worden.
Om een vlottere doorstroming vanuit de Cornelissenlaan te verzekeren voorziet men een pad van 5 m breed. Hiervoor dient het oorlogsmonument te worden verplaatst. In samenwerking met Kunst in de stad (KIDS) zal hiervoor een traject doorlopen worden.
De bestaande verharding zal worden opgebroken en opnieuw aangelegd worden als een groene zone.
De kolken worden (in het parkgedeelte) zoveel mogelijk vermeden zodat het regenwater natuurlijk kan infiltreren in de bermen.
Ter hoogte van het Sterckshof wordt een nieuwe laad- en loszone voorzien.

Mobiliteitsvoorwaarden 

  • markeringen (zebrapaden): zebrapad over Sterckshoflei; markering doortrekken over fietspad indien geen of onvoldoende opstelruimte
  • snelheidsregime: 50km/u
  • parkeerorganisatie: niet van toepassing
  • rijrichting: dubbelrichting
  • VRI aan kruispunt Sterckshoflei verdwijnt en wordt vervangen door verkeersplateau met middeneiland 
  • laad-en loszone wordt ingericht op de Sterckshoflei ter vervanging van Cornelissenlaan

Parkeerbalans
In deze zone zijn geen parkeerplaatsen.

 Bomenbalans 
Door de aanleg van het verkeersplateau worden er 4 bomen op de Hooftvunderlei gerooid. De bomen zijn volgens een bestuurlijke akte van 12 oktober 1971 waarbij een kosteloze grondafstand gerealiseerd werd tussen het district Deurne en de provincie Antwerpen, ter verbreding van de huidige straten, eigendom van de Provincie en zullen gecompenseerd worden in het park door de Provincie.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2400/5042500000/224/2DEU010101M01328/2DE090200.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie en concept op voorwaarden dat:

  • er extra 0,5m bufferruimte voorzien wordt tussen afgebakende laad- en loszone en fietspad en laad- en loszone ook in verharding of legpatroon verschillend is van voetpadmateriaal;
    • Dit werd aangepast op plan.
  • de paaltjes iets meer richting kruispunt verplaatst worden en deze zichtbaar genoeg zijn voor fietsers;
    • Dit werd aangepast op plan.
  • de zitbank niet te kort in de buurt van de paaltjes komt;
    • Door de paaltjes te verplaatsen staan ze verder van de zitbank.
  • er rekening gehouden wordt dat men niet meer naast de paaltjes langs het gras kan rijden;
    • Dit wordt opgevolgd in de volgende fase en met beplanting opgelost.
  • de fietsmarkeringen afgestemd worden met mobiliteit;
    • Dit wordt opgenomen in de volgende fase.
  • het verkeersplateau circa 3 meter ingekort wordt;
    • Dit is reeds aangepast op het plan.
  • het verkeersplateau/ asverschuiving voldoende verlicht wordt;
    • De verlichting wordt in, overleg met de betrokken dienst, op plan gezet in een volgende fase.
  • verschuivingen in het fietspad overal bochtstralen van 12m krijgen;
    • De verschuivingen voldoen hieraan.
  • er bekeken wordt of er minder bomen gerooid moeten worden na inkorten van de plateau en de gerooide bomen gecompenseerd worden;
    • Dit werd bekeken met het verkorten van de plateau, de bomen kunnen niet behouden blijven en zullen gecompenseerd worden door de provincie in het park.
  • er bij het Eksterlaarpad bekeken wordt of deze een oude kerkweg is en of deze dan afgeschaft moet worden, ook het ontstaan van een ‘olifantenpad’ op deze plek tegengaan;
    • Het Eksterlaarpad is een oude kerkweg, er zal in de volgende fase bekeken worden of deze behouden moet blijven.
  • het hekwerk en de poort aan de oostzijde mee ingetekend wordt;
    • Dit werd mee ingetekend.
  • er bekeken wordt of er blindengeleiding voorzien moet worden;
    • Dit wordt in een volgende fase bekeken.
  • de nieuwe locatie voor het monument bekeken wordt met het district en KIDS.
    • De nieuwe locatie wordt verder bekeken en besproken.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0101 - Een leefbaar Deurne
2DEU010101 - Grijs, straatmeubilair en verkeersveiligheid
2DEU010101M01328 - SWOU12281 Cornelissenlaan

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (13 november 2023) voor wegeniswerken in de Cornelissenlaan, district Deurne.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20231113_12281_CON_BT_NT_DEF.pdf