Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

2024_CBS_00713 - Omgevingsvergunning - OMV_2023135090. Harmoniestraat 114. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_00713 - Omgevingsvergunning - OMV_2023135090. Harmoniestraat 114. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_00713 - Omgevingsvergunning - OMV_2023135090. Harmoniestraat 114. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023135090

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Sophie Tobback met als adres Duinkerkestraat 33 te 8630 Veurne

Ligging van het project:

Harmoniestraat 114 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1588K5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

doorvoeren van wijzigingen aan de vergunning met referentie OMV_2020037649

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/06/2020: vergunning (OMV_2020037649) voor het regulariseren van het opdelen van een eengezinswoning tot een meergezinswoning;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Meergezinswoning in eclectische stijl: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/6853.

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen – meergezinswoning met 4 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • pand in gesloten bebouwing met 3 bouwlagen onder mansardedak;
  • kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 15,7 en 13,4 m;
  • variërende bouwdiepte met een maximum van 24,2 m ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping, linker perceelgrens;

-          gevelafwerking:

  • gevel in lichte steen;
  • dorpels en plint in blauwe hardsteen;
  • licht groen houten buitenschrijnwerk;
  • zwarte gietijzeren balustrades;
  • poort (erfdienstbaarheid) in rood hout.

 

Bestaande toestand

-          werken in uitvoering.

 

Nieuwe toestand

-          bouwvolume:

  • geïsoleerde (delen van de) zij- en achtergevels en daken;
  • gewijzigde bouwhoogte uitbouw (3de verdieping, linker perceelgrens);
  • overige delen van de constructie conform vergunde toestand;

-          functie, aantal wooneenheden en afwerking voorgevel ongewijzigd.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van het bouwvolume:

  • isoleren van (delen van de) zijgevels, achtergevels en daken;
  • uitbreiden en ophogen van het dakterras bij appartement 3.1;
  • wijzigen van de scheidingsmuren;

-          behouden van de balkenstructuur achteraan de tuin;

-          herinrichten van het pand en het doorvoeren van constructieve wijzigingen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

4 december 2023

20 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

4 december 2023

18 december 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 12 Levendige plint:
    De ruimte palend aan de straat wordt ingericht als fietsenberging. Gezien de gevelbreedte groter is dan 5 m moet deze ruimte voorzien worden als verblijfsruimte;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    De scheidingsmuren worden niet overal voorzien van een minimale opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogst aan grenzende dakvlak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde woonfunctie blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet aanpassingen ten opzichte van de verleende vergunning (OMV_2020037649). Het aantal woonentiteiten wijzigt hierbij niet. De indeling van het gelijkvloers wordt echter wel aangepast met oog op de creatie van een fietsenberging en een afvalberging aan de voorgevelzijde. Hoewel het te betreuren valt dat de levendige plint hierdoor verdwijnt, kan vanuit de erfgoedwaarde van het pand uitzonderlijk een afwijking op artikel 12 van de bouwcode worden gegeven en kan de aanpassing gunstig geadviseerd worden. De voorgestelde indeling heeft namelijk de beperktste impact op de erfgoedwaarde van het pand.

 

Daarnaast werden de achtergevels, delen van de zijgevels en de daken geïsoleerd. Ook werd de balkenstructuur in de tuin behouden vanuit stabiliteitsoverwegingen en met oog op de aanplant van klimplanten. Ook deze ingrepen kunnen gunstig geadviseerd worden.

Tot slot werd de scheidingsmuur met de linkerbuur ter hoogte van de terrassen op de eerste en tweede verdieping lokaal opgehoogd. Deze ophoging is niet noodzakelijk aangezien de inrichting van een beperkte niet-toegankelijke zone volstaat om eventuele inkijk van de terrassen in de achtergevel van de rechterbuur te verhinderen. De lasten inzake verlies van lichttoetreding en een sterke schaduwwerking wegen niet op tegen de beperkte voordelen die de verhoging van de scheidingsmuur met zich meebrengt. Bijgevolg dient het verhogen van de rechterscheidingsmuur uitgesloten te worden uit de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag wijkt daarnaast ook af van artikel 34, stabiliteit en scheidingsmuren van de bouwcode. De terrasafwerking ter hoogte van het plat dak in aansluiting van de slaapkamer op de derde verdieping werd namelijk uitgebreid tot voorbij de scheidingsmuur met de linkerbuur. Hierdoor hangt de terrasconstructie in overkraging over de scheimuur heen wat strijdig is met artikel 34 van de bouwcode. Naast de strijdigheid met artikel 34, leidt deze afwerking ook tot storende zichten voor de linkerbuur. Dit wordt in het ingediende bezwaar ook aangehaald en gestaafd aan de hand van foto’s.

Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen dient als voorwaarde bij de vergunning te worden opgenomen dat de niet toegankelijke zone van het terras op de derde verdieping vrijgemaakt dient te worden van de terrasafwerking.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Aangezien het pand is opgenomen op de inventaris onroerend erfgoed, werd in het kader van de vergunningsaanvraag advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies kan als volgt samengevat worden:

Meergezinswoning in eclectische stijl gebouwd in opdracht van Isidore Jacob Boutems, naar een ontwerp door de architect Charles Wuyts uit 1912. […] Het pand is beeldbepalend omwille van de stedenbouwkundige, bouwhistorische en esthetische waarde van zowel het exterieur als het interieur. […] Men wenst een aantal zaken te regulariseren. Het interieur van het pand heeft al verbouwingen ondergaan die een grote impact hadden op de erfgoedwaarde van het interieur. De te regulariseren werken hebben eveneens een impact op de erfgoedwaarde van het pand. Gelet echter op de beperkte erfgoedwaarde van het interieur zijn de voorgestelde ingrepen regulariseerbaar. Gelet op het voorgaande wordt een gunstig advies verleend.”

Bovenstaand advies wordt bijgetreden.


Aangezien de aanvraag geen gevelwijzigingen voorziet, blijft de visuele inpasbaarheid gegarandeerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het verhogen van de scheidingsmuur met de rechterbuur, Harmoniestraat 110, wordt uitgesloten uit de vergunning.

3. De niet-toegankelijke zone van het terras op de derde verdieping dient vrijgemaakt te worden van terrasafwerking.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 oktober 2023

Volledig en ontvankelijk

4 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

2 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

3 maart 2024

Verslag GOA

25 januari 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd 1 bezwaarschrift ingediend. De bezwaren worden hieronder samengevat en besproken.

 

  1. Verlies van uitzicht door uitkragende terrasconstructie: Het bezwaar tegen het verlies van uitzicht door het doortrekken van het terras aan de derde verdieping tot voorbij de scheidingsmuur.
    Beoordeling: Het klopt dat de terrasconstructie verder rijkt dan de scheidingsmuur en dat deze hierdoor in overkraging over de scheimuur heen hangt. Dit is strijdig is met artikel 34, stabiliteit en scheidingsmuren van de bouwcode. Het bezwaar is gegrond;

 

  1. Verlies van uitzicht door behoud pergolaconstructie: Het bezwaar tegen het verlies van uitzicht door het behoud van de stalen pergolaconstructie in de tuin.
    Beoordeling: Het klopt dat de pergolaconstructie behouden blijft. Deze wordt ingezet om de stabiliteit van de gemene muren te garanderen en om klimplanten te laten groeien. Het uitzicht wordt slechts beperkt gewijzigd door het behoud van de pergola en vormt daarnaast een subjectief gegeven. Er kan dus bezwaarlijk gesteld worden dat hierdoor de woonkwaliteit van het naastgelegen pand in het gedrang komt. Het bezwaar is ongegrond;

 

  1. Rechten op gemene muren: Het bezwaar dat er aan de buitenzijde van een gemene muur geïsoleerd wordt zonder dat daarvoor toestemming werd gegeven en waardoor er mogelijks niet voldaan is aan bepaalde burgerlijke rechten;
    Beoordeling: Overeenkomstig artikel 4.2.22. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening hebben stedenbouwkundige vergunningen een zakelijk karakter en worden ze verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten. Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard. Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het verhogen van de scheidingsmuur met de rechterbuur, Harmoniestraat 110, wordt uitgesloten uit de vergunning.

3. De niet-toegankelijke zone van het terras op de derde verdieping dient vrijgemaakt te worden van terrasafwerking.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.