Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

2024_CBS_00741 - Omgevingsvergunning - OMV_2023141818. Van Nevelestraat 116. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_00741 - Omgevingsvergunning - OMV_2023141818. Van Nevelestraat 116. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_00741 - Omgevingsvergunning - OMV_2023141818. Van Nevelestraat 116. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023141818

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Meri Muradyan met als adres Van Nevelestraat 116 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Nevelestraat 116 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 28 sectie A nr. 28Z5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/04/1937: toelating (329#14539) voor het veranderen van de voorgevel.

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen - eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • pand in gesloten bebouwing met 2 bouwlagen onder plat dak;
  • kroonlijsthoogte 8,02 m;
  • getrapt bouwvolume met een maximum van 16,04 m (linkerzijde perceel);

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen;
  • geveldetaillering in witte bepleistering;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • houten buitenschrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-          afwijkend bouwvolume.

 

Nieuwe toestand

-          functie, aantal wooneenheden en gevelafwerking ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • pand in gesloten bebouwing met 3 bouwlagen onder plat dak;
  • kroonlijsthoogte 9,82 m;
  • variërende bouwdiepte met een maximum van 16,04 m.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van het bouwvolume:

  • deels slopen van de niet vergunde veranda;
  • uitbreiden van het bouwvolume op de gelijkvloerse verdieping;
  • optoppen van het pand;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:

  • artikel 7:
    §4 Er wordt op plan onvoldoende informatie aangeleverd met betrekking tot het hergebruik van het opgevangen hemelwater en de aanvoerleidingen.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    Niet alle scheidingsmuren worden voorzien van een minimale opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak.
    Bovendien wordt de uitbreiding van de scheidingsmuur voorzien als enkelvoudige scheidingsmuur met een beperkte dikte van circa 15 cm in metselwerk. Enkelvoudige scheidingsmuren moeten qua dikte en materiaal echter voldoen aan de voorwaarden opgelegd in punt 4 van dit artikel;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    De aanvraag heeft betrekking op wijzigingen aan het rioolstelstel, echter wordt in nieuwe toestand geen gescheiden rioolsysteem aangeboden aan de straat. Bovendien zal deze nieuwe aansluiting moeten gebeuren conform artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande eengezinswoning blijft behouden en is verenigbaar met de bestemming woongebied volgens gewestplan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag wordt gesitueerd in een straat die gekenmerkt wordt door woningen met twee tot drie bouwlagen. De kenmerkende bouwdiepte van het hoofdvolume bedraagt 8,82 m en de bouwdiepte van de uitbouwen ongeveer 16,00 m.

De uitbouw van de bestaande woning wordt afgebroken en vervangen door een compacter volume.

Bijkomend wordt het hoofdvolume wordt van een bijkomende bouwlaag voorzien.

Deze ingrepen zijn in overeenstemming met het referentiebeeld van de omgeving en kunnen gunstig beoordeeld worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het bestaande voorgevelvlak wordt met de toevoeging van de nieuwe bouwlaag doorgetrokken. De bestaande kroonlijst wordt verwijderd.

De nieuwe raamopening wordt afgestemd op de afmetingen van de raamopening op de onderliggende verdiepingen en de gevelafwerking in cementering wordt herhaald in een orthogonale variant.

Tenslotte wordt de nieuwe bouwlaag afgewerkt met een nieuwe uitkragende kroonlijst; wat kenmerkend is in de omgeving.

Deze ontwerpkeuzes zorgen voor een harmonieuze afstemming tussen met de bestaande gevel en het straatbeeld. Deze visueel-vormelijke inpassing van de aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Omdat er onvoldoende dakopstand voorzien wordt ter hoogte van het nieuwe dak (bouwcode, art. 34) worden voorwaarden opgelegd naar de brandweerstand ervan.

 

De verhoging van de scheidingsmuur met de rechteraanpalende woning in functie van de bijkomende bouwlaag wordt voorzien als enkelvoudige scheidingsmuur met een dikte van 15 cm in metselwerk. Enkelvoudige scheidingsmuren moeten qua dikte en materiaal echter voldoen aan de voorwaarden opgelegd in artikel 34 van de bouwcode. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.

 

De plannen leveren onvoldoende informatie aan met betrekking tot het hergebruik van het opgevangen hemelwater en de aanvoerleidingen (hemelwaterverordening, artikel 7). Daarom wordt dit in de voorwaarden bij de vergunning opgenomen.

 

De aanvraag heeft betrekking op wijzigingen aan het rioolstelstel, echter wordt in nieuwe toestand geen gescheiden rioolsysteem aangeboden aan de straat (bouwcode, artikel 40). Bovendien zal deze nieuwe aansluiting moeten gebeuren conform artikel 41 van de bouwcode. Dit wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld.

 

Mits rekening houdend met de gestelde voorwaarden zijn de voorgestelde wijzigingen en toevoegingen inpasbaar in het referentiebeeld en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Conform artikel 34 van de bouwcode moet het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien worden van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

2. De dikte van de enkelvoudige scheidingsmuur met de rechteraanpalende woning ter hoogte van de optopping moet conform artikel 34 van de bouwcode minstens 18 centimeter bedragen.

3. Er moeten aanvoerleidingen worden aangelegd van de hemelwaterput naar elk toilet, naar de plaats waar de wasmachine is gepland en naar de tuin.

4. Het rioolsysteem moet worden aangelegd conform artikel 40 en 41 van de bouwcode.

5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 oktober 2023

Volledig en ontvankelijk

7 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

5 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

6 maart 2024

Verslag GOA

26 januari 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Verhoging van de aanbouw: Het bezwaar dat door de verhoging van de aanbouw een deel van het daglicht zal verdwijnen op de woning van de bezwaarindiener waardoor de investering van de zonnepanelen teniet wordt gedaan;

Beoordeling: De aanvraag beoogt een optopping van het hoofdvolume van de woning die gesitueerd is in een omgeving die wordt gekenmerkt wordt door woningen met twee tot drie bouwlagen. De optopping is in overeenstemming met het referentiebeeld van de omgeving. De aanwezigheid van zonnepanelen op een aanpalend volume kan geen aanleiding vormen om een aanvraag die in overeenstemming is met het referentiebeeld ongunstig te adviseren.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Conform artikel 34 van de bouwcode moet het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien worden van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

2. De dikte van de enkelvoudige scheidingsmuur met de rechteraanpalende woning ter hoogte van de optopping moet conform artikel 34 van de bouwcode minstens 18 centimeter bedragen.

3. Er moeten aanvoerleidingen worden aangelegd van de hemelwaterput naar elk toilet, naar de plaats waar de wasmachine is gepland en naar de tuin.

4. Het rioolsysteem moet worden aangelegd conform artikel 40 en 41 van de bouwcode.

5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.