Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

2024_CBS_00707 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023132999. Polderdijkweg 3. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_00707 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023132999. Polderdijkweg 3. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_00707 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023132999. Polderdijkweg 3. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2023132999

Gegevens van de aanvrager:

BV EXXONMOBIL PETROLEUM & CHEMICAL met als adres Polderdijkweg 3 te 2030 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

BV EXXONMOBIL PETROLEUM & CHEMICAL (0416375270) met als adres Polderdijkweg 3 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Polderdijkweg 3 te 2030 Antwerpen.

Kadastrale percelen:

afdeling 14 sectie A nrs. 38L, 51F, 120T, 134T4, 305P2 en 305R2

waarvan:

 

-          20180720-0027

afdeling 14 sectie A nrs. 305R2, 134T4, 51F, 305P2, 38L en 120T (ExxonMobil Raffinaderij)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Bouw technische installaties en aanleg verhardingen;

Raffinaderij: verandering door uitbreiding en verzoek bijstelling/afwijking milieuvoorwaarden.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     Op 18 september 2023 werd bij de deputatie een vergunningsaanvraag ingediend voor het bouwen van een nieuwe DCCF-eenheid (OMV_2023058532). Het college van burgemeester en schepenen heeft hierover op 1 december 2023 een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht. Op het moment van de opmaak van dit advies heeft de deputatie nog geen beslissing genomen over de vergunningsaanvraag;

-     11/04/2014: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//20144) voor het plaatsen van een nieuwe installatie voor het opwaarderen van zware stookolie;

-     11/10/2013: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//20133991) voor het slopen van 9 bestaande bovengrondse tanks, dijken, bovengrondse constructies en 3 gebouwen. Het plaatsen van 2 nieuwe bovengrondse tanks, tankmuren en omheiningen. Aanleg van werfstroken.

 

Bestaande toestand

-     functie: industrie en bedrijvigheid; 

-     inrichting: de bouwplaats in het noorden van een terrein van een grootschalig petrochemisch bedrijf is momenteel onverhard. De sloop van de bestaande constructies, de aanleg van een betonverharding en het plaatsen van installaties voor een nieuwe DCCF-eenheid is opgenomen in de vergunningsaanvraag OMV_2023058532. 

 

Nieuwe toestand

-     functie: industrie en bedrijvigheid; 

-     inrichting: 

  • ter hoogte van de (nog niet vergunde) DCCF-eenheid worden op de betonverharding technische installaties geplaatst voor het project P2K8 (Plastic to Coker);
  • in de DCU-zone wordt een nieuwe betonverharding aangelegd waarop een container geplaatst wordt voor het project iMosc (Improved Mobil Oil Sludge Coprocessing).  

 

Inhoud van de aanvraag 

-     bouwen van technische installaties; 

-     aanleggen van een verharding; 

-     plaatsen van een technische container.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 23 december 2010 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning verleend voor het verder exploiteren van een raffinaderij, voor een termijn verstrijkend op 23 december 2030. Nadien werden er nog diverse vergunningen verleend voor veranderingen.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft in hoofdzaak een uitbreiding van de Delayed Coker Unit van de raffinaderij.

 

Aangevraagde rubriek(en)

  

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

2.2.5.e)3°

opslag en nuttige toepassing - opslag en fysisch-chemische behandeling, al of niet in combinatie met een mechanische behandeling, van andere niet gevaarlijke afvalstoffen met een opslagcapaciteit van meer dan 25 ton;

221 ton

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

+23 kW

17.2.2.

VR-plichtige inrichting waar gevaarlijke producten in hoeveelheden die gelijk zijn aan of groter zijn dan de hoeveelheid, vermeld in bijlage 5, deel 1 en 2, kolom 3, bij dit besluit, aanwezig zijn, in voorkomend geval gebruikmakend van de sommatieregel, vermeld in noot 4 bij bijlage 5, deel 1 en deel 2 (hogedrempel Seveso-inrichting).

+130 ton

 

 

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden uit vergunning of meldingsakte


1.

Bij te stellen voorwaarde:

Voeding van de DCU-eenheid betreft in hoofdzaak residuen van vacuümdestillatie-installaties van de eigen of van andere raffinaderijen. Ook volgende andere residuen mogen verwerkt worden in de DCU-eenheid: 
a. Residu van katalytische krakers
b. Residu van stoomkrakers
c. Residu van 'visbreakers'
d. Residu van deasphalting units

Deze 4 stromen kunnen afkomstig zijn van de eigen raffinaderij of andere raffinaderijen of petrochemische installaties

Voorgestelde aanvulling: 
Daarnaast kan ook volgende stroom verwerkt worden in de DCU-eenheid:
e. Grondstof op basis van kunststofafval

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluxys

20 december 2023

21 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

Haven van Antwerpen-Brugge, subadvies milieu

21 december 2023

11 januari 2024

Gunstig

Defensie

20 december 2023

18 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

20 december 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

Over het goed loopt tevens een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.

In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van transportleidingen en hun aanhorigheden. Nieuwe leidingen worden gerealiseerd in functie van het optimaal ruimtegebruik van de leidingstraat. De aanvragen voor vergunningen voor een transportleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming.

De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de leidingen en hun aanhorigheden niet in het gedrang worden gebracht

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften: 

-     Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven; 

-     Gebied voor waterweginfrastructuur voor het Marshalldok en het Hansadok; 

-     overdruk Leidingstraat parallel met de Polderdijkweg. 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.

De gewestelijke hemelwaterverordening is volgens de aanvrager niet van toepassing op de aanvraag aangezien het hemelwater zo vervuild wordt dat het als afvalwater beschouwd moet worden. Dit kan echter alleen van toepassing zijn op de verhardingen en niet op de nieuwe dakoppervlakte van de technische containers. Voor het hemelwater dat op de containers valt, dient er voldaan te worden aan de gewestelijke hemelwaterverordening.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag staat in functie van de projecten P2K8 (Plastic to Coker) en iMosc (Improved Mobil Oil Sludge Coprocessing). Deze hebben als functie het kunststofafval (en in mindere mate slop/slib stromen afkomstig van de raffinaderij) in te zetten als voeding voor de DCU (Delayed Coker Unit).

 

Voor de P2K8 worden volgende technische installaties geplaatst: 

-     een silo met een diameter van 6 meter en hoogte van 27 meter; 

-     PMA-skid: bestaande uit twee pompen, een grinder, een mixer en een hopper met een totale oppervlakte van 65 m² (13 meter x 5 meter) en een maximale hoogte van 15,9 meter; 

-     een platform horende bij de PMA-skid die verwerkt zit in de leidingbrug met een oppervlakte van 78,35 m² (16,67 meter x 4,7 meter); 

-     twee warmtewisselaars met een lengte van 7,5 meter en hoogte van 4,35 meter;

-     een technische container met een oppervlakte van circa 2,9 m² (6,7 meter x 2,3 meter) en een hoogte van 3 meter; 

-     een luchtblazer met een oppervlakte van 3,75 m² (2,5 meter x 1,5 meter) en een hoogte van 1,8 meter. 

 

Meer naar het zuiden wordt voor iMosc een nieuwe betonverharding aangelegd met een oppervlakte van 90 m² (20 meter x 4,5 meter). Hierop wordt een technische container geplaatst die volledig gesloten is zonder toegangen. Deze container heeft een oppervlakte van 51 m² (15 meter x 3,4 meter) en een hoogte van 2,8 meter.

 

De nieuwe constructies dragen bij tot de verdere exploitatie van het bedrijf waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De nieuwe constructies zijn beperkt qua omvang en worden geplaatst binnen de bestaande contour van het industrieterrein waardoor geen extra ruimte wordt ingenomen. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe technische installaties wordt uitgevoerd in staal in een grijze kleur. De gebruikte materialen zijn neutraal en typerend aan deze industriële omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Wegens de situering van de aanvraag in de directe nabijheid van pijpleidingen werd het advies ingewonnen van de beheerders van deze leidingen. Deze adviezen van Fluxys Belgium en Defensie zijn voorwaardelijk gunstig. De voorwaarden uit deze adviezen, gericht op het vrijwaren van de integriteit van omgevende infrastructuren, met het oog op de beperking van de hinder van de geplande werkzaamheden en met het oog op de veiligheid, kunnen integraal aan deze vergunning worden gehecht.

 

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Op moment van opmaak van dit verslag was dit advies nog niet verleend. Ook het college hecht belang aan dit advies.

 

Wegens de nabijheid van een waterleiding werd advies gevraagd aan Water-link. Zij hebben echter geen tijdig advies uitgebracht. De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een KLIP-aanvraag in te dienen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

ExxonMobil Petroleum & Chemical baat aan de Scheldelaan een raffinaderij uit.

Het voorliggend project is gerelateerd aan het voorzien van installaties voor het geavanceerd recycleren van kunststofafval door het uitvoeren van het Improved Mobil Oil Sludge Coprocessing (iMOSC) project en het Plastics to Coker (P2K8) project, waarbij kunststofafval fysicochemisch wordt omgezet door menging en verhitting, waarna deze als grondstof wordt gebruikt voor een bestaande installatie, de Delayed Coker eenheid (DCU). De bestaande DCU-installatie wijzigt niet, de wijziging betreft de aanpassingen nodig om het kunststofafval te kunnen gebruiken als nieuw type voeding voor deze installatie.

Men voorziet onder meer de opslag van 220 ton kunststofafval in een silo en 1 ton in een hopper. Er wordt eveneens een bijstelling van de bijzondere voorwaarde gevraagd met betrekking tot welke residuen verwerkt mogen worden in de DCU-eenheid. Momenteel zijn dit:

-     Residu van katalytische krakers;

-     Residu van stoomkrakers;

-     Residu van 'visbreakers';

-     Residu van deasphalting units.

Daar zou dan volgende bijkomen:

-     Grondstof op basis van kunststofafval.

 

Door de stad Antwerpen wordt opgemerkt dat in het dossier geen bijstellingen aangevraagd worden van de sectorale voorwaarden die gekoppeld zijn aan de nieuwe afvalstoffenrubriek 2.2.5.e)3°.

 

Door een uitbreiding van de opslag van gevaarlijke stoffen, namelijk voor 110 ton kerosines en 18 ton aardolieproducten, is het dossier voorzien van een veiligheidsnota. De erkende VR-deskundige concludeert dat de geplande verandering geen bijkomend aanzienlijk extern mensrisico en geen bijkomend aanzienlijk milieurisico met zich meebrengt. Het Team Omgevingseffecten sluit zich bij die conclusie aan.

 

Ter ondersteuning van voorliggend project wordt een bijkomende vacuümblower van 23 kW voorzien.

 

Het dossier is voorzien van een energiestudie gezien de wijzigingen gepaard gaan met een energieverbruik van 477 TJ/jaar.

De veiligheidsnota en energiestudie hebben naast voorliggend project ook betrekking op een voorgaand project.

Het is finaal aan het Vlaams Energie- & Klimaatagentschap om te oordelen over de kwaliteit van de opgestelde energiestudie en kosten-batenanalyse.

 

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden en voor zover het advies van de Brandweerzone Antwerpen gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er dient voldaan te worden aan de gewestelijke hemelwaterverordening.

2. De voorwaarden uit het advies van Fluxys dienen strikt nageleefd te worden.

3. De voorwaarden uit het advies van Defensie dienen strikt nageleefd te worden.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

2.2.5.e)3°

opslag en nuttige toepassing - opslag en fysisch-chemische behandeling, al of niet in combinatie met een mechanische behandeling, van andere niet gevaarlijke afvalstoffen met een opslagcapaciteit van meer dan 25 ton;

221 ton

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

+23 kW

17.2.2.

VR-plichtige inrichting waar gevaarlijke producten in hoeveelheden die gelijk zijn aan of groter zijn dan de hoeveelheid, vermeld in bijlage 5, deel 1 en 2, kolom 3, bij dit besluit, aanwezig zijn, in voorkomend geval gebruikmakend van de sommatieregel, vermeld in noot 4 bij bijlage 5, deel 1 en deel 2 (hogedrempel Seveso-inrichting).

+130 ton

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

19 december 2023

Start openbaar onderzoek

29 december 2023

Einde openbaar onderzoek

27 januari 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

7 februari 2024

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

29 december 2023

27 januari 2024

0

0

0

4

 

Bespreking van de bezwaren

 

Tijdens het openbaar onderzoek werd een digitaal bezwaarschrift ontvangen van NMBS. Met dit bezwaarschrift reageert NMBS op het schrijven van de stad in het kader van het openbaar onderzoek. NMBS stelt dat zij niet betrokken zijn bij dit terrein.

 

Daarnaast werd eveneens naar aanleiding van het schrijven van de stad in het kader van het openbaar onderzoek een digitaal bezwaarschrift ontvangen van Elia. Zij stellen vast dat de werken zich situeren in de zone 0 tot 50 meter ten opzichte van een hoogspanningslijn en vragen rekening te houden met enkele richtlijnen, waaronder de te behouden veiligheidsafstanden.

 

Er werden tevens digitale bezwaarschriften ontvangen van Fluxys Belgium en Defensie. Deze bezwaarschriften betreffen eenzelfde advies dat zij ook via het omgevingsloket hebben uitgebracht in kader van voorliggende aanvraag.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er dient voldaan te worden aan de gewestelijke hemelwaterverordening.

2. De voorwaarden uit het advies van Fluxys dienen strikt nageleefd te worden.

3. De voorwaarden uit het advies van Defensie dienen strikt nageleefd te worden.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.