Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

2024_CBS_00493 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Deels gunstig advies - OMV_2023129921. Schijnpoortweg 133 en 135. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_00493 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Deels gunstig advies - OMV_2023129921. Schijnpoortweg 133 en 135. District Merksem - Goedkeuring 2024_CBS_00493 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Deels gunstig advies - OMV_2023129921. Schijnpoortweg 133 en 135. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een verzoek tot bijstelling van vergunningsvoorwaarden ingediend. Het verzoek wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2023129921

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

NV Smurfit Kappa Recycling (0403742506) met als adres Schijnpoortweg 135 te 2170 Antwerpen

Ligging van het project:

Schijnpoortweg 133-135 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie D nr. 5V2

waarvan:

 

-     20230929-0050

afdeling 40 sectie D nr. 5V2 (Smurfit Kappa)

Vergunningsplichten:

exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van het verzoek:

recyclagebedrijf: bijstelling voorwaarden op de aan- en afvoertijden van afvalstoffen

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Aan Smurfit Kappa Recycling nv werd op 7 november 2013 een milieuvergunning uitgereikt met kenmerk MLAV1/2013-363 voor een periode van 20 jaar.

 

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden


1

Bij te stellen voorwaarde:

Tenzij anders bepaald in de omgevingsvergunning voor de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit mag de normale afvalstoffenaanvoer en -afvoer niet vóór 7.00 uur en na 19.00 uur plaatsvinden.

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling:

Smurfit Kappa te Merksem wenst de afvalstoffenaanvoer en -afvoer te laten plaatsvinden: 

-     van maandag tot en met vrijdag van 4.00 uur tot 21.00 uur;

-     zaterdag van 6.00 uur tot 16.00 uur.

Dit gedurende 10 jaar (gelijklopend met de basisvergunning die eindigt op 7 november 2033). 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Departement Omgeving - Advies Milieu

7 december 2023

18 januari 2024

Geen advies

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

Het verzoek ligt niet in een verkaveling.

 

 

Omgevingstoets

  

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Het bedrijf recycleert oud-papiersoorten zoals kantoorpapier, huishoudelijk papier, karton, drukwerk en kranten. Daarnaast wordt er ook polyethyleen folie verwerkt. Het ingezamelde materiaal wordt door eigen vervoer opgehaald bij klanten of door derden aangeleverd.

 

De aanvraag betreft een afwijking op de sectorale bepaling vervat in artikel 5.2.1.2.§3 van VLAREM II:

-     “ Tenzij anders bepaald in de omgevingsvergunning voor de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit mag de normale afvalstoffenaanvoer en -afvoer niet vóór 7.00 uur en na 19.00 uur plaatsvinden.”

 

Het bedrijf wenst de afvalstoffenaanvoer en -afvoer te laten plaatsvinden: 

-     van maandag tot en met vrijdag van 4.00 uur tot 21.00 uur; 

-     zaterdag van 6.00 uur tot 16.00 uur.

 

De afwijking op de reglementaire afvoertijden wordt als volgt gemotiveerd:

“Bij evenementen in het Sportpaleis krijgt de hele omgeving te maken met grote verkeershinder. Hoe vroeger de transporten kunnen plaatsvinden, hoe minder transporten er tijdens deze drukke periodes moeten plaatsvinden. Verder worden er in de Schijnpoortweg wegeniswerken gepland en dit tot februari 2024. Voorts wordt er naar de werken aan de Oosterweelverbinding verwezen. Deze zullen, volgens de aanvrager, de komende 10 à 20 jaar een enorme impact hebben op heel de omgeving rondom het industrieterrein. Dit zal zorgen dat al het verkeer in de komende jaren gefaseerd omgeleid zal worden met de nodige hinder tot gevolg. Het vermijden van extra vrachtwagens tijdens deze momenten in de piekuren is van cruciaal belang voor de buurt als voor de activiteiten. Tenslotte verwacht de aanvrager bij aan- en afvoer van afvalstoffen geen noemenswaardige geluidshinder, zowel bij het laden en lossen op de vestiging als bij de transportbewegingen in de omgeving.”

 

Algemeen dient opgemerkt te worden dat de aangehaalde argumenten niet afdoende zijn om de gevraagde afwijking op de aan- en afvoertijden van afvalstoffen te rechtvaardigen. De wegeniswerken zijn tijdelijk van aard en de mobiliteitsproblemen ten gevolge van events op het Sportpaleis situeren zich voornamelijk in de late namiddag en ‘s avonds. De werken in het kader van de Oosterweelverbinding kunnen eveneens geen aanleiding geven tot de verschuiving van de activiteiten naar de nachtperioden én het hypothekeren van de nachtrust van de omwonenden tot gevolg. Indien hiervoor toelating zou gegeven worden, zouden alle bedrijven binnen de hele stad Antwerpen gebruik kunnen maken van deze uitzonderingsmaatregel gedurende de hele duurtijd van de Oosterweelwerken. Dit is geen argument om de hinderlijke activiteiten van laden en lossen te verplaatsen naar de nachtelijke uren en zo overdreven hinder naar de nabijgelegen woningen te veroorzaken.

 

De inrichting ligt in een KMO-zone gelegen tussen het Lobroekdok, het Albertkanaal en de Schijnpoortweg. Het bedrijf ligt ook op circa 50 meter van het woongebied Kronenburg. Volgens de geluidbelastingkaart is de invloed van bronnen als ‘wegen’ tijdens de nachtperioden er maximaal. Deze kaarten geven in feite een inzicht in de globale blootstelling aan geluid weer. Zo bedraagt de blootstelling aan geluid uit het verkeer in de Tweemontstraat tijdens de nachtperioden gemiddeld 65 à 69 dB(A), daar waar de richtwaarde dat gehanteerd moet worden conform de milieukwaliteitsnormen, maar de helft is.

 

Gelet op de parameter LNight, in feite een indicator voor slaapverstoring, er bijzonder hoog is, is een bijkomend verkeersgeneratie tijdens de nachtperioden onverantwoord.

 

Een goede nachtrust is biologisch noodzakelijk en wat de bewoners van de betrokken woonwijk ook mogen koesteren.

Gezien op geen enkele manier aangetoond wordt dat de gevraagde uitbreiding van exploitatie uren tijdens de nacht niet tot geluidsoverlast zal leiden, kan bijgevolg geen toelating gegeven worden voor de afwijking tijdens de nachtelijke periode van 4-7 uur in de week of van 6-7u op zaterdag

Gezien de specifieke en uitzonderlijke situatie ter plaatse, zoals de exploitatie van het sportpaleis, de gevraagde afwijking tijdens de avonduren, de ligging in industriegebied en de buffer door de aanwezigheid van de brug, kunnen de overige gevraagde afwijkingsuren gunstig geadviseerd worden.


Advies van het college

Er wordt een deels gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen gezien de te verwachten hinder naar buurtbewoners door het gevraagde uitbreidingsvenster van afvalstoffenaanvoer en -afvoer.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

7 december 2023

Start openbaar onderzoek

17 december 2023

Einde openbaar onderzoek

15 januari 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

26 januari 2024

 

Onderzoek

Het verzoek werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

17 december 2023

15 januari 2024

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een deels-gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op het verzoek.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.