Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

2024_CBS_00699 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023114324. Boomsesteenweg 957, Atomiumlaan zonder nummer (zn), Folklorelaan 16-18. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_00699 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023114324. Boomsesteenweg 957, Atomiumlaan zonder nummer (zn), Folklorelaan 16-18. District Wilrijk - Goedkeuring 2024_CBS_00699 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023114324. Boomsesteenweg 957, Atomiumlaan zonder nummer (zn), Folklorelaan 16-18. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2023114324

Gegevens van de aanvrager:

NV Atlas Copco Airpower met als contactadres Boomsesteenweg 957 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Gegevens van de exploitant:

NV Atlas Copco Airpower (0403992231) met als contactadres Boomsesteenweg 957 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Boomsesteenweg 957, Folklorelaan 16-18, Atomiumlaan zonder nummer (zn) te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

Antwerpen afdeling 44 sectie D nrs. 439F5, 498F, 518D en 521_0, Aartselaar afdeling 1 sectie B nrs. 38D, 52D, 53A, 58A, 58B, 59A, sectie C nrs. 16A, 19M

waarvan:

 

-     20180312-0081

Antwerpen afdeling 44 sectie D nrs. 439F5, 498F, 518D en 521_0, Aartselaar afdeling 1 sectie B nrs. 38D, 52D, 53A, 58A, 58B, 59A, sectie C nrs. 16A, 19M (Atlas Copco Airpower NV)

-     20231030-0025

Antwerpen afdeling 44 sectie D nr. 498F (Bemaling parkeergebouw)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het realiseren van een parkeergebouw en de exploitatie van de hiermee verbonden technische installaties

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     19/10/2023: voorwaardelijke vergunning (OMV_2023105600) voor het bouwen van een mezzanine in een industrie en bedrijvigheidsmagazijn;

-     24/08/2023: voorwaardelijke vergunning (OMV_2023033128) voor de fabricage van compressoren en generatoren: verandering door wijziging en uitbreiding;

-     24/11/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2021036876) voor een inrichting voor de fabricage van compressoren en generatoren - het uitbreiden van de testzone touch up;

-     21/04/2022: vergunning (OMV_2021178727) voor het bouwen van een kopcabine aan de bestaande bebouwing en een inrichting voor de fabricage van compressoren en generatoren - het veranderen door uitbreiding;

-     29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/98779.

 

Vergunde toestand

-     functie: 

  • industriegebouw;
  • onderwerp is de open parking ten noorden van het industriegebouw;

-     bouwvolume: 

  • open parkeerplaats met 652 autostaanplaatsen;
  • 4 fietsenstallingen;
  • 1 overkapping;
  • 2 koepelloodsen.

 

Nieuwe toestand

-     functie:  

  • parkeergebouw met bijkomende in- en uitritten;
  • passerelle van parkeergebouw naar gebouw Fusion;
  • bureelcontainer voor een termijn van 8 jaar;
  • 8 stockagerekken;
  • 2 wadi’s;
  • vellen van 2 esdoorns;

-     bouwvolume: 

  • parkeergebouw:
    • 3 bouwlagen met plat dak;
    • parkeerplaatsen op de dakverdieping;
    • bouwdiepte 32,5 m;
    • lengte 302,95 m;
    • bouwhoogte 13,76 m;
    • passerelle van de dakverdieping naar gebouw Fusion;
    • 1.188 autostaanplaatsen, 280 fietsstaanplaatsen en 78 motostaanplaatsen;
  • bureelcontainer:
    • 1 bouwlaag met plat dak;
    • bouwdiepte 6 m op 6 m;
    • kroonlijsthoogte 3,55 m;

-     gevelafwerking: 

  • parkeergebouw:
    • betonnen prefabwanden, -balken/-borstweringen en -kolommen;
    • verticale stroken met grondgebonden groen;
  • bureelcontainer:
    • grijze metaalbeplanting;
    • zwart buitenschrijnwerk;

-     inrichting: 

  • binnenplein in betonverharding;
  • circulatieroute in asfaltverharding;
  • 8 stockagerekken met een lengte van 39,5 m, een breedte van 2,5 m en een hoogte van 4,5 m;
  • afvalcontainers ten westen van de stockagerekken;
  • 2 wadi’s met een breedte van 3 m en waarvan één met een lengte van 43,2 m en één met een lengte van 180 m;
  • vellen van 2 esdoorns in de Atomiumlaan voor het verwezenlijken van de meest oostelijke in- en uitrit;
  • aanleggen van 3 in- en uitritten.

 

Inhoud van de aanvraag 

-     slopen van de bestaande verharding;

-     slopen van 4 fietsbergingen;

-     slopen van 1 overkapping;

-     slopen van 2 koepelloodsen;

-     vellen van 2 esdoorns;

-     oprichten van een nieuw parkeergebouw met passerelle naar het naastliggende industriegebouw;

-     aanleggen van een binnenplein in beton- en asfaltverharding;

-     aanleggen van 2 wadi’s;

-     aanleggen van 3 in- en uitritten. 

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 26 november 2009 verleende de deputatie een milieuvergunning (kenmerk MLAV1/09-296) aan Atlas Copco Airpower nv (AC) voor het verder uitbaten van een productie-inrichting van compressoren, generatoren en de bijhorende randactiviteiten en technische installaties. Op 23 maart 2017 werd de vergunning grondig aangepast en uitgebreid (kenmerk MLAV1/2016-163). Op 3 december 2020 werd het productiegebouw uitgebreid (kenmerk OMV_2020085273), op 7 april 2022 werd een uitbreiding met een nieuw kantoorgebouw vergund (kenmerk OMV_2021164280) en op 24 november 2022 werd de vergunning uitgebreid met koelinstallaties en een nieuwe transformator (kenmerk OMV_2021036876). Op 24 augustus 2023 werd de vergunning verder geactualiseerd aan de veranderde exploitatie op de site (Project Fusion) (kenmerk OMV_2023033128). De vergunning voor de ingedeelde inrichtingen of activiteiten is geldig tot 26 november 2029.

 

Inhoud van de aanvraag

Het project omvat de uitbreiding van de technische installaties in functie van een nieuw te bouwen parkeergebouw.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Atlas Copco Airpower NV
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

+ 1x 2.000 kVA

15.1.2°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

+ 21 voertuigen

16.3.1°

koelinstallaties, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een gezamenlijke hoeveelheid van meer dan 2.000 ton CO2–equivalent;

+ 3,38 ton CO2–equivalent

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW.

+ 18,50 kW

 

Aangevraagde rubriek(en) Bemaling parkeergebouw
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.6.3.2°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur;

38,80 m³/uur (nieuw)

53.2.2°b)1°

bemaling die technisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van werken of de aanleg van nutsvoorzieningen, beide met inbegrip van terug in de ondergrond brengen van bemalingswater in dezelfde watervoerende laag en het nuttige gebruik tot maximaal 5.000 m³ bemalingswater per jaar. Dit voor bemalingen niet gelegen in beschermde duingebieden, in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en een verlaging van het grondwaterpeil wordt beperkt tot maximaal 4 meter onder maaiveld.

31.400 m³/jaar (nieuw)

 

 

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden

 

Bemaling parkeergebouw

Bij te stellen voorwaarde:

  1. afwijking op bijlage 4.2.5.1. controle-inrichting voor lozingen van afvalwater;
  2. afwijking op bijlage 4.2.5.2. controle en beoordeling van de meetresultaten op lozingen van bedrijfsafvalwater en koelwater.

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling:

Gezien het een tijdelijke bemaling en tijdelijke lozing betreft wordt er geen meetgoot en speciale meetapparatuur geplaatst, enkel een staalnamekraan. De debietsmeter die geplaatst wordt, is conform Vlarem II artikel 5.53.3.32. §12 (meetinrichting tijdelijke bemaling).

 

Staalname van het bemalingswater zal gedurende de bemaling gebeuren door middel van een staalnamekraantje op de collector. 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius System Operator

12 januari 2024

15 januari 2024

Geen advies

Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM)

12 januari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

12 januari 2024

22 januari 2024

Geen advies

De Lijn Entiteit Antwerpen

12 januari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

12 januari 2024

25 januari 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

12 januari 2024

22 januari 2024

Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen

12 januari 2024

22 januari 2024

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

12 januari 2024

16 januari 2024

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

12 januari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

12 januari 2024

16 januari 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

12 januari 2024

23 januari 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

12 januari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

12 januari 2024

25 januari 2024

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Vallei van de Benedenvliet_Grote Struisbeek van E19 tot A12, goedgekeurd op 4 februari 2022.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 31 bis Nijverheidszone II, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 22 juni 1994. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: plaatsen bestemd als bufferzone en plaatsen bestemd als bedrijfszone.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg NR.31 BIS NIJVERHEIDSZONE II.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Vallei van de Benedenvliet/Grote Struisbeek tussen E19 en A12 op volgende punten:

-     artikel 3. Bedrijventerrein, artikel 3.1 Bufferzone I: 
het parkeergebouw en de bijkomende verharding voor in- en uitritten vallen gedeeltelijk in de bufferzone.

-     artikel 3. Bedrijventerrein, artikel 3.1 Bufferzone II:

  • het ontwerp voorziet een gebouw met een breedte van 32,5 meter in plaats van 32,0 meter;
  • ondanks dat op de snede van de wadi de zone ten noorden van het nieuwe parkeergebouw aangeduid wordt als ‘ontharde zone’, heeft de invulling ervan op de grondplannen en de inplantingsplannen geen duidelijk onderscheid ten opzichte van de verharding die behouden blijft rondom het nieuwe gebouw waardoor het niet zeker is of voldaan wordt aan deze voorwaarde;
  • de gevel richting de Atomiumlaan wordt niet volledig voorzien als groengevel.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders:
    alle niet-overdekte parkings moeten voorzien worden van een olieafscheider.

 

Sectorale regelgeving

-     Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-     Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Er kan echter vastgesteld worden dat enkele afwijkingen nodig zijn voor de goede werking van het parkeergebouw. Zo zijn de in- en uitritten van het parkeergebouw op de meest logische locaties ingetekend en is de breedte van het gebouw op de huidige normen voor het inrichten van parkeerplaatsen. Voor deze afwijkingen kan, met toepassing van artikel 4.4.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, een afwijking toegestaan worden.

 

Gelet op de huidige kennis omtrent de nut van het infiltreren van hemelwater kan er echter geen afwijking toegestaan worden op het inrichten van een volwaardige wadi. Dit dient te gebeuren conform de voorschriften van het GRUP.

 

De gevel aan de Atomiumlaan wordt niet voorzien van een volledige groengevel zoals gevraagd in het GRUP. Voor deze groengevel is verharding gewenst om deze te kunnen onderhouden. Omwille van deze reden is het een beter idee om deze niet te voorzien, maar de bufferzone volwaardig groen te voorzien met hoogstammige bomen. Dit is ook zo geadviseerd door de Kwaliteitskamer op 12 januari 2024. Dit zal in voorwaarde opgenomen worden. Gelet op deze voorwaarde kan, mits toepassing van artikel 4.4.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, een afwijking toegestaan worden.

 

De aanvraag bevat onvoldoende gegevens om deze te beoordelen op artikel 44 van de bouwcode. In voorwaarde zal daarom opgenomen worden om integraal te voldoen aan de voorschriften van dit artikel.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet het bouwen van een parkeergebouw met bijhorende in- en uitritten en een passerelle. Verder wordt er nog een bureelcontainer en stockagerekken voorzien. De functies zijn in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het GRUP, BPA en gewestplan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De plannen voorzien een parkeergebouw van 302,95 meter lang, 32,5 meter breed en 13,76 meter hoog. Hierdoor ontstaat er een imposant gebouw. Er kan echter vastgesteld worden dat de schaal van het gebouw nog steeds in verhouding is met de andere gebouwen aanwezig op de site van Atlas Copco. Bijkomend wordt het nieuwe parkeergebouw verbonden met een reeds bestaand gebouw via een passerelle en wordt er een kleine bureelcontainer geplaatst. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving met de uitbreidingen wordt overschreden.

 

Verder wordt de inrichting van het terrein aangepast. Het binnenplein zal verhard worden met beton, de circulatieroutes in asfalt. Aan de kant van de Atomiumlaan zullen 2 wadi’s voorzien worden. Om het parkeergebouw toegankelijk te maken worden er 3 in- en uitritten gemaakt naar de Atomiumlaan. Deze werken zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Voorliggend project is op 12 januari 2024 voorgelegd aan de Kwaliteitskamer Architectuur. Dit advies was voorwaardelijk gunstig met volgende afweging: ‘De Kwaliteitskamer waardeert de architecturale uitstraling van het hoofdgebouw van Atlas Copco aan de Boomsesteenweg dat gekaderd wordt in het groen en door zijn grote soberheid en eenvoudige ritmiek een grote uitstraling heeft. Er wordt gevraagd om bij de uitwerking van het parkeergebouw in eenzelfde geest te streven naar een sober en elementair gebouw dat zich inpast in de industriële context met groene rand. Hierbij dient men te streven naar een minimalistisch en transparant industrieel gebouw. De zware betonnen borstweringen dient men bij voorkeur te vervangen door een iets terugliggende stalen structuur, om zo te streven naar fijne horizontale massieve banden in functie van licht/lucht en uitzicht vanaf de parking. Als referentiebeeld worden de Marina Towers Chicago vermeld.

 

In plaats van de vergroening van de gevel vraagt de kwaliteitskamer om in te zetten op een volwaardige groene bufferzone met hoogstam bomen aan de straatzijde.

De kwaliteitskamer staat open voor dialoog inzake de verdere uitwerking en detaillering.

 

Conclusie:

-     uitwerken van een minimalistische en transparante parkeergarage; 

-     inzetten op een volwaardige groenzone met hoogstam bomen als buffer.’

 

In voorwaarde zal opgenomen worden om het advies van de Kwaliteitskamer op te volgen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen geeft een advies met volgende afweging: ‘Bij voorkeur worden er geen bomen geveld. Indien dit toch gebeurt zal er een schadebepaling (waardebepaling) worden opgesteld voor de gevelde bomen. Volgens het huidige plan zouden er twee bomen geveld worden maar als we de plannen bekijken zou er ook een derde boom geveld moeten worden die aan de verharding van de in- en uitrit grenst. De waarde voor de twee aangegeven bomen bedraagt 6.466 euro. Als blijkt dat ook de derde boom geveld moet worden zal de waarde hiervan ook nog bepaald worden.

De inrit voor de fietsers en moto's moet boomvriendelijk worden aangelegd. Er mogen geen wortels gekapt worden voor de aanleg van deze doorsteek. Er wordt best gebruik gemaakt van een sandwichconstructie. Indien gewenst kan er extra informatie gevraagd worden aan de bomencel van stad Antwerpen.

Er mag geen materiaal gestockeerd worden in de groenzones.

In de zone waar de nieuwe bomen geplant zouden worden, is maar ruimte voor één boom (gedichte inrit). De plantmaat van deze boom moet ten minste 30/35 zijn.’

 

In voorwaarde zal opgenomen worden om de voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen na te leven.

 

De stedelijke dienst Publieke Ruimte geeft volgend advies: 

-     De 2 centrale inritten voor auto’s beginnen smal op het private domein en lopen breder uit op het openbaar domein. Deze 2 inritten dienen haakser te worden ingericht zodat de toegang op het openbaar domein compacter wordt en even breed als op het private domein. Dit is ten gunste van de verkeersveiligheid en zo wordt het parkeerverlies zo klein mogelijk gehouden.

-     Er mag ook geen infrastructuur van de toegangen (barelen, middengeleider,…) op het openbaar domein worden voorzien.

-     Voor fietsers is de verbinding tussen het openbaar domein, komende van het fietspad aan de overzijde van de straat, tot de toegang voor fietsers niet evident. Het is ook niet aangewezen om het openbaar domein aan te passen omdat er dan parkeerplaatsen op openbaar domein sneuvelen en de toegang voor auto’s en fietsers vlakbij elkaar liggen en perfect gebundeld kunnen worden.

De toegang voor fietsers dient in samenspraak met de dienst SW/ Publieke Ruimte herbekeken te worden. Deze toegang moet gebundeld worden met de toegang voor auto’s zodat de fietser een meer logische verbinding krijgt met het fietspad, over het kruispunt en toekomstig plateau.

-     Er wordt 1 inrit dichtgemaakt. Hier moet de groenstrook doorgetrokken worden en voorzien worden van een extra boom.

-     Aan de inritten dient de parkeerstrook afgebakend te worden conform het draaiboek openbaar domein.

 

In voorwaarde zal opgenomen worden om het advies van de Publieke Ruimte op te volgen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Op het terrein van de maaiveldparking aan de kant van de Atomiumlaan wordt de aanvraag gedaan om een gebouw met 4 parkeerlagen te bouwen.

De bouw van een parkeergebouw heeft op zich geen parkeerbehoefte. Het gebouw zal de plaatsen op het maaiveld bevatten en een uitbreiding.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0 plaatsen.

 

De plannen voorzien in 1.188 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

In de parkeerboekhouding is te zien dat er een tekort was van 190 plaatsen uit vorige ontwikkeling/aanpassingen in het Masterplan.

 

Door de bouw van het parkeergebouw verdwijnen de A en de C parking, respectievelijk 467 en 338 plaatsen. Ter compensatie wordt een maaiveldparking op de KMO-zone tijdelijk ingericht voor 808 plaatsen. Het parkeergebouw zal na voltooiing 1.188 plaatsen hebben. 

 

Naast 1.188 plaatsen voor wagens worden er ook 78 plaatsen voor motors voorzien.

 

Opmerkingen met betrekking tot de inrichting van het gebouw: 

-     de laadpalen of de laadpunten zijn niet ingetekend. Controle op aanduiding en inrichting van de plaatsen is niet mogelijk. 

-     alle plaatsen zijn ingetekend op 2,70 m. Dit zijn ruime plaatsen. Maar ook de hoekplaatsen zijn 2,70 m, terwijl deze eigenlijk 2,80 m moeten zijn omwille van het kunnen afzetten bij het uitrijden. Er is voldoende ruimte, maar de ruimte zou wat herverdeeld moeten worden om de hoekplaatsen 2,80 m te geven.

-     zorgen voor de mogelijkheid om de motor/fietsenstalling flexibel te kunnen uitbreiden richting autoparkinggedeelte mocht dit nodig zijn. 

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.188.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Ontsluiting/bereikbaarheid:

Het nieuwe parkeergebouw zal 2 gebundelde in- en uitritten hebben. Daarnaast zal er nog een 3e uitrit zijn die voor een specifiek deel van de parking geldt. Er is een apart afgesloten gedeelte voor camionettes die inrijden via één van de twee grote inritten, maar die apart uitrijden. Deze 3e uitrit kan enkel dienen voor dat specifieke deel van de parking en mag niet extra gebruikt worden door alle voertuigen die in het gebouw parkeren.

 

De vroegere inrit van de bestaande maaiveldparking wordt gesloten. Hier moet de bomenrij in het groen worden doorgetrokken en de parkeerstrook van het openbaar domein kan ook doorgetrokken worden. De parkeerstrook ter hoogte van de nieuwe toegangen moet afgebakend worden conform het draaiboek openbaar domein van stad Antwerpen (dat wil zeggen met een uitstulping (= verhoogd en de lengte ervan afgestemd op type weg).

 

Tijdens de werffase is er echter een belangrijk aandachtspunt. Het bedrijf zal gebruik maken van een tijdelijke parking in afwachting van de realisatie. Er zal echter op aangedrongen moeten worden dat deze tijdelijke parking ook effectief gebruikt wordt daar de kans anders reëel is dat er geparkeerd gaat worden in de woonwijk wat niet de bedoeling is. Voorstellen voor de invoering van blauwe zones is misschien niet zo aangewezen. Het zal in de eerste plaats het bedrijf moeten zijn, dat met oplossingen komt.

 

Fietsvoorzieningen:

Er wordt naast een autoparking ook een fietsparking voorzien. De bestaande fietsparking wordt vervangen door een fietsenparking van ongeveer 240 plaatsen.

De fietsenstalling/motorparking heeft een eigen aparte toegang. De toegang ligt nu het verst weg van de auto-ingang en ligt zo dat ze niet op het toekomstige plateau ligt. De ingang moet gespiegeld worden waardoor ze vlak naast de auto-ingang komt en zo ook mee op het plateau gelegen is.

 

De hoogte van de fietsenstalling is voldoende om met een dubbelreksysteem te werken. Er wordt een te groot percentage dubbele rekken voorzien. Uitzonderlijke maten fietsen kunnen niet in dit systeem geplaatst worden, daar zijn wel 28 plaatsen apart voor voorzien, maar ook speedpedelecs/elektrische fietsen zijn vaak te zwaar om in de hoogte te stallen. Principe is dat de helft ongeveer in een dubbeldekssysteem voorzien mag/kan worden. Hier worden meer plaatsen geteld, maar niet alle plaatsen in de hoogte zijn nuttig. De hart-op-hartafstand van 50 cm is een kwaliteit.

 

In functie hiervan formuleert de stedelijke diensten Mobiliteit en Business en Innovatie de volgende voorwaarden in hun advies:

-     Plaatsen voor elektrisch laden correct intekenen en aanduiden. Laadpunten aangegeven.

-     Hoekplaatsen op 2,80 m markeren bij de uitvoering.

-     Zorgen voor de mogelijkheid om de motor/fietsenstalling flexibel te kunnen uitbreiden richting autoparkinggedeelte mocht dit nodig zijn.

-     De derde uitrit mag enkel specifiek gebruikt worden door de camionettes die in het afgescheiden deel geparkeerd staan.

-     Bomenrij voltooien en parkeerstrook openbaar domein doortrekken voor vroegere in- en uitrit.

-     Parkeerstrook langs de Atomiumlaan afbakenen ter hoogte van de nieuwe toegangen conform draaiboek.

-     Ingang voor de fietsen en motoren moet verlegd worden richting de auto-ingang en aansluiten op het toekomstige plateau.

-     De nodige bedrijfsmaatregelen moeten genomen worden opdat de tijdelijke parking zo optimaal gebruikt wordt en er geen parkeerdruk ontstaat in de woonwijk.

 

Er zal opgenomen worden om deze voorwaarden van de stedelijke diensten Mobiliteit en Business en Innovatie na te leven.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De exploitant wenst een parkeergebouw op te trekken aan de noordzijde van het perceel aan de Atomiumlaan, in de zone waar nu in open lucht de parkeerplaats voor personeel voorzien wordt. Het parkeergebouw heeft een oppervlakte van 9.158 m² met parkeerplaatsen voor 1.188 personenwagens, 78 motoren, 21 bestelwagens en 280 fietsen. Het gebouw wordt voor personenwagens ontsloten via twee in- en uitritten. Afzonderlijke in- en uitritten zijn voorzien voor fietsers en bestelwagens. Alle toegangen zijn voorzien in de Atomiumlaan. De 21 bestelwagens worden aanzien als bedrijfsvoertuigen, zodat het totaal aantal stalplaatsen onder rubriek 15.1 stijgt naar 405.

 

Een technische ruimte wordt voorzien voor het plaatsen van twee transformators en een warmtepomp. De transformators hebben een vermogen van 1.000 kVA en 2.000 kVA en bevinden zich aan de noordzijde van de gelijkvloerse en eerste verdieping van het gebouw. De cabines hebben een brandweerstand van 60 minuten.

 

De warmtepomp heeft een drijfkracht van 18,5 kW en bevat 5 kg R32 koelmiddel. Dit vertegenwoordigt een CO2-equivalent van 3,375 ton. Het totale CO2-equivalent van de site stijgt tot 4.315 ton. Het gebruikte koelmiddel heeft een laag GWP. Door de inpandige opstelling op een industriële site is er weinig risico op geluidsoverlast.

 

Het parkeergebouw is enkel toegankelijk voor eigen personeel en zakenpartners van AC. In de geplande situatie wordt er slechts een beperkte toename aan werknemers voorzien. Tijdens de shiftwissel om 14.00 uur zal de totale geplande parkeervraag (1.863) ruim onder de geplande capaciteit (2.217) liggen. Er wordt dan ook geen toename van hinder verwacht eens de parking in gebruik is.

 

Tijdens de aanlegfase wordt een tijdelijke parking voorzien van 808 plaatsen, die ook al beschreven stond in de vergunning voor Project Fusion. Er zal een verschuiving optreden waardoor een toename aan gemotoriseerd verkeer wordt verwacht ter hoogte van de kruispunten Atomiumlaan – Dijkstraat – Kleine Doornstraat en Dijkstraat – Ingberthoeveweg. Deze toename zal de bestaande conflicten ter hoogte van deze kruispunten verder intensifiëren. De verschuiving van het verkeer zal een negatief effect hebben op het voetgangers- en fietsnetwerk tijdens de aanlegfase. Tijdens de aanlegfase blijft het parkeeraanbod voor wagens inclusief de tijdelijke parking gelijk en bijgevolg ook de parkeerdruk. Er wordt tijdens het piekmoment rond 14.00 uur een tekort verwacht op de tijdelijke parking ter hoogte van de KMO-zone (parkeerbezetting van 120%). Er zullen bijkomende maatregelen nodig zijn om de werknemers te stimuleren om zich te parkeren op de (verder gelegen) tijdelijke parking en zich niet te parkeren op het publiek domein in de omgeving. Voor bijkomende maatregelen om hinder voor de buurt te beperken, wordt verwezen wordt verwezen naar het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit.

 

Het buitenplein ‘Oil Free’ wordt heringericht met onder andere een interne transportweg en de herlocatie van de afvalcontainers. De overige activiteiten op het plein blijven ongewijzigd (veelal opslag).

 

Bemaling en lozing bemalingswater

Om de funderingen en de regenwatercollectoren onder het parkeergebouw droog te kunnen uitvoeren, is een bemaling noodzakelijk. Voor de verlaging zal gewerkt worden met een horizontale drainagebemaling, geplaatst op een maximale diepte van 3,5 meter. Het grondwaterpeil wordt verlaagd met maximaal 2,5 meter.

 

Het water afkomstig van de bemaling wordt geloosd in de Grote Struisbeek. Het maximale lozingsdebiet bedraagt 38,8 m³/uur of 931,2 m³/dag bij opstart van de bemaling, waarna het afneemt tot een stationair debiet van circa 10 m³/uur. Het totaal te lozen volume wordt ingeschat op 31.400 m³ in een periode van 14 weken. In het kader van een recent vergunningsbesluit voor onder andere de bemaling in kader van het Project Fusion op de terreinen van Atlas Copco werd door de Vlaamse Milieumaatschappij voorkeur gegeven aan lozen op de Grote Struisbeek boven het lozen van het water op de interne gemengde riolering die uitmondt in de DWA. Deze zienswijze werd overgenomen in deze vergunningsaanvraag.

 

Op de bedrijfsterreinen van AC zijn er verschillende grondwaterverontreinigingen aanwezig. Ter hoogte van de uitgraving is het grondwater mogelijk verontreinigd met zware metalen en VOCl's. Daarnaast werden er twee peilbuizen ter hoogte van de uitgraving bemonsterd en werden te hoge PFAS-waarden gemeten. Bij opstart van de bemaling wordt de kwaliteit van het water gedetailleerd geanalyseerd. Indien de lozingsvoorwaarden overschreden worden, dient het water over een waterzuiveringsinstallatie (WZI) te worden geleid. De juiste configuratie van de zuiveringsinstallatie kon op het moment van de aanvraag niet worden opgegeven omdat de kwaliteit van het bemalingswater onvoldoende gekend is. De WZI zal waarschijnlijk bestaan uit een actief koolfilter in combinatie met een zandfilter. De exploitant stelt een monitoring voor in de lijn van deze opgelegd in het Project Fusion:

-     Bij concentraties hoger dan 80% van de norm: analyse in de eerste maand wekelijks en vervolgens maandelijks tot het einde van de bemaling of tot wanneer de recentste analyse maximaal 80% van de norm bedraagt;

-     Bij concentraties lager dan 80% van de norm: geen herhaling noodzakelijk;

-     Indien het water over een zuiveringsinstallatie geleid dient te worden, wordt het effluent van de zuiveringsinstallatie bijkomend bemonsterd.


Er werd een stroombaanberekening uitgevoerd, waaruit blijkt dat de bemaling geen onaanvaardbare verplaatsing van andere grondwaterverontreinigingen in de omgeving veroorzaakt. 

De theoretische absolute zettingen overschrijden de grenswaarde van 20 mm niet, zelfs bij (zeer) conservatieve aannames.

 

Afwijking op sectorale milieuvoorwaarden

Een afwijking wordt gevraagd op de bepaling die oplegt dat vóór de lozing een debietmeet- en bemonsteringsapparatuur moet worden voorzien (artikel 4.2.5.1.1§1 van Vlarem II).

De exploitant motiveert dat dergelijke grote controle-inrichtingen overgedimensioneerd zijn en dat staalname uitgevoerd wordt door middel van een staalnamekraantje op de collector.

De afwijking wordt gunstig geadviseerd als de hoeveelheid grondwater die opgepompt en afgevoerd wordt, wordt gemeten met een meetmethode conform hoofdstuk 5.53 van Vlarem II. Deze meetmethode biedt in voorliggende situatie evenveel garanties dat het geloosde debiet bepaald kan worden. Het volume opgepompt grondwater is gelijk aan het volume water dat geloosd zal worden.

 

Conclusie

Mits naleving van de algemene en sectorale voorwaarden kan de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten plaatsvinden met een aanvaardbaar risico voor mens en milieu. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Een volwaardige wadi dient te worden voorzien conform de bepalingen van het GRUP.
  1. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen dienen strikt nageleefd te worden. 
  1. Het advies van de Kwaliteitskamer dient opgevolgd te worden.
  1. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen dienen nageleefd te worden.
  1. Het advies van de stedelijke dienst Publieke Ruimte dient opgevolgd te worden.
  1. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke diensten Mobiliteit en Business en Innovatie dienen nageleefd te worden.
  1. De handelingen waarvoor vergunning is verleend in functie van de bureelcontainer, mogen niet langer dan 8 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Geadviseerde rubriek(en)


Geadviseerde rubriek(en) Atlas Copco Airpower NV
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

+ 1x 2.000 kVA

15.1.2°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

+ 21 voertuigen

16.3.1°

koelinstallaties, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een gezamenlijke hoeveelheid van meer dan 2.000 ton CO2–equivalent;

+ 3,38 ton CO2–equivalent

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW.

+ 18,50 kW

 

Geadviseerde rubriek(en) Bemaling parkeergebouw
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.6.3.2°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur;

38,80 m³/uur (nieuw)

53.2.2°b)1°

bemaling die technisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van werken of de aanleg van nutsvoorzieningen, beide met inbegrip van terug in de ondergrond brengen van bemalingswater in dezelfde watervoerende laag en het nuttige gebruik tot maximaal 5.000 m³ bemalingswater per jaar. Dit voor bemalingen niet gelegen in beschermde duingebieden, in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en een verlaging van het grondwaterpeil wordt beperkt tot maximaal 4 meter onder maaiveld.

31.400 m³/jaar (nieuw)


 

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

11 december 2023

Start openbaar onderzoek

21 december 2023

Einde openbaar onderzoek

19 januari 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

30 januari 2024

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

21 december 2023

19 januari 2024

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

 

Er werd één bezwaarschrift ontvangen, handelend over:

 

Negatieve impact op omgeving:

-     Bezwaarindiener geeft aan dat de parking een verlies aan charme én waarde met zich meebrengt. De parking heeft een negatief effect op de esthetiek en de natuurlijke uitstraling van het gebied. Bijkomend verwacht de bezwaarindiener dat hierdoor de waarde van het vastgoed zal dalen en vraagt de bezwaarindiener zich af of dit op een manier zal gecompenseerd worden door Atlas Copco.

-     Bezwaarindiener geeft ook aan dat, door de hoogte van het project, er zonlicht weggenomen zal worden in de tuinen van de wijk waardoor dit een negatieve invloed zal hebben op de leefomstandigheden en het welzijn van de bewoners van de wijk.

-     Tot slot vraagt de bezwaarindiener zich af of de parking ook een oplossing biedt voor de vrachtwagens die geparkeerd staan in de Atomiumlaan. Deze bezorgen volgens de bezwaarindiener overlast (geluid en sluikstort).

 

Evaluatie:

-     De omgeving van het project wordt reeds lange tijd gekenmerkt door een industriële site in het zuiden en een woonwijk in het noorden waarbij de Atomiumlaan de overgang vormt tussen beide gebieden. Het voorzien van een parkeergebouw op de industriële site wijzigt deze situatie niet. Bovendien is het nieuwe gebouw in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gebied. Er kan dan ook geoordeeld worden dat dit gebouw geen onaanvaardbare negatieve invloed heeft op de woonwijk. Het voorzien van een financiële compensatie door de bouwheer aan de omwonende omwille van een daling in waarde door het aangevraagde is geen beoordelingsgrond van een aanvraag tot een omgevingsvergunning. Dit betreft een burgerrechtelijke aangelegenheid.

-     De Atomiumlaan heeft een breedte van circa 15 meter. Het nieuwe gebouw zal een hoogte hebben tussen 10,83 en 13,76 meter. Gelet op deze gegevens kan vastgesteld worden dat de hoogte van het gebouw in verhouding staat met de schaal van de openbare ruimte en geen invloed zal hebben op de bezonning van de tuinen van de woonwijk.

-     Het project voorziet een parkeergebouw voor 1.188 personenwagens, 78 moto’s en 240 fietsen. Dit stemt overeen met de parkeerbehoefte van het personeel (zoals bepaald in de parkeerboekhouding). De aanvraag bevat geen aanleg van parkeerplaatsen voor vrachtwagens.

Het bezwaar is bijgevolg ongegrond.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Een volwaardige wadi dient te worden voorzien conform de bepalingen van het GRUP.
  1. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen dienen strikt nageleefd te worden. 
  1. Het advies van de Kwaliteitskamer dient opgevolgd te worden.
  1. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen dienen nageleefd te worden.
  1. Het advies van de stedelijke dienst Publieke Ruimte dient opgevolgd te worden.
  1. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke diensten Mobiliteit en Business en Innovatie dienen nageleefd te worden.
  1. De handelingen waarvoor vergunning is verleend in functie van de bureelcontainer, mogen niet langer dan 8 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.