Terug
Gepubliceerd op 12/02/2024

2024_CBS_01159 - Studieopdracht van premetro naar metro - Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01159 - Studieopdracht van premetro naar metro - Vastlegging krediet - Goedkeuring 2024_CBS_01159 - Studieopdracht van premetro naar metro - Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college keurde in zitting van 26 februari 2021 (jaarnummer 1620) de gunning goed voor perceel 2 (Ontwerp van infrastructuur) van de raamovereenkomst, op basis van bestek GAC_2020_01242, aan:

  • Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34-36 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0412.639.681;
  • Sweco Belgium bv, Arenbergstraat 13 bus 1 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0405.647.664.

Het Toekomstverbond stelt de ambitieuze doelstelling om tegen 2030 een indrukwekkende modal shift te realiseren waarbij 50% van de verplaatsingen op een duurzame manier gebeurt. Niet enkel de fiets, maar ook het openbaar vervoer speelt voor deze modal shift een substantiële rol. Binnen de lopende studies om deze ambitieuze modal shift te bereiken, lijkt de focus op het openbaar vervoer vaak beperkt tot de bestaande infrastructuur, de huidige lijnvoering en het huidige aantal lijnen. Stad Antwerpen streeft echter naar een vernieuwing en innovatie van het openbaar vervoer van, naar en in de stad. Om dit te realiseren zet stad Antwerpen in eerste instantie in op het uitwerken van een volwaardig metrosysteem, dat verder reikt dan het huidige premetrosysteem en bestaat uit hoogwaardige lijnen met een duidelijk leesbare structuur voor alle gebruikers. De visie omvat een metro als hoofdstructuur die fungeert als ruggengraat van het openbaar vervoerssysteem waarop het onderliggend systeem aansluit met een toe- en afvoerende functie. Deze twee systemen dienen naadloos op elkaar aan te sluiten om tot een hoogwaardig openbaar vervoerssysteem te komen. 

Juridische grond

In toepassing van artikel 43, §5, 1° van de Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 worden, als er een raamovereenkomst met meer dan één ondernemer wordt gesloten, de op die raamovereenkomst gebaseerde opdrachten gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden, zonder dat de opdracht opnieuw voor mededinging wordt opengesteld, wanneer de overeenkomst alle voorwaarden bevat met betrekking tot de uitvoering van de betrokken werken, leveringen of diensten alsmede de objectieve voorwaarden ter bepaling van de ondernemers die deze als partij bij de raamovereenkomst zullen uitvoeren.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Om deze visie te realiseren, maakt stad Antwerpen gebruik van het bestaande raamcontract dat in 2021 is aangegaan met Tractebel en SWECO. Zoals voorgeschreven in het contract werd eerst aan Tractebel gevraagd een offerte op te maken. Zij gaven echter aan geen ruimte meer te hebben in hun planning voor een dergelijke opdracht. In tweede instantie werd een offerte aan SWECO gevraagd.

BUUR, onderdeel van SWECO, zal zijn uitgebreide kennis en ervaring in het ontwerpen van openbaar vervoerssystemen in binnen- en buitenland ter beschikking stellen en garant staan via een multidisciplinair team van experts voor een kwalitatieve uitvoering van de opdracht. De uitvoering gebeurt via een stapsgewijze aanpak in vijf fasen: 

  1. onderzoek;
  2. volledig nieuw netwerk; 
  3. aangepast huidig netwerk; 
  4. haalbaarheidsanalyse; 
  5. eindrapport.

Op regelmatige basis zullen de nodige overlegmomenten plaatsvinden. De vijfde en laatste fase, het eindrapport, geeft stad Antwerpen inzicht in de kosten (technische risico's, financiële haalbaarheid) en de baten (maatschappelijke meerwaarde, behalen klimaatdoelen, uitbreiding kwaliteit en capaciteit huidig openbaar vervoer) bij het realiseren van een nieuw metronetwerk in Antwerpen. 

Algemene financiële opmerkingen

Voor deze opdracht werd bestelbon 4005593861 voor een bedrag van 128.437,14 EUR (inclusief btw) opgemaakt. 

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010401 - Stedelijke mobiliteit (beleid, advisering en reglementering)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de studieopdracht voor de mobiliteitsstudie van premetro naar metro goed aan SWECO Belgium (ondernemingsnummer: 0405.647.664) en legt hiervoor een bedrag van 128.437,14 EUR (inclusief btw) vast.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
SWECO Belgium
Arenbergstraat 13-1
1000 Brussel
ondernemingsnummer: 0405.647.664
rekeningnummer: BE97 2200 7208 2049
128.437,14 EUR (inclusief btw)budgetplaats:5153500000
budgetpositie:214
functiegebied:2LMS010401M03367
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2SA020200
budgetperiode:2400
4005593861