Op 21 oktober 2019 (jaarnummer 619) keurde de gemeenteraad principieel de oprichting goed van een AG Culturele Instellingen Antwerpen als beheersstructuur voor de werking van de stedelijke culturele instellingen (musea, erfgoedinstellingen en Arenberg), waarvan de werking momenteel wordt gefaciliteerd/gerealiseerd door vzw Antwerpen Kunstenstad, SON De Museumstichting (DMS) en het OCMW.
Op 20 januari 2021 (jaarnummer 8) keurde het managementteam de stadsbrede visie op marketing en communicatie in het stedelijke beleid goed. De pijler Marketing en Communicatie van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing draagt onder meer zorg voor de merkarchitectuur, waarin de woord- en beeldmerken binnen de categorie 'moedermerk', 'submerk' en 'stad als partner' gedeponeerd worden in het merkenregisters en actieve merkbewaking verzorgen.
Benelux-Verdrag inzake de intellectuele eigendom (merken en tekeningen of modellen) van 25 februari 2005 en zoals bijgewerkt tot op heden.
Alle eigendom, rechten, titels en belangen van de instellingen die onder de Museumstichting vielen (DIVA, FOMU, MoMu) werden overgedragen naar het AG Culturele Instellingen. Het EU en UK merk voor het woord DIVA werd op 1 september 2016 ingeschreven in het merkenregister. Het EU en UK figuratief teken 'DIVA Antwerp Home of Diamonds' werd op 26 augustus 2016 ingeschreven in het merkregister.
Het beeld- en woordmerk zal nu formeel worden overgedragen van AG Culturele Instellingen naar de stad Antwerpen in het kader besluit van het managementteam op 20 januari 2021.
Om deze overdracht te formaliseren, wordt gevraagd om de overdracht goed te keuren en de overeenkomst voor de overdracht van een merk in bijlage te ondertekenen.
Het college keurt de overdracht van het merk ‘DIVA’ van AG culturele instellingen Antwerpen/Erfgoed naar de stad Antwerpen goed.