In de stad Antwerpen gaan jaarlijks duizenden evenementen door, gaande van heel lokaal tot zeer groot. Veel van deze evenementen worden door externe organisatoren ingericht, maar ook de stad Antwerpen organiseert zelf veel grote evenementen.
Met de opmaak van evenementenvervoerplannen wil de stad Antwerpen zoveel mogelijk mogelijkheden en alternatieven bieden om evenementen te bereiken. Met een goed samengesteld maatregelenpakket kan de bezoeker kiezen welk vervoersmiddel voor hem het meest geschikt is. Meer mensen te voet, met de fiets, het openbaar of collectief vervoer (bijvoorbeeld taxi, touringcar, …) levert duidelijke winst op alle vlakken op, namelijk minder drukte, minder overlast en mogelijk meer bezoekers.
Naast het opmaken van evenementenvervoerplannen of onderdelen daaruit kan een evaluatie achteraf door een observatie of een bevraging de stad inzicht geven in de effectiviteit van de genomen maatregelen of sturing geven voor andere toekomstige evenementen om evenementen zo aangenaam mogelijk en zonder verkeerschaos te laten doorgaan.
Op 5 oktober 2023 liep opdracht GAC_2018_00614 voor de opmaak en het begeleiden van evenementenvervoerplannen ten einde. Om de continuïteit te verzekeren, vraagt de stedelijke bedrijfseenheid Stadsontwikkeling om hiervoor een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten. De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2022_02451 uit te schrijven.
In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 221.000 EUR.
In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben afzonderlijk een waarde van minimaal 10.000,00 euro (exclusief btw).
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.
Het college keurt bestek GAC_2022_02451 voor een raamovereenkomst voor de opmaak en het begeleiden van evenementenvervoerplannen goed en keurt eveneens goed dat:
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
RAAMOVEREENKOMST VOOR DE OPMAAK EN HET BEGELEIDEN VAN EVENEMENTENVERVOERPLANNEN |
|
budgetplaats: 5153500000 |
met orderbons |