Terug
Gepubliceerd op 12/02/2024

2024_CBS_00974 - Omgevingsvergunning - OMV_2023113899. Kapelstraat 113. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_00974 - Omgevingsvergunning - OMV_2023113899. Kapelstraat 113. District Hoboken - Goedkeuring 2024_CBS_00974 - Omgevingsvergunning - OMV_2023113899. Kapelstraat 113. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023113899

Gegevens van de aanvrager:

BV COBO met als adres Akkerstraat 8 te 2390 Malle

Ligging van het project:

Kapelstraat 113 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie C nr. 291N2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          03/02/2022: proces-verbaal (11002_2022_15418_VPV) voor het verwijderen van het oorspronkelijke schrijnwerk in het voorgevelvlak ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping en vervangen door houten panelen met een toegangspoort;

-          21/01/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2021152886) voor het verbouwen van het gelijkvloers met functiewijziging, wijzigen van het aantal woongelegenheden en het exploiteren van een opslagmagazijn voor ongevaarlijke goederen;

-          08/01/2021: weigering (20203588) voor het opdelen van de gelijkvloerse handelsruimte en wijzigen van de gevel;

-          19/05/2016: proces-verbaal (11002_2016_869) voor het plaatsen van een afvoer (schouw) van een verwarmingstoestel op het dak van een fitness-ruimte;

-          07/04/2006: vergunning (3227#18) voor het herinrichten van een bestaand handelspand;

-          27/09/1966: vergunning (1055#496) voor het bijbouwen van een tweede verdieping.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • handelsruimte met magazijn op de gelijkvloerse verdieping;
  • meergezinswoning op de bovenliggende verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
  • achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in gele gevelsteen gelijkvloers deel in wit geschilderde gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in bruine pvc;
  • dorpels in blauwe hardsteen;
  • kroonlijst van 10,33 m in zwarte aluminium;
  • gelijkvloers met 2 grote raampartijen en centrale toegangsdeur in functie van de handelsruimte;
  • 2 extra toegangsdeuren aan de linker en rechter zijde.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig de vergunde toestand, uitgezonderd van de verwijdering van het oorspronkelijke schrijnwerk in het voorgevelvlak ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping en vervanging door houten panelen met behoud van de toegangspoorten.

 

Nieuwe toestand

-          Overeenkomstig de bestaande toestand uitgezonderd van:

-          Sectionaalpoort met vluchtdeur naar inpandig magazijn in zwarte aluminium ter vervanging van de rechter raampartij;

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel door het vervangen van het schrijnwerk en veranderen van de gevelopeningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

10 november 2023

14 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

10 november 2023

22 november 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

10 november 2023

14 november 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied..

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Tijdens de procedure werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie.

“De aanvraag omvat het aanpassen van de gevel met het oog op het creëren van een inpandige laad- en loszone voor een handelsactiviteit. OS/BI staat positief tegenover een renovatie en gevelwijziging, gezien de langdurige leegstand van dit pand. Er is echter een onduidelijkheid in de plannen, waarbij de plannen van de nieuwe toestand wel de gevelwijziging aantonen maar niet het creëren van een inpandige laad- en loszone. Daardoor is de huidige voorziene handelsruimte meer dan 400 m² netto handelsruimte en is een aanvraag tot kleinhandelsactiviteiten nodig. Deze is niet toegevoegd aan het dossier. Indien er wordt vanuit gegaan dat de laad- en loszone inpandig een deel inneemt van de ingetekende handelsruimte (zoals in de beschrijvende nota vermeld), zal de handelsruimte niet meer groter zijn dan 400 m² netto. OS/BI adviseert daarom duidelijkheid te geven over de plannen.”

Het advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De aanvraag blijft functioneel inpasbaar. De voorgestelde voorwaarde wordt mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er worden geen onaanvaardbare aanpassingen voorzien aan de vergunde volumetrie waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik dan ook zonder meer gunstig is.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag voorziet het wijzigen van de bestaande vitrine waarin een nieuwe sectionaalpoort met vluchtdeur geplaatst wordt. Deze heeft een totale breedte van 5,96 meter. De totale gevelbreedte bedraagt 16,68 meter waardoor de voorgestelde breedte in overeenstemming is met de bepalingen van de bouwcode. De sectionaalpoort wordt in zwart aluminium uitgevoerd.

De gevraagde wijzigingen zijn dan ook visueel inpasbaar in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

Deze aanvraag werd als volgt gemotiveerd door de stedelijke dienst mobliteit:

“Het plaatsen van een poort heeft zelf geen parkeerbehoefte. De parkeerparagraaf is niet van toepassing. Het plaatsen van een poort heeft tot (positief) gevolg dat er inpandig geladen en gelost kan worden.

Er dient rekening gehouden te worden dat de straat erg smal is en dat voor het binnen en buiten rijden waarschijnlijk de ruimte in de parkeerstrook aan de overzijde vrijgehouden moet worden. Momenteel zijn er aan de overzijde ook poorten waardoor parkeren enkel mogelijk is door de eigenaar. Zou blijken dat de eigenaar zich veelvuldig voor de poort zet, dan moet in de toekomst misschien een parkeerverbod geplaatst worden in de strook zodat de eigenaar zich ook niet langer voor zijn/haar poort kan zetten en het uitdraaien voor nr 113 mogelijk blijft.”

Het gunstig advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De laad- en loszone moet inpandig worden gerealiseerd in een gedeelte van de huidige handelsruimte, zodat de netto publiek toegankelijke handelsruimte kleiner wordt dan 400 m² netto.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 september 2023

Volledig en ontvankelijk

10 november 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

9 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

8 april 2024

Verslag GOA

2 februari 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De laad- en loszone moet inpandig worden gerealiseerd in een gedeelte van de huidige handelsruimte, zodat de netto publiek toegankelijke handelsruimte kleiner wordt dan 400 m² netto.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.