Aanleiding en context
De snelheid van de Antwerpse trams en bussen boert dramatisch achteruit. Als ze al rijden. Dat blijkt uit cijfers die Minister Peeters vrijgaf. De snelheid van Antwerpse trams en bussen was al erg laag, maar is er sinds 2021 nog dramatisch verder op achteruit gegaan. Bijna 8 op 10 bussen en trams rijdt nu trager dan in 2021. De gemiddelde snelheid van de trams tijdens de spits zakt nu onder de 16 km/u. Voor de bovengrondse lijnen is dat zelfs maar 13 km/u. De premetrolijnen zakken onder de 18 km/u. Met de bussen is het niet veel beter gesteld. Die rijden gemiddeld 22 km/u tijdens de spits. Trams en bussen rijden zich vast in het verkeer. Dat heeft een effect op de stiptheid, de betrouwbaarheid én de capaciteit van het openbaar vervoer. Een trage tram of bus is ook slecht besteed belastinggeld. Doorstromingsmetingen van TreinTramBus in 2022 geven nauwkeurig aan waar de knelpunten zitten.
Argumentatie
Met de Oosterweelwerf die binnenkort op volle toeren draait én de op til staande renovatie van de Antwerpse premetro, is het cruciaal om de snelheid en de capaciteit van het openbaar vervoer dringend en fors op te krikken. Een urgentieplan voor snellere trams en bussen, met een stevig pakket aan maatregelen, dringt zich op. Om ervoor te zorgen dat het Antwerpse tram- en busnet niet helemaal instort, richten we "taskforce versnelling Antwerpse bussen en trams op" op, die dit urgentieplan zal uitrollen.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om een "taskforce versnelling Antwerpse bussen en trams" op te richten. De stad brengt daartoe belangrijke stakeholders samen, waaronder alle wegbeheerders (Stad Antwerpen, districten, Vlaams Gewest), De Lijn, vertegenwoordigers vanuit de gebruikers (bvb. TreinTramBus) en andere relevante actoren.
Artikel 2
De "taskforce versnelling Antwerpse bussen en trams" heeft als opdracht om een "urgentieplan verhogen commerciële snelheid Antwerpse bussen en trams" uit te werken én uit te voeren. Deze taskforce heeft als opdracht: