Terug
Gepubliceerd op 20/02/2024

2024_CBS_01282 - Bestek GAC_2022_02411. Sint-Pauluskerk - actualisatie restauratie exterieur en stabiliteit - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/02/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_01282 - Bestek GAC_2022_02411. Sint-Pauluskerk - actualisatie restauratie exterieur en stabiliteit - Bestek en procedure - Goedkeuring 2024_CBS_01282 - Bestek GAC_2022_02411. Sint-Pauluskerk - actualisatie restauratie exterieur en stabiliteit - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 4 april 2014 keurde het college van burgemeester en schepenen het bestek en de procedure voor de restauratie van het exterieur van de Sint-Pauluskerk goed:

- Deel 1: Restauratie gevels en daken kerkgebouw en toren

- Deel 2: Stabiliteit en verticaliteit

- Deel 3: Gevels en dak sacristie

Op 9 mei 2014 werd de aanvraag voor restauratiepremie ingediend bij de Vlaamse overheid en inhoudelijk goedgekeurd  op 17 juni 2014.

Op 8 december 2017 richtte de Kerkfabriek Heilige Paulus een schrijven aan het college van burgemeester en schepenen met de vraag het nodige te doen voor een hoogdringende uitvoering van het dossier gezien de sterk toenemende schade en gevolgschade.

Op 18 oktober 2021 ontving het college van burgemeester en schepenen het schrijven van de Vlaamse overheid met daarin de toekenning van het voorlopige premiebedrag voor de restauratie van het exterieur van de Sint-Pauluskerk, bij ministerieel besluit van 7 oktober 2021.

Een actualisatie van het restauratiedossier bleek - gezien de exponentiële toename van de schade en gevolgschade in de afgelopen 8 jaar - noodzakelijk. Het restauratiedossier omvat volgende delen:

- Deel 1: Restauratie gevels en daken kerkgebouw en toren

- Deel 2: Stabiliteit en verticaliteit

- Deel 3: Gevels en dak sacristie                                              

Het geactualiseerde bestek werd besproken met de bevoegde consulent van het Agentschap Onroerend Erfgoed. Het verslag hiervan mag beschouwd worden als gunstig preadvies en het dossier werd aangepast aan de opmerkingen die hierin zijn opgenomen.

De door het ministerieel besluit van 7 oktober 2021 toegekende subsidie bedraagt 1.303.392,75 euro x1.10 x 0,80 = 1.146.985,62 euro (inclusief btw). Dit bedrag werd berekend op de oorspronkelijke raming uit 2014.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

De technische bekwaamheid van de inschrijver dient te worden aangetoond aan de hand van onderstaande bewijzen:

Studie- en beroepskwalificaties

De inschrijver geeft in zijn offerte de personen op die tijdens de uitvoering van de opdracht de onderstaande leidinggevende functies (1.1., 1.2. en 1.3.) zullen verrichten, en toont aan dat deze personen over de opgegeven bekwaamheid en ervaring beschikken: 

1.1. Projectleider

    De vooropgestelde projectleider wordt belast met de algemene leiding en coördinatie over de werken.  

    Voor deze persoon wordt de bekwaamheid en ervaring aangetoond aan de hand van: 

    Twee referenties van maximaal tien jaar oud met elk een minimale waarde van 4.000.000 euro (excl. btw) waaruit blijkt dat deze persoon eerder als projectleider voor soortgelijke werken fungeerde. Voor deze twee referenties wordt op maximaal een halve A4 per referentie de taakomschrijving van de voorgestelde persoon gekaderd, alsook de grootte van het referentieproject en de datum van voorlopige oplevering. 

    • CV waaruit minstens vijf jaar relevante ervaring blijkt: in het opvolgen en coördineren van soortgelijke werken.

     1.2.Persoon verantwoordelijk voor de leiding van de restauratiewerkzaamheden aan glas-in-loodramen

    Voor deze persoon wordt de bekwaamheid en ervaring aangetoond aan de hand van: 

     CV waaruit minstens vijf jaar relevante ervaring blijkt in het opvolgen en coördineren van soortgelijke werken en waaruit blijkt dat deze reeds eerder de leiding van soortgelijke werken op zich nam.

    • een diploma van Conservatie en Restauratie van glas-in-lood van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten of gelijkwaardig (diploma of ervaring) 

    1.3.Persoon verantwoordelijk voor de leiding van de restauratiewerkzaamheden aan steen

    Voor deze persoon wordt de bekwaamheid en ervaring aangetoond aan de hand van: 

     CV waaruit minstens vijf jaar relevante ervaring blijkt in het opvolgen en coördineren van soortgelijke werken en waaruit blijkt dat deze reeds eerder de leiding van soortgelijke werken op zich nam.

    • een diploma van Conservatie en Restauratie van steen/beeldhouwwerk van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten of gelijkwaardig (diploma of ervaring)

    Mogelijks is de opgegeven persoon voor 1.1 en 1.2 of voor 1.1 en 1.3 dezelfde. Dit vormt geen probleem. De gevraagde studie- en beroepskwalificaties zijn aan te leveren en de gevraagde informatie in bijlage VI.4. in te vullen. 

    Opmerking: enkel de diploma’s en CV’s van de functies onder 1.1, 1.2 en 1.3 worden opgevraagd en nagekeken, niet deze van andere functies of het voltallige kader. De aanbesteder vraagt dan ook uitdrukkelijk om enkel de gevraagde informatie toe te voegen aan de offerte en duidelijk te zijn in het aanleveren van deze informatie. 

    De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met  de volgende gunningscriteria: 

    1. werfinrichting, plan van aanpak en publieksontsluiting op een totaal van 30 punten.
    2. fasering, planning en (gedeeltelijke) sluiting van de kerk op een totaal van 30 punten.
    3. prijs op een totaal van 40 punten.

    Algemene financiële opmerkingen

    Er werd beroep gedaan op een premie onroerend erfgoed.  Hiervoor werd een voorlopige belofte ontvangen, waarvan bewijs in bijlage.

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college keurt  bestek GAC_2022_02411 voor "Sint-Pauluskerk - actualisatie restauratie exterieur en stabiliteit"  goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking.

    Artikel 2

    Het districtscollege/Het college/Het vast bureau} geeft opdracht aan: 

    Dienst

    Taak

    GAC

    het versturen van de gunningsbrief te koppelen aan het bekomen van de definitieve subsidiebelofte en tevens rekening te houden met de verbintenistermijn van de offerte

    Artikel 3

    Het college geeft opdracht aan:

     

    Dienst

    Taak

    GAC

    dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)

     

    Artikel 4


    De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

    Omschrijving

    Bedrag

    Boekingsadres

    Bestelbon

    Sint-Pauluskerk - actualisatie restauratie exterieur en stabiliteit


    budgetplaats: 5322000000
    budgetpositie: 221
    functiegebied: 2HMS110101P08835
     subsidie: BS_STJACOB_MJPOOE
    fonds:INTERN
    begrotingsprogramma: 2SA040790
    budgetperiode: 2400, 2500, 2600

     

    volgt later


    De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

    Omschrijving

    Bedrag

    Boekingsadres

    Bestelbon

    Sint-Pauluskerk - actualisatie restauratie exterieur en stabiliteit - ontvangsten

     

    budgetplaats: 5322000000
    budgetpositie: 150300
    functiegebied: 2HMS110101P08835
    subsidie: BS_STJACOB_MJPOOE
    fonds: INTERN
    begrotingsprogramma: 2SA040790
    budgetperiode: 2400, 2500, 2600

     NVT


    Bijlagen

    • Bewijs_toezegging_erfgoedpremie.PDF
    • 2024_Besluit_oude_procedure_2013.pdf
    • 2937_003_4010_opmeting_20231122.pdf
    • 2937_003_4010_SVO_20231122.xlsx
    • 2937_003_4010_TEC_BEP_20231122.pdf
    • VGP 1909495-662 Sint-Pauluskerk restauratie exterieur en stabiliteit.pdf
    • 02411_20220802_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
    • 02411_STP_20240215_bestek.pdf