Op 4 april 2014 keurde het college van burgemeester en schepenen het bestek en de procedure voor de restauratie van het exterieur van de Sint-Pauluskerk goed:
- Deel 1: Restauratie gevels en daken kerkgebouw en toren
- Deel 2: Stabiliteit en verticaliteit
- Deel 3: Gevels en dak sacristie
Op 9 mei 2014 werd de aanvraag voor restauratiepremie ingediend bij de Vlaamse overheid en inhoudelijk goedgekeurd op 17 juni 2014.
Op 8 december 2017 richtte de Kerkfabriek Heilige Paulus een schrijven aan het college van burgemeester en schepenen met de vraag het nodige te doen voor een hoogdringende uitvoering van het dossier gezien de sterk toenemende schade en gevolgschade.
Op 18 oktober 2021 ontving het college van burgemeester en schepenen het schrijven van de Vlaamse overheid met daarin de toekenning van het voorlopige premiebedrag voor de restauratie van het exterieur van de Sint-Pauluskerk, bij ministerieel besluit van 7 oktober 2021.
Een actualisatie van het restauratiedossier bleek - gezien de exponentiële toename van de schade en gevolgschade in de afgelopen 8 jaar - noodzakelijk. Het restauratiedossier omvat volgende delen:
- Deel 1: Restauratie gevels en daken kerkgebouw en toren
- Deel 2: Stabiliteit en verticaliteit
- Deel 3: Gevels en dak sacristie
Het geactualiseerde bestek werd besproken met de bevoegde consulent van het Agentschap Onroerend Erfgoed. Het verslag hiervan mag beschouwd worden als gunstig preadvies en het dossier werd aangepast aan de opmerkingen die hierin zijn opgenomen.
De door het ministerieel besluit van 7 oktober 2021 toegekende subsidie bedraagt 1.303.392,75 euro x1.10 x 0,80 = 1.146.985,62 euro (inclusief btw). Dit bedrag werd berekend op de oorspronkelijke raming uit 2014.
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
De technische bekwaamheid van de inschrijver dient te worden aangetoond aan de hand van onderstaande bewijzen:
Studie- en beroepskwalificaties:
De inschrijver geeft in zijn offerte de personen op die tijdens de uitvoering van de opdracht de onderstaande leidinggevende functies (1.1., 1.2. en 1.3.) zullen verrichten, en toont aan dat deze personen over de opgegeven bekwaamheid en ervaring beschikken:
1.1. Projectleider
De vooropgestelde projectleider wordt belast met de algemene leiding en coördinatie over de werken.
Voor deze persoon wordt de bekwaamheid en ervaring aangetoond aan de hand van:
Twee referenties van maximaal tien jaar oud met elk een minimale waarde van 4.000.000 euro (excl. btw) waaruit blijkt dat deze persoon eerder als projectleider voor soortgelijke werken fungeerde. Voor deze twee referenties wordt op maximaal een halve A4 per referentie de taakomschrijving van de voorgestelde persoon gekaderd, alsook de grootte van het referentieproject en de datum van voorlopige oplevering.
1.2.Persoon verantwoordelijk voor de leiding van de restauratiewerkzaamheden aan glas-in-loodramen
Voor deze persoon wordt de bekwaamheid en ervaring aangetoond aan de hand van:
CV waaruit minstens vijf jaar relevante ervaring blijkt in het opvolgen en coördineren van soortgelijke werken en waaruit blijkt dat deze reeds eerder de leiding van soortgelijke werken op zich nam.
1.3.Persoon verantwoordelijk voor de leiding van de restauratiewerkzaamheden aan steen
Voor deze persoon wordt de bekwaamheid en ervaring aangetoond aan de hand van:
CV waaruit minstens vijf jaar relevante ervaring blijkt in het opvolgen en coördineren van soortgelijke werken en waaruit blijkt dat deze reeds eerder de leiding van soortgelijke werken op zich nam.
Mogelijks is de opgegeven persoon voor 1.1 en 1.2 of voor 1.1 en 1.3 dezelfde. Dit vormt geen probleem. De gevraagde studie- en beroepskwalificaties zijn aan te leveren en de gevraagde informatie in bijlage VI.4. in te vullen.
Opmerking: enkel de diploma’s en CV’s van de functies onder 1.1, 1.2 en 1.3 worden opgevraagd en nagekeken, niet deze van andere functies of het voltallige kader. De aanbesteder vraagt dan ook uitdrukkelijk om enkel de gevraagde informatie toe te voegen aan de offerte en duidelijk te zijn in het aanleveren van deze informatie.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
Er werd beroep gedaan op een premie onroerend erfgoed. Hiervoor werd een voorlopige belofte ontvangen, waarvan bewijs in bijlage.
Het college keurt bestek GAC_2022_02411 voor "Sint-Pauluskerk - actualisatie restauratie exterieur en stabiliteit" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking.
Het districtscollege/Het college/Het vast bureau} geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
GAC |
het versturen van de gunningsbrief te koppelen aan het bekomen van de definitieve subsidiebelofte en tevens rekening te houden met de verbintenistermijn van de offerte |
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
GAC | dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw) |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Sint-Pauluskerk - actualisatie restauratie exterieur en stabiliteit |
|
budgetplaats: 5322000000 |
volgt later |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Sint-Pauluskerk - actualisatie restauratie exterieur en stabiliteit - ontvangsten |
|
budgetplaats: 5322000000 |
NVT |