Terug
Gepubliceerd op 19/02/2024

2024_CBS_01313 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/02/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_01313 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2024_CBS_01313 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer 'Speerpunten' worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die 'Speerpunten' is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.

In de zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en 10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voorbestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in district Berendrecht, Zandvliet en Lillo werd goedgekeurd door het college op 20 juli 2018 (jaarnummer 6806). De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de afbakening van de bestaande "Zone 30 - Solftplaats", aan te passen, door in de Zoutestraat, tussen de Solferinostraat en Dorpsbeekstraat, de huidige zone 30 op te heffen en een (voor dit straatdeel) méér geloofwaardig snelheidsregime van 50km/u in te voeren.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

De huidige afbakening van de "Zone 30 - Solftplaats" in het zuidelijk deel van de Zoutestraat wordt best aangepast. De huidige infrastructuur en gebruik laten een iets hogere snelheid toe zonder te sterk in te boeten op de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Het verder fysiek afdwingen van 30km/u als maximumsnelheid zou tevens erg ingrijpend zijn voor het typerend landelijk karakter en uitzicht van de straat. 


De volgende argumenten hebben tot het voorstel geleid om de huidige zone 30-afbakening in het Zuidelijk deel van de Zoutestraat in te perken tot aan de Dorpsbeekstraat: 

  • aan de niet-bebouwde zijde ligt een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad waardoor fiets- en autoverkeer gescheiden blijft;
  • de verkeersintensiteiten en het aantal oversteekbewegingen in dit deel van de Zoutestraat zijn zéér laag;
  • om het huidig snelheidsregime (zone 30) te kunnen afdwingen, dienen minstens 10 rijbaankussens op het traject te worden voorzien. Dergelijke verkeerstechnische ingrepen zouden het huidig landelijk karakter en typerend beeld van deze smalle straat met kasseien danig aantasten. 
Het opheffen van de zone 30 in dit straatsegment van de Zoutestraat heeft geen invloed op de parkeerbalans.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Berendrecht, Zandvliet en Lillo, advies van 29 januari 2024 (jaarnummer 1) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 20 juli 2018 (jaarnummer 6806).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20231211_BEZALI_Zoutestraat_zone30_aanpassing_Sign_Plan1 (1).pdf
  • 20231211_BEZALI_Zoutestraat_zone30_aanpassing_SignMark_Plan2 (1).pdf
  • 20231211_BEZALI_Zoutestraat_zone30_aanpassing_Contour_Plan3 (2).pdf
  • 20230808_Zoutestraat_Zuid (2).pdf
  • 20240123_BZL_Zone_30_AVR.pdf