In de zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer 'Speerpunten' worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die 'Speerpunten' is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.
In de zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en 10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voorbestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in district Berendrecht, Zandvliet en Lillo werd goedgekeurd door het college op 20 juli 2018 (jaarnummer 6806). De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de afbakening van de bestaande "Zone 30 - Solftplaats", aan te passen, door in de Zoutestraat, tussen de Solferinostraat en Dorpsbeekstraat, de huidige zone 30 op te heffen en een (voor dit straatdeel) méér geloofwaardig snelheidsregime van 50km/u in te voeren.
De volgende argumenten hebben tot het voorstel geleid om de huidige zone 30-afbakening in het Zuidelijk deel van de Zoutestraat in te perken tot aan de Dorpsbeekstraat:
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 20 juli 2018 (jaarnummer 6806).
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.