Terug
Gepubliceerd op 19/02/2024

2024_CBS_01182 - Omgevingsvergunning - OMV_2023130856. Bosduifstraat 36, Plantin en Moretuslei 184, 188 en 190. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/02/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_01182 - Omgevingsvergunning - OMV_2023130856. Bosduifstraat 36, Plantin en Moretuslei 184, 188 en 190. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_01182 - Omgevingsvergunning - OMV_2023130856. Bosduifstraat 36, Plantin en Moretuslei 184, 188 en 190. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023130856

Gegevens van de aanvrager:

NV JAN B met als adres Cogels-Osylei 38 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Bosduifstraat 36, Plantin en Moretuslei 184, 188 en 190 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1283E12

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie op het gelijkvloers van 2 handelsruimtes en magazijn naar dienstverlening met verbouwingswerken

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          09/05/2023: proces-verbaal (510457) voor voorgevelwijziging;

-          07/08/2020: vervallen vergunning (OMV_2019160507) voor het bouwen van 34 wooneenheden met commerciële ruimte;

-          01/03/2013: vergunning (3553#9696/NAN3/B/20128108) voor het verbouwen en herbestemmen van een garage/tankstation tot commerciële ruimten.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinsgebouwen met een commerciële ruimte en werkplaats/magazijn op het gelijkvloers;
  • publiek toegankelijke recht van doorgang tussen de 2 handelsruimtes;

-          bouwvolume:

  • hoekpand van 4 bouwlagen onder een plat dak;
  • 2 handelsruimtes van respectievelijk 117,91 m² en 128,80 m², van elkaar gescheiden door een open doorgang (erfdienstbaarheid);
  • achterliggend magazijn van 158,90 m²;

-          gevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk in donkergrijs aluminium;
  • plintverdieping uit glazen wanden met asymmetrische raamprofielen;
  • rolpoort voor inpandige doorgang.

 

Bestaande toestand

-          niet overeenkomstig met de vergunde toestand:

  • functiewijziging van de handelsruimtes naar dienstverlening (kinderdagverblijf).

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • dienstverlening: kinderdagverblijf over de hele gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume:

  • hoekpand van 4 bouwlagen onder een plat dak;
  • nieuwe inkomsas ter hoogte van de hoofdingang;
  • beglaasde binnentuin van 12,32 m², centraal gepositioneerd in de achterliggende ruimte van de nieuwe ruimte voor dienstverlening;

-          gevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk in donkergrijs aluminium;
  • plintverdieping uit glazen wanden met asymmetrische raamprofielen;
  • nieuwe inkom in donkergrijze bepleistering ter vervanging van rolpoort voor inpandige doorgang.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van commerciële ruimte naar dienstverlening;

-          wijzigen van een werkplaats/magazijn naar dienstverlening;

-          wijzigen van de voorgevel; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

4 december 2023

4 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

4 december 2023

14 december 2023

Sociale Dienstverlening/ Gemeenschapsvorming/ Ontmoeting/ Levensbeschouwingen

4 december 2023

4 december 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

4 december 2023

12 december 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 27 open ruimte: De oppervlakte van de patio voldoet niet aan de 20 % ontpitting die wordt opgelegd in artikel 27 van de bouwcode;
  • Artikel 29 fietsstalplaatsen: Er worden geen fietsstalplaatsen voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het wijzigen van de gelijkvloerse commerciële ruimte aan de straatzijde en het achterliggend magazijn/werkplaats naar dienstverlening (kinderdagverblijf).

In het kader van de vergunningsaanvraag werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Business en Innovatie. Dit advies is gunstig en laat zich als volgt lezen: “Gunstig advies voor het herinrichten van een bestaande commerciële ruimte als dienstverlening (kinderopvang) op het gelijkvloers van een pand gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd. Functiewijzigingen tussen detailhandel, reca of dienstverlening zijn daarbij mogelijk om leegstand van de commerciële ruimte te vermijden.”

 

Het advies wordt integraal bijgetreden.

De aanvraag is functioneel inpasbaar in zijn omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Met oog op de inpassing van het kinderdagverblijf in het bestaande bouwvolume wordt achteraan een patio voorzien die licht en lucht brengt in de achterliggende ruimtes. De oppervlakte van deze patio voldoet niet aan de 20 % ontpitting die wordt opgelegd in artikel 27 van de bouwcode. Evenwel wordt geoordeeld dat door de specifieke kenmerken van het hoekperceel, de aard van de functie, de lichttoetreding via de voorziene patio en het gunstig advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie een afwijking kan worden toegestaan op basis van artikel 3 uit de bouwcode.

Ook de beperkte constructieve wijzigingen die voortkomen uit de implementatie van de nieuwe functie kunnen gunstig geadviseerd worden.
De aanvraag is qua schaal en ruimtegebruik inpasbaar in zijn omgeving en kan bijgevolg gunstig geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De beperkte interne wijzigingen hebben ook impact op de verschijningswijze van het gelijkvloers aan de noordzijde. Hier wordt een garagepoort die toegang bood naar de achterste ruimte, behorend bij een dierenartsenpraktijk, aangepast naar een ruim inkomportaal in glas.

Het nieuwe inkomportaal wordt qua materialisatie afgestemd op de rest van de gelijkvloerse materialen en vormt hierbij een eerlijke vertaling van de achterliggende functie.
De aanvraag is visueel inpasbaar in zijn omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voldoet aan de hedendaagse normen qua gebruiksgenot en veiligheid zonder hierbij hinder te genereren naar zijn omgeving.
 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van handel naar kinderdagverblijf.

 

De 2 handelsfuncties en het magazijn op het gelijkvloers worden heringericht naar een kinderdagverblijf van +/- 428 m².

 

Voor een kinderdagverblijf kleiner dan 500 m² wordt er geen parkeerbehoefte opgelegd in de bouwcode.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de helft van het personeel van het kinderdagverblijf moeten er fietsstalplaatsen voorzien worden maar er wordt in het dossier niet opgegeven hoeveel mensen er tewerkgesteld zullen zijn.
 

De dienst Mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:

-          Voor de helft van het personeel moeten er fietsstalplaatsen voorzien worden. Deze moeten overdekt en afsluitbaar zijn.


Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit wordt bijgetreden. Als voorwaarde bij de vergunning wordt opgenomen dat er voor de helft van het personeel fietsstalplaatsen voorzien moeten worden. Deze dienen overdekt en afsluitbaar te zijn.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Voor de helft van het personeel moeten er fietsstalplaatsen voorzien worden. Deze moeten overdekt en afsluitbaar zijn.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 oktober 2023

Volledig en ontvankelijk

4 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

2 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

3 maart 2024

Verslag GOA

5 februari 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Voor de helft van het personeel moeten er fietsstalplaatsen voorzien worden. Deze moeten overdekt en afsluitbaar zijn.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.