Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023067734 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA Immo Alfa met als adres Karel Oomsstraat 37 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Nationalestraat 144 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 4 sectie D nr. 2595G |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen, omvormen en uitbreiden naar een meergezingswoning met 5 wooneenheden en een handelsgelijkvloers |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/01/2020: proces-verbaal opvolging (11002_2020_12010_VPV) met stand van zaken omtrent PV AN2026VPV1314;
- 18/05/2016: proces-verbaal (AN/2016/VPV/1314) voor het uitvoeren van werken en wijzigen van het aantal woongelegenheden van vier naar zeven;
- 29/12/1983: vergunning (18#63859) voor gevelverbouwing;
- 03/05/1963: vergunning (18#82212) voor het vernieuwen van de winkelpui;
- 13/01/1928: toelating (1928#28913) voor gevel en binnenveranderingen.
Geacht vergunde toestand
- functie: meergezinswoning:
- 3 éénslaapkamerappartementen met een netto-vloeroppervlakte van 53 m²;
- 1 éénslaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 42 m²;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- functie: meergezinswoning met diensten/vrije beroepen op het gelijkvloers conform de geacht vergunde toestand, uitgezonderd het uitvoeren van werken en vermeerderen van het aantal woongelegenheden naar 7 zonder vergunning (zie PV):
- bouwvolume: overeenkomstig de geacht vergunde toestand;
- gevelafwerking: overeenkomstig de geacht vergunde toestand, uitgezonderd:
Nieuwe toestand
- functie: meergezinswoning met handel op het gelijkvloers:
- 1 éénslaapkamerappartement op de eerste verdieping van 52 m²;
- 1 éénslaapkamerappartement op de tweede verdieping van 52 m²;
- 1 éénslaapkamerappartement op de derde verdieping van 41 m²;
- 1 éénslaapkamerappartement op de vierde verdieping van 41 m²;
- 1 bijkomend eenslaapkamerappartement op de vijfde verdieping van 37 m²;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 4 naar 5;
- wijzigen van de functie op het gelijkvloers van diensten naar detailhandel;
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van het dak;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 31 augustus 2023 | 27 september 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 31 augustus 2023 | 12 oktober 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 31 augustus 2023 | 13 september 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 31 augustus 2023 | 5 september 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 31 augustus 2023 | 19 september 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 31 augustus 2023 | 18 september 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vermoeden van vergunning | 31 augustus 2023 | 11 september 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 31 augustus 2023 | 12 september 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 31 augustus 2023 | 2 november 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgende punten:
- 2.1.9 Dakvormen en dakkapellen:
Dakkappellen zijn maximum 1,50 m breed en liggen op minimum 1 m afstand onderling. Ze liggen op minder dan 1 m afstand onderling.
- 2.2.1. Draagkracht:
Door de vermeerdering van het aantal wooneenheden wordt de draagkracht overschreden.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid voor de handelsruimte op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het wijzigen van de functie van het gelijkvloers van praktijk naar detailhandel. Het pand is gelegen in het kernwinkelgebied Centrum Antwerpen - Zuid. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen. Het is bovendien positief te beoordelen dat de bestaande gesloten gevel van de praktijkruimte op het gelijkvloers in de nieuwe toestand opnieuw open en levendig wordt gemaakt. De stedelijke dienst Business en Innovatie verleende een gunstig advies.
De aanvraag omvat eveneens het vermeerderen van het aantal woongelegenheden van vier naar vijf en de opbouw van een mansardeverdieping. Het uitbreiden van de woonfunctie in de binnenstad is functioneel inpasbaar voor zover de draagkracht van het perceel dit toelaat.
In het gebouw zijn momenteel vier éénslaapkamerappartementen met een oppervlakte tussen 41 m² en 52 m². De aanvrager wenst hier op de vijfde verdieping nog een extra appartement met een oppervlakte van 37 m² (studio) aan toe te voegen. Er is geen lift in het gebouw en de trap heeft een breedte van amper 74 cm. Dit betekent dat bewoners van vijf appartementen elkaar moeten kruisen op een zeer kleine breedte, en dat de bewoners van de vijfde verdieping telkens een hoogte van 17,24 m (vijf verdiepingen) moeten overbruggen langs een smalle trap.
De verwevenheid van functies is een essentieel kenmerk van een binnenstedelijk gebied. Een te grote concentratie van één bepaalde functie kan tevens voor conflicten en overlast zorgen (geluidsoverlast, parkeerdruk,…). De typologie en schaal kunnen overlast genereren door te hoge concentraties van eenzelfde woningtype. Het verschil tussen verschillende typologieën kan niet steeds via de functiebeperkingen in een bestemmingsplan kunnen worden opgevangen en moeten daarom steeds concreet worden nagegaan in de aanvraag in functie van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Om de hinderaspecten aanvaardbaar te houden en tegelijk de woonkwaliteit te garanderen, is het bijgevolg noodzakelijk om de juiste verhoudingen te zoeken tussen verschillende woningtypes enerzijds en de omvang (oppervlakte) van de verschillende functies binnen de woningen anderzijds. Het voorliggende project met vier éénslaapkamerappartementen en een bijkomende studio is een onaanvaardbare mix.
Hieruit kunnen we concluderen dat door het uitbreiden van vier reeds kleine woongelegenheden naar vijf kleine entiteiten de densiteit op onaanvaardbare wijze stijgt en tegelijkertijd het woongenot daalt.
Het samenvoegen van de vierde en vijfde verdieping tot een ruime duplexwoning is wel een mogelijke optie om de nodige mix in het gebouw te brengen en de densiteit/het aantal bewoners niet te zeer te verhogen.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De bestaande zolderverdieping wordt vervangen door een mansardeverdieping. Dit is stedenbouwkundig inpasbaar in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het pand dateert uit het begin van de 20ste eeuw, maar werd tijdens meerdere verbouwingscampagnes zwaar gewijzigd. In 1983 werd een vergunning verleend voor de wijziging van de voormalige winkelpui, wat een grondige verstoring betekende voor de erfgoedwaarde van het pand en het straatbeeld. De nu geplande gevelwijzigingen resulteren in een verbetering van de beeldwaarde van het pand an sich en daarbij het CHE-gebied waarin het gelegen is. De aangevraagde werken kunnen dan ook gunstig geadviseerd worden door de stedelijke dienst Monumentenzorg.
De afstand tussen de dakkapellen op het plan is 85 cm in plaats van de de opgelegde 1 meter volgens het RUP Binnenstad. Als voorwaarde wordt opgelegd dat de afstand 1 meter conform artikel 2.1.9 moet bedragen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden toegepast.
De aanvraag moet voldoen aan de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid, meer bepaald de toegang tot de handelsruimte.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en functiewijziging. - Op het gelijkvloers wordt de dokterspraktijk ingericht als handelsfunctie. - De 4 appartementen worden vermeerderd naar 5. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. Voor de bijkomende wooneenheid is de parkeerbehoefte 1. De handelsfunctie heeft een beperkte oppervlakte (< 500 m²). Er wordt hiervoor geen parkeerbehoefte bepaald. De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12 §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Fietsvoorzieningen
Voor de bijkomende woongelegenheid moeten er twee fietsstalplaatsen voorzien worden: 1 appartement met 1 slaapkamer = 1 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 2. De bestaande woongelegenheden hebben geen fietsenstalling.
Er worden twee fietsstalplaatsen in een berging voorzien achteraan in de gang. De gang naar de fietsenberging is wel te smal. Deze zou minstens 1 meter breed moeten zijn. Het is in het bestaande gebouw echter niet mogelijk om een bredere gang te maken. Deze fietsenberging is wel een meerwaarde voor de vier geacht vergunde woongelegenheden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 mei 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 28 augustus 2023 |
Start openbaar onderzoek | 8 september 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 7 oktober 2023 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 11 oktober 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 11 december 2023
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 10 maart 2024 |
Verslag GOA | 8 februari 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
8 september 2023 | 7 oktober 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.