Terug
Gepubliceerd op 19/02/2024

2024_CBS_00970 - Omgevingsvergunning - OMV_2023120020. Frans Standaertlei 81. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/02/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_00970 - Omgevingsvergunning - OMV_2023120020. Frans Standaertlei 81. District Ekeren - Goedkeuring 2024_CBS_00970 - Omgevingsvergunning - OMV_2023120020. Frans Standaertlei 81. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023120020

Gegevens van de aanvrager:

NV L'EAU INVEST met als adres Rerum Novarumlaan 8A te 2970 Schilde

Ligging van het project:

Frans Standaertlei 81 te 2180 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 33 sectie H nr. 539T9

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/10/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2022095726) voor het bouwen van een eengezinswoning;

-          10/11/2021: weigering (OMV_2021117282) voor het bouwen van een eengezinswoning met tuinberging;

-          29/07/2020: vergunning (OMV_2020057730) voor het verkavelen van een perceel in 1 lot, voor woningbouw.

 

Vergunde / Bestaande toestand

-          onbebouwd verkavelingslot, bedoeld voor woningbouw.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning met carport en tuinberging;

-          bouwvolume:

  • volume in halfopen bebouwing van 2 bouwlagen onder hellend dak;
  • kroonlijsthoogte op 6,20 m en nokhoogte op 10,80 m, aansluitend op het pand aan de rechterzijde;
  • in het volume opgenomen aanpalende carport van 1 bouwlaag onder plat dak aan linkerzijde;
  • tuinberging van 3,50 bij 2,50 m;

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen met antracietkleurig aluminium schrijnwerk;
  • tuinberging in hout;

-          inrichting:

  • tuinberging in de achtertuin.

 

Inhoud van de aanvraag

-          bouwen van een nieuwe eengezinswoning met carport en tuinberging.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Provincie Antwerpen - Dienst Integraal Waterbeleid

18 oktober 2023

4 december 2023

Ongunstig

Provincie Antwerpen - Dienst Integraal Waterbeleid

14 december 2023

22 januari 2024

Ongunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

18 oktober 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

18 oktober 2023

9 november 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen (wo1).

 

(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt in de verkaveling 202014, goedgekeurd op 29 juli 2020, meer bepaald in lot(en) 1.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden op volgend(e) punt(en):

-          3.2.A. Verharding – een oprit naar een (vergunde) garage mag een maximale breedte hebben van 3 m. De oprit heeft in dit geval een breedte van 3,56 m, met daarbij nog een extra toegangspad van 1,50 m breed naar de voordeur;

-          3.4. Afsluitingen op de perceelsgrens – de voortuin dient afgesloten te worden door een levende afsluiting, muurtje of een hek.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 19 – Tuinafsluitingen: de voortuinen moeten afgesloten worden door middel van een levendige afsluiting, een muurtje of een hek, met een hoogte van maximum 1 m;
  • artikel 27 – Open ruimte: in de voortuin zijn enkel de strikt noodzakelijke verhardingen toegelaten. De maximaal toegelaten verharding heeft een breedte van 4,50 m. In de aanvraag is deze circa 5 m;
  • artikel 29 – Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: de plannen vertonen niet expliciet de vereiste stalplaatsen.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Provincie aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt het project waarschijnlijk schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt. Uit het ingewonnen advies blijkt dat voorwaarden opgelegd moeten worden om het schadelijk effect te voorkomen.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn onvoldoende gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.

Het ongunstige advies van de Dienst Integraal Waterbeleid omvat voorwaarden om tot een gunstig advies te komen. Deze voorwaarden werden reeds deels opgenomen in de voorliggende plannen. De overige voorwaarden zullen bij de vergunning hernomen worden zodat de aanvraag bij uitvoering in overeenstemming gebracht kan worden.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet het optrekken van een nieuwe eengezinswoning en gelet op de verenigbaarheid van betreffende functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van zowel het van kracht zijnde Ruimtelijk Uitvoeringsplan als van de verkaveling in kwestie, is er in deze effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande volumetrie is geheel in overeenstemming met de richtlijnen dienaangaande van de hier geldende verkaveling, zowel qua bouwhoogte als qua -diepte. Bijkomend wordt op een correcte wijze aangesloten op het aanpalende gabarit.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De te hanteren materialen, rode gevelsteen, donkergrijs schrijnwerk en zwarte dakpannen, zijn enerzijds in overeenstemming met de voorschriften dienaangaande van de geldende verkaveling en zijn anderzijds reeds voorkomend in de ruime omgeving en bijgevolg visueel ingepast in de gebouwde context (en passend binnen de richtlijnen van het ordeningsplan).

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is dientengevolge eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

Voor projecten tot en met 5 wooneenheden is de berekende parkeerbehoefte 1 plaats per unit. Gelet op het feit dat er hier slechts sprake is van het optrekken van 1 eengezinswoning, is de werkelijke parkeerbehoefte hier dan ook 1 parkeerplaats.

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 1 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De breedte van de verharding van de oprit naar de carport dient in breedte beperkt te blijven tot maximaal 3 m. Bijkomend dient in deze zone de voortuin ter hoogte van de rooilijn te worden afgesloten door middel van een hekje, een muurtje of een haag en dit met een maximale hoogte van 1 m.

2.De kruipkelder dient te worden voorzien van een open funderingsvloer en er dient bijkomend rond de fundering gewerkt te worden met poreus materiaal (zoals steenslag of grind) om het in de grond trekken van overtollig water te versnellen.

3. De open carport onder de woning mag niet opgehoogd worden zodat geen ruimte voor water ingenomen wordt. Ze moet uitgevoerd worden op het niveau van het huidige maaiveld.

4. Het terras achter de woning mag geen ruimte voor water innemen. Het mag maximaal op het huidige maaiveldniveau voorzien worden of moet zo uitgevoerd worden dat het water er onderdoor kan lopen.

5. Alle bijkomende richtlijnen uit het bijgevoegde advies van de bevoegde waterbeheerder, Departement Leefmilieu – Dienst Integraal Waterbeleid, zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

6. De in de tuin op te trekken berging dient in zijn geheel aangewend te worden voor het stallen van 5 fietsen.

7. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 september 2023

Volledig en ontvankelijk

18 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

27 oktober 2023

Einde openbaar onderzoek

25 november 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

31 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

30 april 2024

Verslag GOA

2 februari 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

27 oktober 2023

25 november 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De breedte van de verharding van de oprit naar de carport dient in breedte beperkt te blijven tot maximaal 3 m. Bijkomend dient in deze zone de voortuin ter hoogte van de rooilijn te worden afgesloten door middel van een hekje, een muurtje of een haag en dit met een maximale hoogte van 1 m.

2.De kruipkelder dient te worden voorzien van een open funderingsvloer en er dient bijkomend rond de fundering gewerkt te worden met poreus materiaal (zoals steenslag of grind) om het in de grond trekken van overtollig water te versnellen.

3. De open carport onder de woning mag niet opgehoogd worden zodat geen ruimte voor water ingenomen wordt. Ze moet uitgevoerd worden op het niveau van het huidige maaiveld.

4. Het terras achter de woning mag geen ruimte voor water innemen. Het mag maximaal op het huidige maaiveldniveau voorzien worden of moet zo uitgevoerd worden dat het water er onderdoor kan lopen.

5. Alle bijkomende richtlijnen uit het bijgevoegde advies van de bevoegde waterbeheerder, Departement Leefmilieu – Dienst Integraal Waterbeleid, zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

6. De in de tuin op te trekken berging dient in zijn geheel aangewend te worden voor het stallen van 5 fietsen.

7. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.