Terug
Gepubliceerd op 19/02/2024

2024_CBS_01189 - Omgevingsvergunning - OMV_2023082113. Van Maerlantstraat 12. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/02/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_01189 - Omgevingsvergunning - OMV_2023082113. Van Maerlantstraat 12. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_01189 - Omgevingsvergunning - OMV_2023082113. Van Maerlantstraat 12. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023082113

Gegevens van de aanvrager:

BV RAVEN DEVELOPMENT met als adres Kipdorp 42 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Maerlantstraat 12 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nrs. 1286E6 en 1286S7

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van 5 nieuwbouwappartementen en slopen van bijgebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/12/2022: weigering door deputatie (20214471) voor het bouwen van 5 nieuwbouwappartementen en slopen van bijgebouw;

-          05/10/2006: vervallen vergunning (20044285) voor het bouwen van appartementen.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • braakliggend terrein met achterliggende werkplaats (feestzaal).

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig met de vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie: meergezinswoning met 5 wooneenheden;

  • met betrekking tot de woning zijn volgende gegevens beschikbaar;
  • op het gelijkvloers: 1 eenslaapkamerappartement, met een terras aansluitend aan de achtertuin;
  • op de eerste verdieping: tweeslaapkamerappartement met een inpandig terras;
  • op de tweede en derde verdieping: 1 eenslaapkamerappartement met een terras;
  • op de vierde verdieping: 1 studio met een terras.

-          bouwvolume: 4 bouwlagen onder zadel dak;

  • maximale bouwdiepte 15,84 m;
  • bouwdiepte vierde verdieping (onder dak) van 9,88 m;
  • voor het realiseren van een grote achtertuin werd het perceel samengevoegd met het achterliggende perceel waar het bestaande gebouw (feestzaal) gesloopt wordt;
  • kroonlijsthoogte 13,84 m en totale bouwhoogte 18,26 m;

-          gevelafwerking:

  • wit metselwerk met natuurstenen banddetails en verhoogde plint in donkergrijze natuursteen, zwart aluminium buitenschrijnwerk en borstwering;
  • daklaag afgewerkt met dakpannen kleur antraciet;

-          inrichting

  • kelder:
    • gemeenschappelijke fietsenstalling voor 12 fietsen;
    • afvalberging;
  • groene achtertuin van 97,5 m².

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van bijgebouw;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          nieuwbouwmeergezinswoning van vijf wooneenheden.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

10 augustus 2023

21 september 2023

Voorwaardelijk gunstig

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Oost/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Oost

10 augustus 2023

28 september 2023

Geen advies

Fluvius System Operator/ Fluvius

10 augustus 2023

30 augustus 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

10 augustus 2023

18 september 2023

Ongunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

9 januari 2024

13 februari 2024Voorwaardelijk gunstig

Proximus/ Proximus

10 augustus 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag


Water-link

10 augustus 2023

21 september 2023Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

10 augustus 2023

17 augustus 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

10 augustus 2023

24 augustus 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

10 augustus 2023

5 september 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1 zone voor wonen - (wo) en artikel 2 zone voor detailhandel - (de).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend(e) punt(en):

-          1.3 Harmonieregel en referentiebeeld:

De dakkapel met terras aan de achtergevel is niet kenmerkend voor de buurt.

De dakkapel doorbreekt de kroonlijst.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt is in overeenstemming met de  bepalingen van de bouwcode

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het bouwen van een meergezinswoning is in overeenstemming met de bestemming van het perceel en de aanwezige woonfuncties op de omliggende percelen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld. Hoewel de dakkapel met terras achteraan niet kenmerkend is, is deze wel aanvaardbaar omdat deze niet storend is voor de omgeving en bijgevolg in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Voorliggende aanvraag voorziet een woonaanbod van 1 studio, 3 éénslaapkamerappartementen en 1 tweeslaapkamerappartement. Geoordeeld wordt dat de wooneenheden voldoende functioneel zijn ingedeeld om aanvaardbaar te zijn. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het straatbeeld in de onmiddellijke omgeving wordt bepaald door een mix aan gevelafwerkingen. Voor de nieuwe gevelafwerking wordt een witte gevelsteen voorgesteld met doorlopende lijsten onder de ramen in donkerkleurige natuursteen. De gelijkvloerse gevelpui wordt eveneens afgewerkt met donkerkleurige natuursteen. Onder de ramen van het gelijkvloers en de voordeur worden nieuwe dorpels in blauwe hardsteen voorzien. Het is onduidelijk welke natuursteen de aanvrager voor ogen heeft. Om te vermijden dat deze visueel niet inpasbaar is met de blauwe hardstenen dorpels wordt in voorwaarde opgenomen om alle natuursteenelementen uit te voeren in blauwe hardsteen. Met betrekking tot de gevelgeleding wordt opgemerkt dat de plint eerder gedrongen overkomt, de afstand van de ramen van de derde verdieping tot aan de kroonlijst te groot is en de valbeveiligingen in de raamopeningen te hoog zijn ten opzichte van de maat van de ramen. In voorwaarden bij de vergunning wordt opgenomen om de hele gevel vanaf de plint tot aan de bovenste latei 32 cm te verhogen waardoor de plint 32 cm hoger wordt, de balustrades 32 cm lager kunnen en het muurvlak tussen de ramen van de derde verdieping en de kroonlijst even hoog wordt als deze van de onderliggende ramen.


Mits het naleven van de gestelde voorwaarden is het pand visueel inpasbaar in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.  

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op nieuwbouw van 5 appartementen.

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

5 appartementen : parkeerbehoefte = 5

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 5

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 5 plaatsen.

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de appartementen moeten 11 fietsenstallingen voorzien worden.

4 appartementen met 1 slaapkamer : 4 x 2 = 8

1 appartement met 2 slaapkamers : 1 x 3 = 3

 

Er wordt een fietsenstalling voor 12 fietsen ingericht in de kelder.

Deze is bereikbaar via een trap met fietsgoot.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. Alle natuursteenelementen uit te voeren in blauwe hardsteen.  

4. De hele gevel vanaf de plint tot aan de bovenste latei 32 cm te verhogen.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 juni 2023

Volledig en ontvankelijk

10 augustus 2023

Start openbaar onderzoek

22 augustus 2023

Einde openbaar onderzoek

20 september 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

23 november 2023

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

21 februari 2024

Verslag GOA

13 februari 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 augustus 2023

20 september 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. Alle natuursteenelementen uit te voeren in blauwe hardsteen.  

4. De hele gevel vanaf de plint tot aan de bovenste latei 32 cm te verhogen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.