Terug
Gepubliceerd op 19/02/2024

2024_CBS_01195 - Omgevingsvergunning - OMV_2023067146. Goudvinklaan 10. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/02/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_01195 - Omgevingsvergunning - OMV_2023067146. Goudvinklaan 10. District Wilrijk - Goedkeuring 2024_CBS_01195 - Omgevingsvergunning - OMV_2023067146. Goudvinklaan 10. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023067146

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Katrien Muyshondt met als adres Goudvinklaan 10 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) en de heer Patrick Leysen met als adres Goudvinklaan 10 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Goudvinklaan 10 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie C nr. 195A4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Verbouwen en uitbreiden van een ééngezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/03/2004: vergunning (222#13877 en 222#10782) voor het bouwen van een schuin dak;

-          16/02/1973: vergunning (222#16039 en 222#3418) voor het bouwen van een woning;

-          26/02/1968: vergunning (196872) voor het verkavelen van wijk Elsdonk.

 

Vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met hellend dak; 
  • Bouwdiepte hoofdvolume van 14 m;

-          gevelafwerking:

  • afbraak-papesteen en houten buitenschrijnwerk;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;

-          inrichting:

  • tuinzone achteraan van 512,17 m²;
  • garage aan linkerzijde met plat dak.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig is met de vergunde toestand;

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met hellend dak; 
  • Bouwdiepte hoofdvolume van 19m;

-          gevelafwerking:

  • gevel in metselwerk, kleur grijs en schrijnwerk in zwart aluminium;

-          inrichting:

  • tuinzone achteraan van 440,65 m²;
  • garage aan linkerzijde met plat dak.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

18 september 2023

22 september 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

18 september 2023

22 september 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt in de verkaveling 196872, goedgekeurd op 26 februari 1968, meer bepaald in lot(en) 92.

 

De aanvraag wijkt af van de verkavelingsvergunning op volgend(e) punt(en):

-          Artikel 9: Autogarage in de bouwvrije zijtuinstroken:
Gevels zichtbaar vanaf de openbare weg moeten in rode gevelsteen zijn. In de nieuwe toestand is de gevel wit geschilderd.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.


Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 27: Open ruimte: Enkel strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten. De garage wordt in nieuwe toestand gesupprimeerd, dus de oprit is niet meer noodzakelijk.
  • Artikel 30: Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: De garage wordt gesupprimeerd, hierdoor ontstaat een parkeerbehoefte voor 1 wagen.
  • Artikel 36: Zonnepanelen en zonnecollectoren: De voorziene zonnepanelen staan niet opgetekend op de snedes. 

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

-          Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De Goudvinklaan wordt gekenmerkt door vrijstaande of ter hoogte van de garages gekoppelde eengezinswoningen. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat. 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande woning van 2 bouwlagen onder hellend dak wordt aan de achterzijde voorzien van een gelijkvloerse uitbreiding van 5,01 m op 11,13 m waarin de helft van de oppervlakte voor een ontbijthoek benut wordt en de andere helft voor een overdekt terras. De totale bouwdiepte van de woning meet vanaf de voorgevel 19,01 m. Aansluitend op de nieuwe uitbreiding wordt nog een terras van 29,59 m² voorzien.

De resterende tuindiepte gemeten van de nieuwe uitbreiding tot de achterperceelgrens bedraagt minimaal 10,40 m en maximaal 15,20 m. De afstand van het nieuwe volume tot de linker- en rechterperceelsgrens bedraagt 3,00 m. Met een dakrandhoogte van 3,12 m geldt deze 3,00 m als een absoluut minimum.

 

De nieuwe uitbreiding van het volume komt voorbij de kenmerkende bouwdiepte van 14 m van de buurpanden en wordt hierdoor volledig in de achtertuinzone voorzien. Bijkomend wordt het plat dak van de gelijkvloerse uitbreiding van zonnepanelen voorzien. Om het groene karakter van de achtertuinzones te bewaren wordt daarom in de voorwaarden opgenomen om:

-          De zonnepanelen op de hellende dakvlakken te voorzien conform artikel 36 van de bouwcode;

-          Het plat dak van de uitbreiding in te richten als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

 

In de rechter zijtuinstrook wordt een tuinmuur van 2,80 m hoog met deur voorzien. Gezien constructies in de zijtuinstrook niet wenselijk zijn, wordt deze van de vergunning uitgesloten en wordt geadviseerd en eventueel noodzakelijke afschermingen in groenaanleg uit te voeren.

 

Het nieuwe volume bewaart voldoende afstand ten opzichte van de perceelsgrenzen.  
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden kan het voorgestelde volume binnen de aanwezige context aanvaard worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De bakstenen gevels worden wit geschilderd en het buitenschrijnwerk vervangen door zwart aluminium buitenschrijnwerk. Door het voeren van een openbaar onderzoek kan echter een afwijking op de verkavelingsvoorschriften verkregen worden die een rode baksteen als voorgevelafwerking vooropstellen. In de directe buurt bevinden zich meerdere woningen waar de gevel wit geschilderd werd. Het wit schilderen van de bakstenen gevel is bijgevolg aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Naast interne constructieve werken die een beter ruimtegebruik beogen voorziet de aanvraag ook in het omvormen van de vergunde garage naar fietsenstalplaats. Bijkomend wordt in de garage een strijkruimte voorzien waardoor de bruikbare parkeerdiepte van 8,40 m naar 5,20 m vermindert. De dienst Mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:

-          indien mogelijk moeten bestaande parkeerplaatsen behouden blijven.

 

Het omvormen van de garage wordt bijgevolg van de vergunning uitgesloten. Geoordeeld wordt dat de vergunde en bestaande garage ruim genoeg is om zowel fietsen als een wagen te stallen. Door het uitsluiten van de wijzigingen aan de functionerende garage kan ook de oprit behouden blijven. 

 

Gezien de aanvraag voorziet in het rooien van een appelboom in de zijtuinstrook werd het advies van de dienst Stadsbeheer/Groen en Begraafplaatsen opgevraagd. Het advies is gunstig en leest als volgt:

“De bomen op het openbaar domein moeten tijdens de werken maximaal beschermd worden tegen beschadiging van zowel stam, takken als wortels in de ondergrond. Er mag geen werfmateriaal worden gestockeerd onder de straatbomen. Ook de te behouden bomen op het privéterrein moeten tijdens de werken optimaal beschermd worden. Aangezien de omtrek van de te vellen boom kleiner is dan 1 m is deze boom niet kapvergunningsplichtig. De boom mag dus geveld worden.”

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.   

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging.

Het betreft een eengezinswoning die uitgebreid wordt in livingoppervlakte op het gelijkvloers en waarvan de zolder wordt ingericht met een logeerkamer en saunaruimte. De garage wordt heringericht met een strijkruimte en fietsenstallingen. Er blijft onvoldoende plaats over om een wagen in de garage te plaatsen.

 

Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1 parkeerplaats

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Het verdwijnen van de parkeerplaats wordt van de vergunning uitgesloten; bijgevolg blijft de parkeerbehoefte ongewijzigd en wordt deze op eigen terrein opgelost. Het aantal ontbrekende parkeerplaatsen bedraagt bijgevolg 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

Fietsenstalplaatsen:

Voor de bijkomende slaapkamer worden bij voorkeur 2 fietsplaatsen voorzien. Hiervoor is voldoende ruimte in de bestaande garage.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De zonnepanelen moeten op de hellende dakvlakken voorzien worden en conform artikel 36 van de bouwcode opgesteld worden.

3. Het plat dak van de uitbreiding moet conform artikel 38 van de bouwcode ingericht worden als groendak.

4. Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot het wijzigen van de functionerende garage worden van de vergunning uitgesloten. 

5. Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot het realiseren van een tuinmuur in de rechterzijtuinstrook worden van de vergunning uitgesloten.  

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 mei 2023

Volledig en ontvankelijk

18 september 2023

Start openbaar onderzoek

28 september 2023

Einde openbaar onderzoek

27 oktober 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

1 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

31 maart 2024

Verslag GOA

10 februari 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

28 september 2023

27 oktober 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De zonnepanelen moeten op de hellende dakvlakken voorzien worden en conform artikel 36 van de bouwcode opgesteld worden.

3. Het plat dak van de uitbreiding moet conform artikel 38 van de bouwcode ingericht worden als groendak.

4. Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot het wijzigen van de functionerende garage worden van de vergunning uitgesloten. 

5. Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot het realiseren van een tuinmuur in de rechterzijtuinstrook worden van de vergunning uitgesloten. 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.