Terug
Gepubliceerd op 28/02/2024

2024_CBS_01448 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen - Sint-Jacobskerk fase 2, deel 1. Restauratie exterieur Oostelijke deel. Bestek GAC_02020_1172. Vastlegging krediet. Wijziging opdracht - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01448 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen - Sint-Jacobskerk fase 2, deel 1. Restauratie exterieur Oostelijke deel. Bestek GAC_02020_1172. Vastlegging krediet. Wijziging opdracht - Goedkeuring 2024_CBS_01448 - Stedelijk patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Jacobstraat 9, 2000 Antwerpen - Sint-Jacobskerk fase 2, deel 1. Restauratie exterieur Oostelijke deel. Bestek GAC_02020_1172. Vastlegging krediet. Wijziging opdracht - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Fase
Bestuursorgaan
Datum
Jaarnummer
Meerjarenpremieovereenkomst - Goedkeuring
College25 mei 2018
4789
Selectieleidraad, bestek en procedure - Goedkeuring
College27 maart 20202920
Selectie - Goedkeuring
College17 september 20217490
Gunning - Goedkeuring
College12 augustus 20226628


De Sint-Jacobskerk werd in 1938 beschermd als monument (OA000274) om haar authentieke en oudheidkundige waarde en komt, voor wat de restauratiewerken – zowel exterieur als interieur – betreft, in aanmerking voor subsidiëring door de Vlaamse overheid. De kerk is eigendom van de stad Antwerpen. De stad Antwerpen heeft bouwheerschap opgenomen voor zowel de restauratiewerken exterieur als voor de restauratiewerken interieur.

Het college keurde op 25 mei 2018 (jaarnummer 4789) de meerjarenpremieovereenkomst goed tussen de stad Antwerpen en de Vlaamse overheid voor de restauratie van de Sint-Jacobskerk.

Het college keurde op 27 maart 2020 (jaarnummer 2920) de selectieleidraad, het bestek en de procedure goed voor GAC_2020_01172 voor de Sint-Jacobskerk_fase 2, deel 1: restauratie exterieur Oostelijke deel.

Het college keurde op 17 september 2021 (jaarnummer 7490) de selectie van de kandidaten goed voor het afsluiten van een overeenkomst voor de Sint-Jacobskerk_fase 2, deel 1: restauratie exterieur Oostelijke deel, op basis van bestek GAC_2020_01172.

Het college keurde op 12 augustus 2022 (jaarnummer 6628 ) de gunning goed voor de Sint-Jacobskerk_fase 2, deel 1: restauratie exterieur Oostelijke deel, op basis van bestek GAC_2020_01172 , aan THV Monument Goedleven – Altritempi VVZRL, Pauwelslei 186 2930 Brasschaat, met ondernemingsnummer 0878.824.552, tegen een bedrag van 7.028.146,29 EUR inclusief btw.

Juridische grond

Onvoorzienbare omstandigheden.

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.


Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Tijdens het eerste kwartaal van 2023 werd in het Brouwershuis houtcontaminatie door PCP (pentachloorfenol) vastgesteld in de houten (dak-)structuur.
Omdat op de zolders van de Sint-Jacobskerk structurele werken aan de houten dakstructuur voorzien zijn bij de uitvoering van de exterieurwerken oost, is het belangrijk om te weten of de arbeiders al dan niet in een gecontamineerde zone moeten werken en welke voorzorgsmaatregelen al dan niet nodig zijn.

Bijgevolg werd een steekproef uitgevoerd op de zolders van de midden- en kruisbeuk van de Sint-Jacobskerk waar een zichtbare glinstering op het hout van de spanten, gordingen, kepers en bebording aanwezig was. Dit was aanleiding om een eerste onderzoek te laten uitvoeren van het aanwezige stof op deze zolders door de Universiteit Antwerpen (UA). Door UA werden PCP (pentachloorfenol) en PCB’s (polychloorbifenylen) gevonden.

In overleg met de veiligheidscoördinator voor de stad Antwerpen, de aannemer, zijn preventieadviseur, de arbeidsgeneesheer en de architect werden vervolgens proefmetingen uitgevoerd. Deze luchtmetingen werden uitgevoerd door Liantis tijdens een simulatie van werken zoals voorzien in het bestek. De metingen gaven de verspreiding en concentratie van de aanwezige contaminatie aan in de lucht en naar de uitvoerende arbeiders.

In samenspraak met alle betrokken partijen werd vervolgens een plan van aanpak uitgewerkt om de veiligheid van de arbeiders en derden, die bij de uitvoering van hun opdracht tijdens de werken aanwezig zijn in de gecontamineerde zone, te verzekeren en om verspreiding van de contaminatie tegen te gaan. Ook om gezondheidsrisico’s na de werken eveneens in te perken, dienden maatregelen opgenomen te worden in het plan van aanpak.

De voorzorgsmaatregelen omvatten onder meer:

  • beperking van de toegang tot de zolders tot zij die daar noodzakelijk en in functie van de werken aanwezig moeten zijn;
  • voorzien van bijkomende stofafzuiging, waar mogelijk aan de stof producerende apparaten zelf;
  • voorzien van persoonlijke beschermingsmiddelen;
  • voorzien van een sas;
  • voorzien van douchegelegenheid voor verplichte douche van de arbeiders wanneer zij in de gecontamineerde zone gewerkt hebben;
  • aparte verpakking van afval;
  • grondig stofzuigen van de gecontamineerde zolders.

Overzicht meerkosten:

Verrekeningsvoorstel 7, revisie 2 ingevolge onvoorzienbare omstandigheden_oriëntatieproef:

De oriëntatieproef was noodzakelijk om de aanwezigheid van houtcontaminatie al dan niet te bevestigen. De kostprijs hiervan is 795,00 EUR (exclusief 21 % BTW) en is als volgt opgenomen in verrekeningsvoorstel 7 revisie 2:

OmschrijvingAantallenEenheidsprijs in EURTotaal exclusief btw
Staalnamezes stuks38,33 EUR230,00 EUR
Analyseéén stuk335,00 EUR335,00 EUR
Verslagéén stuk230,00 EUR230,00 EUR
Totaal VV 7.2 exclusief btw

795,00 EUR


De totaalprijs van verrekeningsvoorstel 7.2 bedraagt 795,00 EUR + 166,95 EUR (21% BTW) = 961,95 EUR.

Een visuele inspectie van de zolders bracht een vermoedelijke houtcontaminatie aan het licht. Verder onderzoek bleek noodzakelijk om de aard en mate van de contaminatie na te gaan gezien de werken die aan de dakstructuur moeten uitgevoerd worden De oriëntatieproef wordt uitgevoerd door de Universiteit Antwerpen. Het onderzoek omvat zowel twee staalnames in beide transepten en boven het hoogkoor (moerbalk, muurplaat, spant, trekker, keper en bebording), de analyse van de stalen – onderzoek naar aanwezigheid van organochloorpesticiden of OCP’s -door de afdeling toxicologie als het verslag van het vooronderzoek voor een totaalkostprijs van 795,00 EUR, inclusief werf-, project- en werfleidingskosten. Dit verrekeningsvoorstel omvat geen termijnsverlenging.

Bijkomende werfinrichtingskosten zijn niet van toepassing.

Advies bij verrekeningsvoorstel 7, revisie 2 (na bespreking en onderhandeling):

De opgegeven prijs voor de staalnames is marktconform, evenals de kostprijs voor de analyse en het op- en overmaken van het verslag.

Het verrekeningsvoorstel is marktconform en wordt gunstig geadviseerd voor een bedrag van 795,00 EUR, zonder termijnsverlenging en zonder bijkomende werfinrichtingskosten, noch project- en werfleiding kosten.

Prijsherziening is niet van toepassing op deze verrekening.

Verrekeningsvoorstel 12, revisie 4 ingevolge onvoorzienbare omstandigheden_werf:

De maatregelen, opgenomen in het plan van aanpak, die de gezondheidsrisico’s en verspreiding van de houtcontaminatie moeten voorkomen, generen bijkomende kosten bij de uitvoering van de voorziene werken. Deze bijkomende kosten worden, na onderhandelingen, begroot op een totaal van 756.463,77 EUR (exclusief 21 % BTW) en werden als volgt opgenomen in verrekeningsvoorstel 12 revisie 4:


ArtikelOmschrijvingArgumentatie/MotivatieAantallenEenheidsprijs in EURTotaal exclusief btw
12.1 Analyses labo UA Wordt niet weerhouden in dit verrekeningsvoorstel aangezien dit deel uitmaakt van verrekeningsvoorstel 7.2.

-
12.2 Onderzoek en advies Liantis

Voor de werken aan de houten dakstructuur konden aanvatten, moesten luchtmetingen uitgevoerd worden om de hoeveelheid en de mate van verspreiding van de vrijkomende OCP’s tijdens de werken te kunnen bepalen. Deze werden uitgevoerd bij een persoon - in pak waaraan filters bevestigd werden - die een simulatie in situ uitvoerde van de voorziene werken. Tegelijkertijd werd ook een stationaire luchtmeting uitgevoerd aan de westzijde van de kerk om de verspreiding vast te kunnen stellen. Na de volledige uitvoering van de betreffende restauratiewerken en grondige opkuis (zie ook 12.6) zal Liantis een tweede – vergelijkende - meting uitvoeren.

De kostprijs is marktconform en wordt gunstig geadviseerd voor een bedrag van 6.812,69 EUR x 2 = 13.625,38 EUR

2 stuks6.812,69 EUR13.625,38 EUR
12.3 Intern overleg en uitwerking veiligheidsplan Gezien het grote gezondheidsrisico ingevolge de contaminatie en de – op dat moment - bijzonder weinig tot geen beschikbare voorkennis was uitgebreidere afstemming en toelichting tussen de verschillende betrokkenen noodzakelijk. Het opgegeven aantal uren en uurlonen door de aannemer zijn correct en marktconform en de kostprijs van 2.730,00 EUR wordt gunstig geadviseerd. 1 stuk2.730,00 EUR2.730,00 EUR
12.4 Signalisatie op de werf De bijkomende signalisatie die voorzien moet worden, wordt pro memorie opgegeven en is bijgevolg verdeeld over de overige artikels in dit verrekeningsvoorstel. Pro Memorie--
12.5 Stofzuigen aan de bron inclusief aankoop De minuten die de arbeiders nodig hebben om hun gereedschappen (snij-, boor-, schuur-, kapmachines) aan de stofzuigers te koppelen. Voor elk van de vier arbeiders, die de werken zullen uitvoeren, wordt een half uur per dag nodig geacht om deze bijkomende handelingen uit te voeren. De loonkost van 56,60 EUR per uur (of 0,96 EUR per minuut) is marktconform. Een half uur per dag voor de bijkomende handelingen is een tijdspanne die redelijk begroot is. De termijn van de uit te voeren werken waarbij deze handelingen noodzakelijk zijn bedraagt 210 dagen. De kostprijs van 24.192,00 EUR is marktconform en wordt gunstig geadviseerd.
Er worden twee ploegen van telkens twee arbeiders voorzien om de betreffende werken uit te voeren. Er dienen bijgevolg twee industriële stofzuigers aangekocht te worden, inclusief wekelijks te vernieuwen filters (gezien de aard van de contaminatie). De kostprijs van de stofzuigers en filters is marktconform en wordt gunstig geadviseerd voor een bedrag van 9.423,10 EUR.
1 stuk33.615,10 EUR33.615,10 EUR
12.6 Toolbox In het afgestemde en goedgekeurde plan van aanpak is ook de verplichting opgenomen om regelmatig toolboxmeetings te organiseren met zowel de arbeiders die in de gecontamineerde zone werken als met de arbeiders die de dakwerken langs de buitenzijde uitvoeren. Pro Memorie --
12.7 PBM – FFFP3 masker inclusief aankoop In dit artikel wordt zowel het tijdverlies voor het op- en afzetten van het masker in de loop van de dag (minimaal 8 x 0,5 minuut) opgenomen, als de aankoop van de maskers à rato van drie stuks per dag gedurende 210 dagen. De kostprijs van 11.340,00 EUR is marktconform en wordt gunstig geadviseerd. 210 stuks54,00 EUR11.340,00 EUR
12.8
PBM – kleding inclusief aankoop en was- en droogmachine
12.8.1 Aan / uit

De tijd die nodig is om deze bijkomende beschermingskledij aan en uit te doen werd proefondervindelijk gecontroleerd en correct bevonden. De kostprijs van 4 min. x 0,96 €/min x 210 werkdagen = 8.064,00 EUR is marktconform en wordt gunstig geadviseerd.

12.8.2 Reinigen

Reiniging kledij op de werf: de benodigde tijd hiervoor werd proefondervindelijk gecontroleerd en correct bevonden. De kostprijs van 15 minuut x 0,96 EUR loonkost / min x 210 werkdagen = 12.096,00 EUR is marktconform en wordt gunstig geadviseerd.

12.8.3 Aankoop kledij

Er worden acht stuks voorzien voor elk van de vier arbeiders die deze dienen te gebruiken. Rekening houdend met het aantal werkdagen dat deze gedragen worden, het aantal wasbeurten en de slijtage hierdoor die een risico inhoudt op indringing van schadelijke stoffen, is het voorziene aantal aanvaardbaar. De kostprijs van 55,29 EUR x 8 x 4 = 1.769,34 EUR is marktconform en wordt gunstig geadviseerd.

12.8.4 wasmachine en droogkast

De kostprijs van 1.320,20 EUR, inclusief levering, plaatsing en aansluiten is marktconform en wordt gunstig geadviseerd.

210 stuks110,71 EUR23.249,54 EUR
12.9 PBM – handschoenen inclusief aankoop

De tijdspanne nodig voor het minimaal acht keer aan- en uitdoen van de handschoenen werd proefondervindelijk gecontroleerd en correct bevonden voor vier minuten per persoon per dag. Daarnaast is het correct om één paar handschoenen aan 5,00 EUR /stuk per persoon per week te voorzien, gezien de aard en intensiteit van de werken aan de houtstructuur. De kostprijs van 4.065,60 EUR is marktconform en wordt gunstig geadviseerd.

210 stuks19,36 EUR4.065,60 EUR
12.10 PBM – schoenen inclusief aankoop Aangezien deze schoenen de gecontamineerde zone niet mogen verlaten is zowel een extra paar veiligheidsschoenen als extra tijd om deze bijkomend aan en uit te doen – tijd die proefondervindelijk gecontroleerd en correct bevonden werd – noodzakelijk te voorzien. De kostprijs van de werkschoenen is marktconform. De kostprijs van (10 minuten x 0,96 EUR + 94,85 EUR) x 4 = 8.444,10 EUR is marktconform en wordt gunstig geadviseerd. 210 stuks40,21 EUR8.444,10 EUR
12.11 Bijkomende pauzes warm weer (>24°C) 20 min /dag De uit te voeren werken worden gecategoriseerd tussen ‘zwaar’ en ‘zeer zwaar werk’. Aan de hand van de tabel uit de bijlage codex Veilig werken Boek V art. 1, blijkt dat 20 minuten extra pauze per dag, per persoon bij warm weer redelijk is. Deze omstandigheden zullen zich enkel in de warmere maanden en ook dan niet elke dag, noch de ganse dag voordoen. Tegelijk warmt de zolderruimte met dakbedekking in natuurleien vrij snel op en bemoeilijkt het dragen van het beschermingspak de arbeidsomstandigheden bijkomend. De kostprijs voor de extra pauzes wordt in vermoedelijke hoeveelheden opgenomen in het verrekeningsvoorstel. De WGBT (Wet Bulb Globe Temperature)-waarde, die rekening houdt met de relatieve vochtigheidsgraad, zal op verschillende momenten van de werkdagen waarop dit van toepassing is, geregistreerd worden in het werfdagboek zodat controle mogelijk is. Een correcte afrekening wordt aan de hand van de geregistreerde en gecontroleerde overschrijdingen opgemaakt. De voorziene kostprijs van (20 minuten x 0,96 EUR x 210) x 4 = 16.128,00 EUR is marktconform en wordt gunstig geadviseerd. 210 stuks (vermoedelijke hoeveelheid)76,80 EUR16.128,00 EUR
12.12 Bijkomende hygiënemaatregelen voor maaltijd De noodzakelijke extra aandacht voor hygiëne voor het nuttigen van maaltijden, wordt pro memorie voorzien. Pro Memorie --
12.13 Bijkomende hygiënemaatregelen – verplichte douche Om opname en verspreiding van de gecontamineerde stoffen door de arbeiders te voorkomen, dienen zij zich bij het einde van de werkdag te douchen op de werf, nadat ze zich ontdaan hebben van de beschermkledij en voor zij niet-gecontamineerde, zuivere kledij aandoen. Er wordt een kwartier per arbeider per dag gerekend om zich te wassen, af te drogen en om te kleden. Deze tijdspanne werd proefondervindelijk gecontroleerd en correct bevonden. De kostprijs van (15 in x 0,96 EUR x 210) x 4 = 12.096,00 EUR is marktconform en wordt gunstig geadviseerd. 210 stuks57,60 EUR12.096,00 EUR
12.14 Rendementsverlies schrijnwerkers Een rendementsverlies van 15 % per werkdag per persoon lijkt een correcte en redelijke inschatting, gezien de omstandigheden. De kostprijs van 58.060,80 EUR (15% van 6.720 uur) is marktconform en wordt gunstig geadviseerd. 1.008 uur57,60 EUR58.060,80 EUR
12.15 Loontoeslag paritair comité 124 In de notulen van het Paritair Comité voor het bouwbedrijf (PC 124) wordt onder betreffende paragraaf ‘Beloning – Premies – Loonbijslagen voor bijzondere werken’ een lijst van ongezonde werken opgenomen. Deze lijst vermeldt tevens de loontoeslag per werk. Onder ‘impregneren van hout door bevochtiging met schadelijke producten en / of bewerking van het aldus behandelde hout’ wordt een toeslag vermeld van 15%.

De extra loonkost wordt als volgt berekent:

· Totaal aantal voorziene werkuren aan de houten zolders: 6.720 uur

· Uurloon: 57,60 EUR

Ø Totale loonkost: 387.072,00 EUR

Na herziening kan 18% van de arbeidstijd als risicovol beschouwd worden en wordt de loonkost bijgevolg herleid naar 69.672,96 EUR

Ø 69.672,96 x 0,15 = 10.450,94 EUR

Deze 18% omvat de werktijd waarin daadwerkelijk destructieve werken aan het historische, gecontamineerde hout worden uitgevoerd: inboren om schade / houtrot te onderzoeken, inzagen om ingerotte houtdelen te verwijderen en verwijderen van slechte houtdelen. Andere werken zoals voorbereiding, opmeting, aanpassingswerken aan nieuwe houtdelen, plaatsen en verankeren van nieuwe houtdelen, hebben geen betrekking op de loontoeslag volgens PC 124.

Het ingeschatte deel van de werktijd waarop de loontoeslag wel van toepassing is (18%) lijkt realistisch en correct geschat. De kostprijs van 10.450,94 EUR is marktconform en wordt gunstig geadviseerd.



10.450,94 EUR
12.16 Eindstofzuiging werfzone hoge zolders + platform 12.16.1 Stofzuigen hoge zolders - eindstofzuigen

Na beëindiging van de werken dienen de zolders uiterst grondig gezuiverd te woorden om verspreiding van de contaminatie en gezondheidsrisico’s te voorkomen. Zowel de volledige middenbeuk als de kruisbeuk en het koor dienen grondig gereinigd (gestofzuigd) te worden over de volledige oppervlakte en hoogte en het verzamelde afval veilig afgevoerd.

De kostprijs van 125.271,80 EUR is marktconform en wordt gunstig geadviseerd.

12.16.2 Opbouw platform hoge zolders

Dit werk zal 15 werkdagen in beslag nemen voor twee arbeiders gerekend aan 1.843,20 EUR per dag, waarvan de helft materiaalkosten. Gezien het te bereiken en volume van de zolders lijkt dit een een realistische en correcte inschatting. De kostprijs van 27.648,00 EUR is marktconform en wordt gunsig geadviseerd.



152.919,80 EUR

Werfinrichtingskosten termijnverlenging

Deze bijkomende kost omvat de werfinrichting voor 134 werkdagen waarvan 73 werkdagen ingevolge rendementsverlies en 61 werkdagen (van 15 mei 2023 tot 4 september 2023) voor de voorbereiding opstart werken. De uitvoeringstermijn volgens de oorspronkelijke en goedgekeurde planning voor de timmerwerken aan de zolders omvat 210 werkdagen.

De berekening van het rendementsverlies is als volgt:

  • stofzuigen aan de bron 30 minuten;
  • FFP3 maskers 4 minuten;
  • omkleden 10 minuten;
  • douchen 15 minuten;
  • handschoenen 4 minuten
  • schoenen 10 minuten;
  • extra pauzes 20 minuten.

Wat het totaal op 93 minuten tijdsverlies per persoon per dag brengt en op 372 minuten per dag voor 4 personen. Daarbij dient een rendementsverlies gerekend te worden à rato van 15% per werkdag van 8 uur wat het totaal verlies per dag op 660 minuten brengt (372 minuten + (4 x 8 werkuren x 60 minuten x 0,15). Omgerekend naar dagen: 660 minuten over 210 werkdagen (goedgekeurde, oorspronkelijke planning) / 60 minuten in een uur op 8 werkuren per dag voor 4 arbeiders, komt op 73 dagen rendementsverlies.

De daktimmerwerken werden uitgesteld ingevolge de houtcontaminatie vanaf 15 mei 2023 tot 4 september 2023, dus gedurende 61 werkdagen.

De kostprijs van 409.738,50 EUR is marktconform en wordt gunstig geadviseerd.;

134 dagen 3.057,75 EUR409.738,50 EUR

Bijkomende project- en werfleidingkosten

De bijkomende project- en werfleidingskosten zijn inbegrepen in het verrekeningsvoorstel.

Prijsherziening is niet van toepassing op deze verrekening.


---



Totaal VV 7.14 exclusief btw

756.463,77 EUR


De totaalprijs van verrekeningsvoorstel 7.14 bedraagt 756.463,77 EUR + 158.857,39 (21% BTW) = 915.321,16 EUR.
Met een termijnverlenging van 134 werkdagen, zonder bijkomende project- en werfleidingskosten.

Conclusie:

Gezien de gezondheidsrisico’s die de houtcontaminatie in de Sint-Jacobskerk zowel tijdens als na de uitvoering van de werken aan de houten elementen in de zolders met zich meebrengt, dienen de nodige maatregelen getroffen te worden zowel tijdens de uitvoering van de werken als erna (grondig stofzuigen).

Deze kosten zijn onvoorzien gezien de gezondheidsrisico’s die de houtcontaminatie met zich meebrengt niet vooraf bekend waren en er dus geen rekening gehouden is met de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen bij de opmaak van het bestek, noch tijdens aanbesteding. Intussen werd – mede op basis van de bevindingen en het overleg inzake de Sint-Jacobskerk - in samenwerking met GPD en een externe veiligheidsadviseur een conceptnota opgemaakt waarvan de bepalingen toegepast kunnen worden bij toekomstige uitvoeringen waar dit probleem zich stelt.

Algemene financiële opmerkingen

De wijziging opdracht bedraagt 757.258,77 EUR + + 159.024,34 EUR (21% btw) = 916.283,11 EUR en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2024 en 2025. Er is voldoende krediet beschikbaar.



Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS06 - Samenlevingsopbouw en erediensten
2HMS0603 - Levensbeschouwelijk beleid
2HMS060301 - Erediensten
2HMS060301P08835 - Mesterproject Sint-Jacobs

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijziging van de opdracht in meer goed voor een bedrag van 757.258,77 EUR + 159.024,34 EUR (21% btw) = 916.283,11 EUR

Artikel 2

Het college keurt de termijnverlenging van 134 werkdagen waarvan 73 dagen ingevolge rendementsverlies en 61 dagen voor de voorbereiding van de werken in de nieuwe omstandigheden.

Artikel 3

Het college keurt goed een bedrag van 916.283,11 EUR inclusief btw vast te leggen op investeringskrediet 2024 – 2025, op naam van THV Monument Goedleven – Altritempi VVZRL, Pauwelslei 186, 2930 Brasschaat voor de Sint-Jacobskerk fase 2, deel 1: restauratie exterieur Oost op basis van bestek GAC_2021_01610.

Artikel 4

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Sint-Jacobskerk fase 2, deel 1: restauratie exterieur Oost

THV Monument Goedleven - Altritempi
Pauwelslei 186
2930 Brasschaat

Ondernemingsnummer: 0878.824.552
Rekeningnummer: BE15415101250130
916.283,11 EUR inclusief btwbudgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2HMS110101P08835
subsidie: BS_STJACOB_MJPOOE
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA040790
budgetperiode: 2400 en 2500
4105068869

Bijlagen

  • Plan van aanpak OCP's Rev. B.docx