Terug
Gepubliceerd op 26/02/2024

2024_CBS_01507 - District Borgerhout. Kruispunt Turnhoutsebaan - Drink - Re-routing verkeer. SWPR13415. Aangepast definitief ontwerp. Intrekking - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01507 - District Borgerhout. Kruispunt Turnhoutsebaan - Drink - Re-routing verkeer. SWPR13415. Aangepast definitief ontwerp. Intrekking - Goedkeuring 2024_CBS_01507 - District Borgerhout. Kruispunt Turnhoutsebaan - Drink - Re-routing verkeer. SWPR13415. Aangepast definitief ontwerp. Intrekking - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

FaseActieDatumJaarnummer
AdviezenPCV AN-373
Provinciale Commissie Verkeersveiligheid (PCV)
30 juni 2021
2 mei 2022


overleg SW-De Lijn20 juni 2023
Definitief ontwerpNiet goedkeuring districtscollege Borgerhout 13 juni 2023121
Definitief ontwerp
Goedkeuring college 7 juli 20234806
aangepast definitief ontwerpDistrictscollege Borgerhout - onbestemd verdaagd14 november 2023229


De Turnhoutsebaan is een gewestweg en valt onder bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Voetpaden, groen en riolering zijn in wezen ten laste van stad Antwerpen. Openbaar vervoersinfrastructuur behoort De Lijn toe. 

AWV, De Lijn en stad Antwerpen zullen in de loop van volgende legislatuur starten met een volledige heraanleg van de Turnhoutsebaan. Deze maatregel gaat daaraan vooraf in functie van een betere doorstroming van en naar de Turnhoutsebaan, alsook op de as zelf ter hoogte van de halten en de twee zijstraten Eliaertsstraat en Drink. Stad Antwerpen wenst deze maatregel alsnog uit te voeren in afwachting van de heraanleg, waarmee deze aanpassing ook kan getest en gemonitord kan worden.  AWV en De Lijn stemden hiermee in op het PCV-overleg van 2 mei 2022 als stad Antwerpen deze kosten aan de infrastructuur en uitrol VRI op zich neemt. AWV zal de aanpassing aan de VRI uitvoeren.

De bestaande halte Drink (aan de pare zijde) zal ingekort worden ter hoogte van huisnummer 160 tot 162, om de linksafslagbeweging vanuit Drink te kunnen toelaten. Op vraag van De Lijn werd het perron zo aangepast dat er een tram en een gelde bus gelijktijdig ter hoogte van de halte ontvangen kunnen worden.

Deze maatregelen werden gebundeld in één integraal ontwerpplan, zodat de werken gezamenlijk kunnen worden uitgevoerd en de hinder voor de omgeving beperkt blijft.

Het districtscollege Borgerhout heeft in de zitting van 14 november 2023 (jaarnummer 229) de goedkeuring van het (aangepaste) definitief ontwerp (24 oktober 2023) voor SWPR13415 aanpassingswerken op de Turnhoutsebaan en Drink onbestemd verdaagd.

De redelijke termijn om advies te verlenen is intussen verstreken. Het districtscollege Borgerhout heeft nagelaten advies uit te brengen. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt nu het (aangepaste) definitief ontwerp ter goedkeuring voor. Hiertoe dient ook het collegebesluit van 7 juli 2023 (jaarnummer 121) betreffende het huidige definitief ontwerp te worden ingetrokken.

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Drink is een lokale weg. 
Het college is bevoegd voor bovenlokale budgetten en de mobiliteitsvoorwaarden. 
De Turnhoutsebaan (N12) is een gewestweg en valt onder de bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Argumentatie

Op het kruispunt Drink/Turnhoutsebaan wordt de bestaande tram-bushalte Drink aan de pare zijde ingekort, in functie van links- en rechtsafslaand bewegingen vanuit Drink. Dit ontwerp heeft de volgende gevolgen:

  • de buurten ten noorden van de Turnhoutsebaan hebben relatief weinig buurt- of wijkstraten die aantakken op de Turnhoutsebaan waardoor gemotoriseerd verkeer weinig mogelijkheden heeft richting het hoofdwegennet. Het volledig maken van het kruispunt kruispunt Drink/Turnhoutsebaan biedt een extra aantakking voor deze buurten waardoor mogelijks het verkeer zich in de wijk meer verspreidt richting Turnhoutsebaan en dus minder piekt op andere plaatsen;
  • deze linksafslagbeweging vanuit Drink naar de Turnhoutsebaan geeft een nieuw volwaardig T-kruispunt en kan dus worden hertekend met voor overstekende voetgangers een conflictvrije regeling;
  • door de aanpassingen zal er daar waar mogelijk extra onthard kunnen worden;
  • in de Turnhoutsebaan wordt een bijkomende laad- en loszone voorzien;
  • de linksafslagbeweging vanuit de Turnhoutsebaan richting de Eliaertsstraat wordt ontmoedigd (door verlenging perron aan onpare zijde) wat de doorstroming op de Turnhoutsebaan kan verbeteren;
  • er wordt één (1) boom gerooid in Drink, daartoe worden er twee bomen gecompenseerd in Drink;
  • de maatregelen hebben zo goed als geen impact op de doorstroming van de gewestwegen voor gemotoriseerd verkeer noch voor openbaar vervoer;
  • in het (aangepaste) ontwerp is er geen negatieve parkeerbalans.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2LMS010302A00000/5153000000/224/SUB_NR/INTERN/2400

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur
2LMS010302M02779 - SWPR13415 Turnhoutsebaan (infrastructurele aanpassingen kruispunt Turnhoutsebaan - Eliaertsstraat - Drink)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist zijn besluit van 7 juli 2023 (jaarnummer 4806) in te trekken.

Artikel 2

Het college keurt het definitief ontwerp (24 oktober 2023) goed voor de aanpassingswerken op het kruispunt Turnhoutsebaan - Drink.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/PR/ONTopdrachtdocumenten opmaken
SW/MOBdefinitief signalisatieplan opmaken

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20231024_13415_UP_BT_NT.pdf