Terug
Gepubliceerd op 26/02/2024

2024_CBS_01505 - District Antwerpen. Blancefloerlaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01505 - District Antwerpen. Blancefloerlaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2024_CBS_01505 - District Antwerpen. Blancefloerlaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Blancefloerlaan in het district Antwerpen:
  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen, uitgezonderd het deel tussen de afrit van de autosnelweg en de grens met Zwijndrecht waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 18 januari 2019 (jaarnummer 455);
  • maakt deel uit van de wijk "Linkeroever" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton;
  • maakt deel uit van de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd "zone Linkeroever" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Stad Antwerpen is bezig met de aanpak van niet-beveiligde zebrapaden over méér dan één rijstrook uit één richting. Deze zebrapaden creëren een potentieel onveilige verkeerssituatie, omdat voertuigen elkaar het zicht ontnemen op overstekende zwakke weggebruikers. Daarnaast is er bij een lang zebrapad gedurende een langere periode kans op een conflict. Het doel van de aanpak is om de verkeerssituatie aan deze oversteken veiliger te maken voor alle weggebruikers. In dit besluit worden de voetgangersoversteken van de openbaar vervoer haltes "Antwerpen Halenwijnlaan" en "Antwerpen Regatta" besproken.

De Blancefloerlaan heeft ter hoogte van de halte "Antwerpen Halenwijnlaan" een zeer breed rijvlak zonder middenmarkering van 7,25 meter waar bestuurders aan één zijde mogen langsparkeren. Er is dus een rijbaan van 5,25 meter waar men elkaar voorbij kan rijden, voornamelijk als er geen geparkeerde wagens staan. Aan de halte "Antwerpen Regatta" verbreedt de weg tot drie opstelvakken voor de verkeerslichten, over dit zeer brede wegdeel ligt ook een zebrapad wat voorzien is van blindegeleiding.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de oversteken op deze locaties via een proefopstelling veiliger in te richten of te verwijderen. 

Daarnaast zijn er tijdens het plaatsbezoek aan de zuidkant van halte "Antwerpen Halenwijnlaan" en aan de zuidkant van halte "Antwerpen Regatta" locaties vastgesteld waar veel personen buiten een oversteekplaats oversteken en waar het veiliger zou zijn om een zebrapad aan te leggen. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om aan de halte "Antwerpen Halenwijnlaan" via een proefopstelling een nieuw zebrapad aan te leggen. De locatie voor een nieuw zebrapad aan halte "Antwerpen Regatta" wordt nog onderzocht in samenwerking met Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte.

Bovenvermelde proefopstellingen gelden voor een periode van minimaal zes maanden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer   
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg; 
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur; 
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld. 

Argumentatie

Halte Halewijnlaan - noordelijke zijde

De gemarkeerde oversteek aan de noordelijke zijde van de halte wordt verkort door de rijweg plaatselijk te versmallen met markeringen en plooibakens. Hierdoor kan het autoverkeer niet naast elkaar rijden en blijft er goed zicht op de overstekende voetganger. De weg wordt opgedeeld in twee stroken, na de Waterhoenlaan wordt de linkerrijstrook een busstrook die naar de haltehaven leidt. Vóór het verkeerslicht wordt de linkerrijstrook een opstelstrook voor de linksafbeweging. Om de rijbaan visueel te versmallen en de parkeerstrook te verduidelijken, komt er een doorgetrokken witte lijn. Om het zicht op de overstekende voetgangers te garanderen, wordt een deel voor de oversteek vrijgehouden van voertuigen met markeringen en paaltjes. 

Halte Halewijnlaan - zuidelijke zijde
Aan de zuidelijke zijde steken voetgangers van en naar het oosten de weg over buiten de oversteekplaats en tussen de geparkeerde wagens. Er is een nieuwe gemarkeerde oversteek ingetekend om voetgangers veiliger te laten oversteken van en naar de haltes. Met markeringen en paaltjes is ervoor gezorgd dat deze oversteek kort blijft en er geen voertuigen vlak voor de oversteek kunnen parkeren om zo het zicht te belemmeren. 

Halte Regatta - noordelijke zijde
Tussen het parkeerterrein en de tramhaltes ligt een oversteek over 2-3 rijbanen. De snelheid ligt hier zeer hoog, met een V85 (de V85 geeft de snelheid aan waar 85% van de bestuurders onder zit) van 61,4 km/u. Omdat de parkeerplaats momenteel afgesloten is en er een alternatief is via de met lichten beveiligde oversteek wordt er voorgesteld om de zebramarkering en blindengeleiding te verwijderen.

Volgens de wegcode is het verboden om te parkeren tot 5 meter voor een fiets- of voetgangersoversteek. In de plannen wordt dit afgebakend met markering en paaltjes, bij 50 km/u wegen gebeurt dit tot 10 meter voor de oversteek omdat er bij hogere snelheden eerder zicht moet zijn op de overstekende voetganger. Bij de aanleg van de nieuwe oversteken en het veiliger maken van de bestaande oversteken worden er drie wettelijke parkeerplaatsen weggenomen. 

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 24 maart 2023 Gunstig advies
De Lijn, advies van 4 september 2023 Gunstig advies
Brandweer, advies van 3 oktober 2023 Gunstig advies
Districtscollege, advies van 18 december 2023 (jaarnummer 711) Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Blancefloerlaan goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/ Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20231114_Blancefloerlaan_Regatta_BT_NT_zebra.pdf
  • 20231114_Blancefloerlaan_Halewijn_BT_NT.pdf