Stad Antwerpen is bezig met de aanpak van niet-beveiligde zebrapaden over méér dan één rijstrook uit één richting. Deze zebrapaden creëren een potentieel onveilige verkeerssituatie, omdat voertuigen elkaar het zicht ontnemen op overstekende zwakke weggebruikers. Daarnaast is er bij een lang zebrapad gedurende een langere periode kans op een conflict. Het doel van de aanpak is om de verkeerssituatie aan deze oversteken veiliger te maken voor alle weggebruikers. In dit besluit worden de voetgangersoversteken van de openbaar vervoer haltes "Antwerpen Halenwijnlaan" en "Antwerpen Regatta" besproken.
De Blancefloerlaan heeft ter hoogte van de halte "Antwerpen Halenwijnlaan" een zeer breed rijvlak zonder middenmarkering van 7,25 meter waar bestuurders aan één zijde mogen langsparkeren. Er is dus een rijbaan van 5,25 meter waar men elkaar voorbij kan rijden, voornamelijk als er geen geparkeerde wagens staan. Aan de halte "Antwerpen Regatta" verbreedt de weg tot drie opstelvakken voor de verkeerslichten, over dit zeer brede wegdeel ligt ook een zebrapad wat voorzien is van blindegeleiding.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de oversteken op deze locaties via een proefopstelling veiliger in te richten of te verwijderen.
Daarnaast zijn er tijdens het plaatsbezoek aan de zuidkant van halte "Antwerpen Halenwijnlaan" en aan de zuidkant van halte "Antwerpen Regatta" locaties vastgesteld waar veel personen buiten een oversteekplaats oversteken en waar het veiliger zou zijn om een zebrapad aan te leggen. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om aan de halte "Antwerpen Halenwijnlaan" via een proefopstelling een nieuw zebrapad aan te leggen. De locatie voor een nieuw zebrapad aan halte "Antwerpen Regatta" wordt nog onderzocht in samenwerking met Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte.
Bovenvermelde proefopstellingen gelden voor een periode van minimaal zes maanden.
De gemarkeerde oversteek aan de noordelijke zijde van de halte wordt verkort door de rijweg plaatselijk te versmallen met markeringen en plooibakens. Hierdoor kan het autoverkeer niet naast elkaar rijden en blijft er goed zicht op de overstekende voetganger. De weg wordt opgedeeld in twee stroken, na de Waterhoenlaan wordt de linkerrijstrook een busstrook die naar de haltehaven leidt. Vóór het verkeerslicht wordt de linkerrijstrook een opstelstrook voor de linksafbeweging. Om de rijbaan visueel te versmallen en de parkeerstrook te verduidelijken, komt er een doorgetrokken witte lijn. Om het zicht op de overstekende voetgangers te garanderen, wordt een deel voor de oversteek vrijgehouden van voertuigen met markeringen en paaltjes.
Halte Halewijnlaan - zuidelijke zijde
Aan de zuidelijke zijde steken voetgangers van en naar het oosten de weg over buiten de oversteekplaats en tussen de geparkeerde wagens. Er is een nieuwe gemarkeerde oversteek ingetekend om voetgangers veiliger te laten oversteken van en naar de haltes. Met markeringen en paaltjes is ervoor gezorgd dat deze oversteek kort blijft en er geen voertuigen vlak voor de oversteek kunnen parkeren om zo het zicht te belemmeren.
Halte Regatta - noordelijke zijde
Tussen het parkeerterrein en de tramhaltes ligt een oversteek over 2-3 rijbanen. De snelheid ligt hier zeer hoog, met een V85 (de V85 geeft de snelheid aan waar 85% van de bestuurders onder zit) van 61,4 km/u. Omdat de parkeerplaats momenteel afgesloten is en er een alternatief is via de met lichten beveiligde oversteek wordt er voorgesteld om de zebramarkering en blindengeleiding te verwijderen.
Volgens de wegcode is het verboden om te parkeren tot 5 meter voor een fiets- of voetgangersoversteek. In de plannen wordt dit afgebakend met markering en paaltjes, bij 50 km/u wegen gebeurt dit tot 10 meter voor de oversteek omdat er bij hogere snelheden eerder zicht moet zijn op de overstekende voetganger. Bij de aanleg van de nieuwe oversteken en het veiliger maken van de bestaande oversteken worden er drie wettelijke parkeerplaatsen weggenomen.
Het college keurt de proefopstelling in de Blancefloerlaan goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
---|---|
SW/ Communicatie en Participatie |
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit |
SW/Mobiliteit en LP/VK |
in samenspraak de proefopstelling evalueren |
SW/Mobiliteit |
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen] |
SW/B&O |
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen |