Terug
Gepubliceerd op 26/02/2024

2024_CBS_01519 - District Borgerhout - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01519 - District Borgerhout - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties - Goedkeuring 2024_CBS_01519 - District Borgerhout - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Uitbreiding en nieuwe locaties - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”. 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).

Het college keurde in zitting van 17 februari 2023 (jaarnummer 989) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Borgerhout goed.

Het college keurde in zitting van 31 maart 2023 (jaarnummer 2068) de proefopstelling uitbreiding bestaande locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout goed.
Het college keurde in zitting van 7 april 2023 (jaarnummer 2261) en 5 mei 2023 (jaarnummer 3016) de proefopstelling nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout goed.

Via www.antwerpenlaadt.be werden er diverse nieuwe aanvragen voor de plaatsing van publieke laadpalen ingediend. Deze locaties worden via een proefopstelling ingericht en in een latere fase gereglementeerd in een aanvullend verkeersreglement.

MPA AG legt nu deze nieuwe locaties ter goedkeuring voor.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Nieuwe locaties

MPA AG heeft de nieuwe aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stelt voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties: 

District Borgerhout

  1. Gijselsstraat 83;
  2. Hogeweg 46;
  3. Kattenberg 55 (uitbreiding met één paal en één plaats);
  4. Kerkendijk 20;
  5. Prins Leopoldstraat 2 (twee plaatsen);
  6. Van Geertstraat 57 (twee plaatsen);
  7. Wijnegemstraat 41 (twee plaatsen).

Aangezien er in de Kattenberg reeds één paal met twee plaatsen aanwezig is, wordt deze uitgebreid met één extra laadpaal en één plaats.
Aangezien er voor de Prins Leopoldstraat, Van Geertstraat en Wijnegemstraat meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld en worden er ineens twee plaatsen ingericht.

Alle voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen worden vanaf heden ingericht met een maximale lengte van 5,5 meter, in tegenstelling tot wat er op het plan vermeld staat.

De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.

Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien tenzij expliciet anders vermeld. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.

Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege Borgerhout, advies van 19 december 2023 (jaarnummer 258) Advies uitgebracht

Het districtscollege geeft ongunstig advies over de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout. Het betreft onderstaande locaties:

  • Kerkendijk 20: de laadpaal voorzien in het parkeervak om de doorgangsruimte op het voetpad niet te hypothekeren
  • Prins Leopoldstraat 2: volgens het plan is het voetpad 2m breed. Dat klopt niet, het voetpad is 1m20. De laadpaal voorzien in het parkeervak om de doorgangsruimte op het voetpad niet te hypothekeren
  • Gijselsstraat 83: volgens het plan is het voetpad 2m breed. Dat klopt niet, het voetpad is smaller. De laadpaal voorzien in het parkeervak om de doorgangsruimte op het voetpad niet te hypothekeren
  • Hogeweg 46: Vlakbij bevinden zich serviceflats en een dienstencentrum. De laadpaal voorzien in het parkeervak om de doorgangsruimte op het voetpad niet te hypothekeren.
  • Wijnegemstraat 41: de laadpaal voorzien in het parkeervak om de doorgangsruimte op het voetpad niet te hypothekeren
  • Van Geertstraat 57: de laadpaal voorzien in het parkeervak om de doorgangsruimte op het voetpad niet te hypothekeren

Het districtscollege geeft gunstig advies over de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout onder voorwaarden dat de handhaving op het gebruik van de palen wordt gegarandeerd en dat er op korte termijn wordt gewerkt aan een clustering van de laadpalen in de buurt. Het betreft onderstaande locatie:

  • Kattenberg 55

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0105 - Het districtsbestuur maakt maximaal gebruik van haar adviesbevoegdheid naar de stad en andere overheden en externe partners
2BOR010503 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout goed. Het betreft onderstaande locaties:

  1. Gijselsstraat 83;
  2. Hogeweg 46;
  3. Kattenberg 55 (uitbreiding met één paal en één plaats);
  4. Kerkendijk 20;
  5. Prins Leopoldstraat 2 (twee plaatsen);
  6. Van Geertstraat 57 (twee plaatsen);
  7. Wijnegemstraat 41 (twee plaatsen).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Gijselsstraat 83_in voetpad.pdf
  • Hogeweg 46_nieuw voorstel.pdf
  • Kattenberg 55_PVP.pdf
  • Kerkendijk 20_in voetpad.pdf
  • Prins Leopoldstraat 2_in voetpad.pdf
  • Van Geertstraat 57_zD.pdf
  • Wijnegemstraat 41_voetpad_zD.pdf