Terug
Gepubliceerd op 26/02/2024

2024_CBS_00240 - Omgevingsvergunning - OMV_2023124116. Cruyslei 43. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_00240 - Omgevingsvergunning - OMV_2023124116. Cruyslei 43. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_00240 - Omgevingsvergunning - OMV_2023124116. Cruyslei 43. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023124116

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Veronique Verhees met als adres Cruyslei 43 te 2100 Antwerpen en de heer William Verweirde met als adres Cruyslei 43 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Cruyslei 43 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nr. 966L3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning en wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2023: aktename melding (OMV_2023041069) voor het renoveren en isoleren van de achtergevel, vernieuwen van het dak en interne werken aan een eengezinswoning;

-          21/06/1937: toelating (329#14745) voor veranderingswerken.

 

Vergunde en bestaande toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 2 bouwlagen met een half-verzonken kelder en een schuin dak;
  • dakkapel aan de voorzijde;
  • bouwdiepte hoofdvolume van 14,5 m;
  • bouwdiepte verhoogd terras tot op 17,5 m met trap naar de tuin;
  • deels overdekt dakterras aan de achtergevel van 8,8 m²;
  • open ruimte van circa 107 m²;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in rode baksteen en beige gevelpleister;
  • erker in vlakke beige gevelpleister;
  • buitenschrijnwerk in donker geolied hout;
  • poort naar een inpandige garage bereikbaar via een helling naar de half-ondergrondse bouwlaag;

-          inrichting:

  • verharde afhellende oprit;
  • trap naar de woning in betondallen.

 

Nieuwe toestand

vereenkomstig met de vergunde toestand met volgende aanvullingen/ wijzigingen:

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gesloopte linker dakkapel aan de voorzijde;
  • nieuw dakvlakvester aan de linkerzijde van het dak;
  • isolatie aan de binnenzijde;

-          gevelafwerking:

  • gedeeltelijk afgekapte pleisterlaag;
  • gevelafwerking in rode baksteen;
  • gewijzigde gevelopeningen in de voorgevel;
  • verwijderde borstwering aan de geveluitsprong;
  • nieuwe stalen, donkerblauw gelakte borstwering;
  • nieuw schrijnwerk in natuurkleurig hout voor de raamopeningen op de verdiepingen;
  • nieuwe voordeur en garagepoort in blauw gelakt hout.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de dakkapel vooraan links;

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Watertoets

1 december 2023

13 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie:

“Het betrokken perceel is op basis van de pluviale watertoetskaart overstromingsgevoelig langs de straatzijde. Met middelgrote kans worden waterpeilen op 9,15 mTAW en wateroverlast in de garage verwacht. Rekening houdend met klimaatverandering zijn hogere waterstanden niet uit te sluiten. De nodige beveiligingsmaatregelen dienen dan ook te worden getroffen. We adviseren daarom om de werken aan te grijpen om ofwel de helling naar de garage langs de straatzijde ofwel de garagepoort waterdicht afsluitbaar te maken tot een minimumpeil op 9,45 mTAW. Praktische richtlijnen daartoe zijn terug te vinden in de brochure ‘Individuele_bescherming_tegen_overstroming’ (zie link).”
 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat gevelwijzigingen aan een eengezinswoning. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is inpasbaar in zijn omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag betreft het opfrissen en wijzigen van de voorgevel. De overige delen van de woning maken geen deel uit van deze aanvraag.

 

De wijzigingen omvatten het verwijderen van de bestaande isolatie en crepi, waardoor het originele gevelmetselwerk zichtbaar wordt. Hiertoe wordt isolatie aan de binnenzijde voorzien.

De erker wordt opnieuw gepleisterd in een lichtgrijze kleur, met toevoeging van subtiele gevelbanden vergelijkbaar met de erker van het naastgelegen huis (nr. 45).

De goot en dakoversteek worden vervangen door nieuwe bakgoten in een lichtgrijze kleur.

Alle ramen in de voorgevel worden vervangen door lichtgrijs gecoate aluminium ramen, waarbij de ramen in de erker op niveau +1 worden verlaagd.

De borstwering boven de erker wordt voorzien in blauw gelakt staal.

De voordeur en garagepoort worden vervangen door nieuw houten schrijnwerk, donkerblauw gelakt, met kleine glazen delen geïnspireerd op de originele voordeur uit 1929.

Ten slotte wordt de dakkapel aan de voorzijde verwijderd en vervangen door een dakvlakraam.

 

De gevelwijzigingen verhogen het prestige en de esthetiek van de woning en dragen bij aan de opwaardering van het straatbeeld. Het herstellen van het originele gevelmetselwerk, het aanbrengen van subtiele gevelbanden aan de erker, het voorzien van nieuw schrijnwerk en het gebruik van lichtgrijze kleuren zorgen voor een harmonieuze inpassing in de straat.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Het advies van de Vlaamse Milieumaatschappij moet worden gevolgd.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. Alle vergunningsplichtige handelingen, werken en wijzigingen die geen deel uitmaken van de gevelwijzigingen worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Standpunt college

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De gemeentelijke omgevingsambtenaar legt als voorwaarde op dat het advies van de Vlaamse Milieumaatschappij gevolgd moet worden. Dit advies luidt als volgt:

“Het betrokken perceel is op basis van de pluviale watertoetskaart overstromingsgevoelig langs de straatzijde. Met middelgrote kans worden waterpeilen op 9,15 mTAW en wateroverlast in de garage verwacht. Rekening houdend met klimaatverandering zijn hogere waterstanden niet uit te sluiten. De nodige beveiligingsmaatregelen dienen dan ook te worden getroffen. We adviseren daarom om de werken aan te grijpen om ofwel de helling naar de garage langs de straatzijde ofwel de garagepoort waterdicht afsluitbaar te maken tot een minimumpeil op 9,45 mTAW. Praktische richtlijnen daartoe zijn terug te vinden in de brochure ‘Individuele_bescherming tegen_overstroming’ (zie link).”

De vergunningverlenende overheid moet de watertoets uitvoeren om na te gaan of de geplande werken schade toebrengen aan het watersysteem. Adviezen gebaseerd op de waterkaarten zijn niet bindend voor de vergunningverlenende overheid. Het betreft steeds een feitelijke afweging per dossier. Waterveilig bouwen in overstromingsgevoelig gebied is aan te bevelen.

De aanvraag gaat over een verbouwing van een eengezinswoning, namelijk het slopen van een dakkapel en het wijzigen van de voorgevel. Door deze verbouwing ontstaat er geen bijkomende verhoging van het overstromingsrisico. De aanbeveling zal dan ook niet omgezet worden naar een expliciete voorwaarde.

Het college schrapt bijgevolg voorwaarde 1.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 november 2023

Volledig en ontvankelijk

1 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

30 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

29 februari 2024

Verslag GOA

12 januari 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  2. Alle vergunningsplichtige handelingen, werken en wijzigingen die geen deel uitmaken van de gevelwijzigingen worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.